مسعودی: FATF تکمیل کننده پازل تحریم های آمریکا است

یک کارشناس حوزه تحریم با بیان این که FATF تکمیل کننده پازل تحریم های آمریکا است گفت:  قرارداد FATF نقش سامانه هدایتگر یا رادار تحریم ها را دارد و باعث منزوی شدن نهادهای تحریمی خواهد شد.

مسعودی کارشناس حوزه تحریم در خصوص تحریم های بانکی اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران و تحریم برخی بانک های چینی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار داشت: مسئله تحریم های بانک های چینی، مربوط به ارتقا استانداردهای بانک های آن کشور است که متاثر از استاندارد های FFAT است و باعث شده است که صادر کنندگان ایرانی که در حوزه پتروشیمی مشغول به کار بوده اند دچار مشکل شوند.

وی افزود: نکته حائز اهمیت آن است که ما طبق قرار داد FATF باید خودمان را با این استاندارد ها وفق بدهیم؛ این به معنی پیاده کردن استاندارهای این قرارداد در کشور است .

مسعودی با بیان این که FATF تکمیل کننده پازل تحریم های آمریکا است تصریح کرد: قرارداد FATF نقش سامانه هدایتگر یا رادار تحریم ها را دارد و باعث منزوی شدن نهادهای تحریمی خواهد شد؛ این اتفاق در امارات متحده عربی در حال رخ دادن است و در این شرایط ایران را به صورت زنجیروار، ملزم به اجرای استانداردهایFATF در کشور خواهند کرد.

این کارشناس در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اقدامات متقابل دولت ایران در این شرایط باید چگونه باشد گفت: ما در حال حاضر در یک دو راهی قرار داریم که باید بتوانیم به خوبی شرایط را مدیریت کنیم؛ آمریکا می خواهد ایران را به سمت یک دست شدن سیستم بانکی ما با استاندارد های جهانی مانند FATF سوق بدهد تا بتواند تحریم های بیشتری را علیه ایران وضع کند.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر، ما در حال تعامل با کشورهای دیگر هستیم و بنابراین نمی توانیم به طور 100درصد از استاندارد های جهانی فاصله بگیریم؛ آن چیزی که به ما کمک می کند، یکسری اقدامات پدافندی است که بتوانیم در این شرایط به خوبی بازی و ایفای نقش بکنیم.

مسعودی خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات پدافندی مهم در این زمینه، اجرای پیمان های پولی دوجانبه است؛ یعنی ما با کشوری مثل چین که تعاملات اقتصادی زیادی داریم، توافقنامه دوجانبه منعقد کنیم و از ارزهای واسط دیگر استفاده نکنیم و بتوانیم در بستر یکسری سامانه های لوکال که میان ایران و چین اشتراک گذاری شده است، اقدامات بانکی و تسهیلاتی خودمان را انجام دهیم.

این کارشناس در پایان تاکید کرد: متاسفانه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ما، توجه ناچیزی به این اقدامات دارند و تقریبا این بحث را رها کرده اند.

302

کد خبر: 826037

وب گردی

وب گردی