اختصاص یک میلیارد ریال یارانه بن کتاب به حوزه علوم پزشکی

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یک میلیارد ریال یارانه بن کتاب برای کتاب های حوزه علوم پزشکی در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسکانیوز از دومین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی علوم داریی و پزشکی – دانشگاهی، نیکنام حسین پور، گفت: فعالیت هایی که در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رخ می دهد، بزرگترین رویداد فرهنگی نمایشگاه های تخصصی محسوب شده و در این حداقل 4 سال مهم ترین اقدام تعامل با حوزه نشر از طریق اتحادیه و انجمن های ناشران بوده است.

وی افزود: کتاب های حوزه علوم پزشکی نیاز به روز رسانی مداوم دارد تا دانشجویان به اطلاعات روز دنیا دسترسی پیدا کنند. مبلغ یارانه ای که توسط معاونت فرهنگی به این منظور اختصاص یافته است، نزدیک به یک میلیارد ریال است که دانشجویان حوزه علوم پزشکی، دکتری و دکتری تخصصی و داروسازی می توانند تا سقف 300 هزار تومان بن کتاب در محیط نمایشگاه دریافت کنند که از این مبلغ، 30 درصد توسط معاونت فرهنگی پرداخت می شود و دانشجو با پرداخت مبلغ 210 هزار تومان، یک کارت 300 هزار تومانی دریافت می کند.

حسین پور خاطرنشان کرد: دانشجویان پیراپزشکی، پرستاری و دیگر رشته های گروه های پزشکی دارای بن کتاب با مبلغ متفاوت تری خواهند داشت و احتمالا مانند نمایشگاه بین المللی تهران اعمال خواهیم کرد تا همگرایی بین دو نمایشگاه ایجاد شود. همچنین بانک عامل این نمایشگاه بانک شهر معرفی شده است که در نمایشگاه مستقر خواهد بود.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر نظارت بر روند یارانه ها گفت، پرداخت یارانه منجر به برخی تخلفات می شود که کمیته ای متشکل از ناشران و کارشناسان اداره کل ارشاد و معاونت فرهنگی نظارت کامل بر آن اعمال خواهد شد تا به مصرف کننده واقعی یعنی ناشران و دانشجویان برسد.

به گفته وی، طبق شاخص های نمایشگاه بین المللی تهران در این نمایشگاه نیز از ناشران و غرفه های برتر شناسایی و تجلیل به عمل می آید. همچنین تعدادی از نمایندگی های کتاب های خارجی حوزه پزشکی شرکت خواهند داشت که توسط کمیته بررسی خواهند شد تا آخرین کتاب های این حوزه به نمایش گذاشته شود و سپس در نمایشگاه عرضه می شود.

عرضه 90 درصد نیاز کتب پزشکی در نمایشگاه امسال

مهرشاد کاظمی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با بیان اینکه استقبال از برگزاری امسال این نمایشگاه نشان از رضایت سال گذشته شرکت کنندگان است، گفت: نمایشگاه تخصصی کتب دارویی، علوم پزشکی – دانشگاهی جای خالی حوزه های علمی و فرهنگی را در نمایشگاه بین المللی صنایع دارویی ایران (ایران فارما) پر کرده است و زمینه های ارتباط نزدیک تر محققین و صنعتگران را با اصحاب فرهنگ و نشر فراهم کرده است.

وی افزود: ناشران تخصصی حوزه دارویی و علوم پزشکی چندان زیاد نیستند ولی با وجود این با استقبال خوبی از سوی ناشران روبرو بودیم و تجربه مثبت اولین نمایشگاه و استقبال کم نظیر ناشران ما را به برگزاری دومین نمایشگاه کتب تخصصی علوم پزشکی دلگرم کرد.

به گفته کاظمی، در دومین نمایشگاه کتب تخصصی علوم پزشکی- دانشگاهی، 29 ناشر به صورت حضوری و یا واگذاری نمایندگی به ناشر دیگر، حضور داشتند که در مقایسه با سال گذشته که 16 ناشر در نمایشگاه حضور داشتند.

وی افزود: از آنجا که حدود 99 درصد نیاز کتاب های پزشکی کشور در بخش خصوصی منتشر می شود و ناشرانی که در این نمایشگاه حضور دارند، جز ناشران اصلی این حوزه هستند بنابراین به صراحت می توان گفت که این نمایشگاه بیش از 90 درصد نیاز کتب پزشکی را عرضه خواهد کرد و با توجه به زمان برگزاری این نمایشگاه که مصادف با بازگشایی دانشگاه های علوم پزشکی است ، این نمایشگاه می تواند جایگزین مناسبی برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای دانشجویان و اساتید این حوزه باشد.

وی با تاکید بر تشابه شرایط عرضه کتاب با نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، خاطرنشان کرد: تاکید این نمایشگاه بر ارائه عناوین جدید از سوی ناشران و پرهیز از عرضه کتب مشابه و کتب غیر تخصصی است. همچنین فعالان صنعت دارو و اساتید و دانشجویان این رشته که بازدیدکنندگان نمایشگاه بین المللی ایران فارما هستند می توانند عمده ناشران و کتب تخصصی رشته خود را در یک مکان مشاهده نمایند و باتوجه به همزمانی نمایشگاه با آغاز فصل جدید تحصیلی دانشگاه ها، بازدیدکنندگان می توانند کتب مورد نیاز خود را از این نمایشگاه تهیه کنند.

احتساب تخفیف 60 درصدی برای اساتید و دانشجویان

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: در همین راستا تخفیف 30 درصدی خرید کتاب برای بازدیدکنندگان از سوی ناشران در نظر گرفته شده است و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یک میلیارد ریال یارانه خرید کتاب برای دانشجویان و اساتید در نظر گرفته که با تخفیف 30 درصدی در اختیار آنان قرار خواهد گرفت. با احتساب این تخفیف، دانشجویان و اساتید کتب مورد نیاز خود را در این نمایشگاه با تخفیف 60 درصدی تهیه خواهند کرد. و با توجه به گران قیمت بودن کتب علوم پزشکی، این فرصت به نوبه خود بی نظیر است.

حضور 24 نشریه تخصصی فعال سلامت محور در این نمایشگاه امسال

کاظمی با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه رسانه های سلامت محور در کنار دومین نمایشگاه کتب تخصصی علوم دارویی و علوم پزشکی – دانشگاهی، یادآور شد: این نمایشگاه فرصتی مناسب برای رسانه های حوزه سلامت و پزشکی برای تعامل با صاحبان صنایع و فعالان بزرگ دارویی و پزشکی کشور است.

وی افزود: این نمایشگاه فرصت ارتباط مستقیم با فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته های پزشکی، داروسازی و سایر رشته های این حوزه را در اختیار رسانه ها قرار می دهد و آنان می توانند با صاحبنظران مصاحبه و عملکرد خودشان را از نظر مخاطبان خود بسنجند. همچنین نشست های تخصصی ویژه ای از جمله نشست با نمایندگان کمیسون پزشکی، جامعه جراحان، برگزاری دوره های مربوط به خبرنگاری حوزه سلامت و ... برگزار خواهد شد. طبق آمار مقرر است 24 نشریه تخصصی سلامت محور در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

502

کد خبر: 826026

وب گردی

وب گردی