چالش‌های پیش‌روی مدیریت‌ شهری تهران

منتخب مردم تهران در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر لزوم شفافیت در طرح مشکلات با مردم گفت: بر اساس آمارها از منابع متفاوت حال تهران خوب نیست.

به گزارش ایسکانیوز ،مرتضی الویری در باره کانداتوری خود برای ریاست شورای شهر پنجم پایتخت، گفت: کاندیدا شدن من برای ریاست شورا بستگی به تصمیم و درخواست اعضای شورا دارد. در صورت درخواست اعضا از این مسئولیت استنکاف نمی‌کنم، اما در هر حالت بی‌تردید یک صدا و یک ندای واحد از شورا شنیده خواهد شد.
وی افزود: تلاش می‌کنیم همانطور که برای انتخاب کاندیدای نهایی شهرداری تهران با برگزاری بیش از 20 جلسه گفتگو و تبادل نظر به اجماع بر سر آقای نجفی رسیدیم برای هیات رییسه نیز با تبادل نظر و گفتگوی کارشناسانه اعضا به اجماع برسیم.

وی در ادامه در خصوص سوابق و نگاه خود نسبت به جایگاه ریاست شورا، گفت: شهر و شورای شهر تهران را به خوبی می‌شناسم و در اداره یک مجموعه 21 نفره نیز با توجه به سوابقی که در مجلس شورای اسلامی داشته‌ام از جمله عضویت در هیات رییسه مجلس، ریاست کمیسیون صنایع و معادن در مجلس اول و ریاست کمسیون برنامه و بودجه در مجلس سوم تصور می کنم توانایی لازم برای اداره مجموعه ای با سلایق سیاسی متفاوت را دارم. همچنین در سوابق کاری من دو سال و نیم تصدی شهرداری تهران وجود دارد لذا با موضوع مدیریت شهری و چالش‌های موجود در شورا و شهرداری به خوبی آشنا هستم. البته بی‌تردید حضور من برای ریاست شورای شهر به تمایل اعضا ارتباط مستقیم دارد. سعی خواهم کرد در این مورد ممتنع بوده و تصمیم را به اعضای شورا واگذار کنم.


منتخب مردم تهران، ری و تجریش تاکید کرد: تلاش ما بر این بوده که فعالیت‌های شورا را با اجماع به پیش ببریم. در مورد انتخاب کاندیدای نهایی برای تصدی شهرداری تهران چنین کردیم و قطعا در مورد انتخاب هیات رییسه نیز چنین خواهد شد.


الویری در تشریح برنامه‌های ارائه شده توسط کاندیداهای شهرداری تهران، گفت: بر مبنای آمارهای مختلفی که از منابع متفاوت استخراج شده حال تهران خوب نیست و در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری دچار چالش‌های جدی است. بنا داریم در یک مهلت سه ماهه پس از شروع به کار قانونی شورا گزارش جامعی از وضعیت شهری که تحویل می‌گیریم به مردم ارائه کنیم. علت تعیین مهلت سه ماهه بررسی دقیق گزارش‌ها و آمارهای متفاوت و نهایتا ارائه سندی بدون خدشه است.


وی افزود: بنا نداریم سیاه‌نمایی و یا لاپوشانی کنیم، لذا تلاش خواهیم کرد واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذاریم. تهران وضعیت مناسبی ندارد و به مانند بیماری که باید سریعا در جهت درمان آن اقدام کنیم نیازمند پزشک متبحری است به پاکدستی و سلامت اشتهار داشته باشد و کار را نیز به خوبی بلد باشد. آقای دکتر نجفی در این حوزه کار کرده و شش سال نیز عضو شورای شهر تهران بوده است.

مهمترین چالش شهرداری تهران دریافت‌ها و پرداخت‌های مالی شهرداری تهران است. متاسفانه آمار و ارقامی که شهردار فعلی تهران در برنامه تلویزیونی مطرح کردند با اطلاعاتی که معاونین ایشان در جلسات با ما ارائه کردند هماهنگی ندارد.
منتخب مردم تهران، ری و تجریش تاکید کرد: آقای نجفی به عنوان پزشک متبحر بهترین نسخه را برای این بیمار تجویز خواهد کرد. شورا هم همکاری لازم را خواهد داشت و امیدواریم روند درمان این بیمار که امروز بیمارش‌اش مزمن شده است سریعا آغاز شود و این مهم را مردم نیز در زندگی خود حس کنند.


الویری در تشریح برنامه‌های کاندیدای نهایی شورای منتخبین برای تصدی شهرداری تهران، گفت: برنامه‌های آقای نجفی یک دیدگاه راهبردی بود و به ابعاد عملیاتی نپرداختند اما چارچوب‌ها به نحوی بود که تمامی اعضا متقاعد شدند تا به ایشان رای دهند. این در حالی بود که ایشان وارد جزئیات نشدند اما اعضا تشخیص دادند که نگاه ایشان در حوزه‌های مختلف ما را به بیراهه نخواهد برد و حرکت در مسیر درمان قطعی شهر تهران خواهد بود.


وی با اشاره به اینکه طبقه‌بندی مفاهیم و دسته‌بندی موضوعات به همراه ذکر نمونه‌هایی از چالش‌های موجود شهر تهران در برنامه‌های کاندیدای نهایی شورا وجود داشت، افزود: ذکر نمونه‌هایی از چالش‌های شهر تهران از مواردی بود که توانست اعتماد اعضا را به خود جلب کند. علیرغم اینکه با چهار برنامه دیگر مواجه بودیم اعضا به ایشان رای دادند.

