کاهش قاچاق با واقعی شدن نرخ ارز

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است که پایین نگه داشتن نرخ ارز توان رقابت را از تولیدات داخلی با نمونه های خارجی گرفته است و برای کاهش قاچاق باید نرخ ارز واقعی شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حمیدرضا صالحی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به قاچاق کالا به کشور گفت: قاچاق در کشور ما عوامل مختلفی دارد اما خوشبختانه در سال های اخیر با الکترونیکی شدن گمرک‌ها شاهد شفافیت بیشتر واردات و در کنار آن کاهش قاچاق بودیم.
او افزود: در شرایط امروز با وجود آن که قاچاق کاهش یافته اما این کاهش محسوس نیست و یکی از دلایل این امر نرخ ارز است که در دولت های مختلف مغفول مانده است و آنطور که باید به وعده های مربوط به آن عمل نشده است.
صالحی با تاکید براینکه نرخ ارز در هر کشور تنظیم کننده اقتصاد است ،تصریح کرد: در کشورما در 50 سال گذشته به دلیل وابستگی اقتصاد به نفت و به نوعی اقتصاد نفتی بیشتر به واردات توجه شده است و صادرات مورد بی مهری قرار گرفته است.
او ادامه داد: اقتصاد نفتی کشور ما منجر به سوء استفاده کشورهای غربی شد و در طی سال های اخیر واردات بسیار جذاب بوده است. ضمن اینکه در قوانین و حتی در گمرکات بیشتر مبادی ورودی داشتیم تا مبادی ورودی و خروجی، که این موضوع به نفع اقتصاد نیست.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این که نوسان نرخ ارز موجب جذابیت واردات شده است گفت: اگر نرخ ارز واقعی می شد شاهد کاهش واردات و توانمندی تولیدات داخل در کنار افزایش صادرات بودیم اما در شرایط کنونی با افزایش واردات تولیدات داخلی توان رقابت با کالاهای خارجی را ندارند و همین امر منجر به تعطیلی صنایع داخلی شده است.
صالحی به این نکته نیز اشاره کرد که ما در شرایط کنونی با پایین نگه داشتن نرخ ارز در عمل در حال سوبسید دادن به کارگران خارجی هستیم ضمن اینکه نرخ پایین ارز منجر به افزایش جذابیت برای قاچاقچیان جهت ورود کالا به کشور شده است که حتی با کنترل مبادی ورودی کالا باز قاچاقچیان راه خود را برای ورود کالا به کشورپیدا می کنند.
او تاکید کرد: تنها راه کاهش قاچاق درکشور واقعی شدن نرخ ارز است و امروز بی توجهی به همین موضوع موجب شده تا بسیاری از صنایع و تولیدکنندگان داخلی به نمایندگی برندهای خارجی در کشور تبدیل شوند.

400

کد خبر: 826217

وب گردی

وب گردی