پاسخ به 10 سوال پرتکرار درباره انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی

پس از انتخاب رشته می‌توانید با انتخاب گزینه «ویرایش انتخاب رشته» از منوی سمت راست و بدون خرید کارت اعتباری مجدد نسبت به ویرایش رشته/محل‌های انتخابی خود اقدام کنید.

انتخاب رشته با آزمون و بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی که از 19 مرداد آغاز شده است، ادامه دارد و به گفته مسئولان این دانشگاه، تا روزگذشته نزدیک به50 هزار نفر در دوره‌های کاردانی و کارشناسی شرکت کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، تعدادی از داوطلبان ورود به دانشگاه آزاد اسلامی سئوالاتی را پیرامون موضوعات مختلف داشتند که در زیر به تعدادی از آنان پاسخ داده شده است.

شناسه انتخاب رشته چیست و آن را از کجا بگیرم؟
شناسه انتخاب رشته شما در ذیل کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور تحت عنوان کد دسترسی جهت انتخاب رشته درج شده است.

برای ویرایش رشته‌های انتخابی چه کار کنم؟
پس از انتخاب رشته می‌توانید با انتخاب گزینه «ویرایش انتخاب رشته» از منوی سمت راست و بدون خرید کارت اعتباری مجدد نسبت به ویرایش رشته/محل‌های انتخابی خود اقدام کنید.

در چه گروه‌های آزمایشی می‌توان انتخاب رشته کرد؟
هر داوطلب تنها امکان انتخاب رشته در گروه آزمایشی را دارد که در آزمون شرکت کرده است. داوطلبانی که علاوه‌بر گروه آزمایشی اصلی، علاقه‌مندی خود را به شرکت در گروه آزمایشی هنر یا زبان‌های خارجی اعلام کرده‌اند، امکان انتخاب رشته در این گروه‌ها را نیز خواهند داشت.

نظام آموزشی پاره‌وقت چه تفاوتی با نظام آموزشی تمام‌وقت دارد؟
حداکثر مدت مجاز تحصیل در نظام آموزشی پاره‌وقت بیش از حداکثر مدت مجاز تحصیل در نظام آموزشی تمام‌وقت است. قابل ذکر است که به فارغ‌التحصیلان این نظام آموزشی، مدرک تحصیلی رسمی مربوط به دوره پاره‌وقت اعطا خواهد شد و فارغ‌التحصیلان این نظام نیز می‌توانند در آزمون ورودی مقاطع تحصیلی بالاتر شرکت کنند.

آیا می‌توانم غیر از نظام آموزشی تمام‌وقت در پاره‌وقت هم شرکت کنم؟
هر داوطلب مجاز است در گروه آزمایشی خود علاوه‌بر نظام تمام‌وقت با تهیه کارت اعتباری جداگانه در نظام پاره‌وقت انتخاب رشته کند. توصیه می‌شود قبل از خرید کارت اعتباری جهت انتخاب رشته در نظام پاره‌وقت از رشته/محل‌های ارائه شده در این نظام آموزشی اطلاع حاصل کند.

من در نظام آموزشی پاره‌وقت ثبت‌نام کرده‌ام. آیا در مقاطع بالاتر می‌توانم تحصیل کنم؟
به فارغ‌التحصیلان این نظام آموزشی مانند نظام آموزشی تمام‌وقت مدرک تحصیلی رسمی مربوط به نظام آموزشی پاره‌وقت اعطا خواهد شد و فارغ‌التحصیلان این نظام نیز می‌توانند در آزمون ورودی مقاطع تحصیلی بالاتر شرکت کنند.

اگر رشته مورد علاقه من در سایت نباشد باید چه کار کنم؟
داوطلبان اگر پس از مطالعه دفترچه راهنما ملاحظه کردند رشته‌های مورد علاقه آنها در سایت نیست، به این معنی است که آن رشته جزء رشته‌های باآزمون دانشگاه آزاد نیست و باید به لیست رشته‌های بدون آزمون مراجعه کنند.

آیا به کسانی که حائز رتبه سه رقمی شده‌اند، تسهیلات قابل توجهی ارائه می‌شود؟
بله، رتبه‌های زیر هزار غیرپزشکی از تخفیف شهریه صددرصد برخوردار می‌شوند و در رتبه‌های بین هزار تا دو هزار، 50 درصد تخفیف برای آنها در نظر گرفته شده است. رتبه‌های پزشکی زیر 500، 50 درصد تخفیف دارند.

تقاضا در رشته‌های باآزمون در کدام دانشگاه بیشتر است؟
حدود ۹۷ درصد از رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی بدون آزمون هستند و سه درصد از رشته‌ها باآزمون برگزار می‌شود که از این سه درصد، رشته‌های علوم پزشکی و فنی مهندسی تهران و مراکز استان‌ها با تقاضای بالایی روبه‌رو است.

نتیجه نهایی پذیرفته‌شدگان چه موقع اعلام می‌شود؟
هفته آخر شهریور ماه اعلام خواهد شد.

کد خبر: 826191

وب گردی

وب گردی