در هیچ مقطعی عضو کارگزاران نبوده‌ام

الویری با رد ادعای برخی از رسانه‌ها در خصوص عضویت وی در حزب کارگزاران، تاکید کرد: احترام خاصی برای اعضای این حزب قائل هستم و بسیاری از اعضای آن از دوستان صمیمی من هستند اما من در هیچ مقطعی عضو کارگزاران نبوده‌ام.
وی در خصوص بدهی‌های شهرداری تهران در دوره چهارم و لزوم داشتن برنامه‌ریزی برای تسویه این بدهی‌ها، گفت: مهمترین چالش شهرداری تهران دریافت‌ها و پرداخت‌های مالی شهرداری تهران است. متاسفانه آمار و ارقامی که شهردار فعلی تهران در برنامه تلویزیونی مطرح کردند با اطلاعاتی که معاونین ایشان در جلسات با ما ارائه کردند هماهنگی ندارد.

بدهی قطعی 23 هزار میلیاردی شهرداری تهران + 30 هزار میلیارد تعهدات آینده

منتخب مردم تهران، ری و تجریش به بدهی 23 هزار و 500 میلیارد تومانی شهرداری تهران به صورت قطعی اشاره کرد و گفت: این رقم توسط معاونین شهردار فعلی اعلام می‌شود که در کنار این رقم باید تعداد زیادی پروژه نیمه کاره که اتمام آنها به حدود 30 هزار میلیارد تومان می‌رسد را اضافه کنیم. در حقیقت این موارد جزء تعهدات آینده شهر تهران محسوب می‌شود. البته باید تراکم‌های پیش فروش شده که رقم دقیق آنها را هر چه مورد تحقیق قرار گرفت اما نتیجه‌ای برای آن حاصل نشد، گویی که خود شهردار نیز به این رقم دسترسی ندارد اضافه کنیم.


وی تاکید کرد: استخدام‌های فراوان و فراقانونی در این سال‌ها اتفاق افتاده است به شکلی که نیروی انسانی که در دوران تصدی من در شهرداری تهران وجود داشت 16 هزار نفر بود اما امروز این رقم به 63 هزار و 500 نفر افزایش یافته است. در شهرداری‌های نواحی که به صورت متوسط 15 نفر پرسنل داشتند امروز به صورت متوسط 60 نفر حضور دارند.

الویری با اشاره به اینکه امروز در شهرداری تهران هزینه‌ها چندین برابر شده است، ادامه داد: بزرگترین چالش شهردار آینده در همین حوزه درآمدها و هزینه‌ها خواهد بود لذا اصلاح ساختار درآمدی و حرکت به سمت درآمدهای پایدار و ساماندهی هزینه‌ها و کاهش آنها مهمترین موضوعی است که شهردار آینده با آن مواجه خواهد بود. این اصلاح ساختار و کاهش هزینه‌ها در یک فرآیند پنج تا 10 ساله به سمت سالم‌سازی حرکت خواهد کرد.

میزان تخلفات و فساد شهرداری در مقایسه با املاک نجومی مانند پول خرد داخل جیب افراد است

منتخب مردم تهران، ری و تجریش در خصوص املاک نجومی و مطالبه مردم برای اعلام نتایج نهایی تحقیقات، گفت: املاک نجومی نوک کوه یخی بود که از داخل اقیانوس به بیرون آمد و مردم آن را مشاهده کردند. میزان تخلفات و فسادی که در داخل شهرداری تهران وجود دارد در مقایسه با املاک نجومی مانند پول خرد داخل جیب افراد است.

وی تاکید کرد: به موضوع املاک نجومی پس از خبری شدن پرداخته شد و تصور مردم این بود که چند آپارتمان به برخی افراد واگذار شده و این موضوع به عنوان یک فساد جلوه کرده است، اما در شهرداری تهران با یک فساد نهادینه شده مواجه هستیم. فساد در واگذاری‌ها، مناقصه‌ها و بکارگیری نیروهای ناکارآمد در سطوح مدیریتی و همچنین بکارگیری نیروهای بازنشسته از کار افتاده که از سایر ارگان‌ها به شهرداری تهران آورده شده‌اند از موضوعاتی است که برای سالم‌سازی سیستم باید به آنها پرداخته شود.

الویری در خصوص حادثه پلاسکو نیز گفت: حساسیت مردم و رسانه‌ها را در خصوص حادثه‌ای همچون پلاسکو می‌ستایم اما این نهیب را به خود و سایر اعضای شورا می‌زنم که ما به دنبال مچ‌گیری مدیران قبلی نباید باشیم. آنچه که به ما مرتبط است مشکلات مهم و اساسی شهروندان تهران است که باید برای آنها راهکار مناسب بیندیشیم. یکی از مقولات کلیدی که باید با سرعت مناسب به پیش برود حمل و نقل عمومی و توسعه آن است. باید تلاش کنیم مقابل ساخت و سازهای غیرقانونی بایستیم و جلوی ادامه این موارد را بگیریم.

منتخب مردم تهران، ری و تجریش تاکید کرد: باید تلاش کنیم تصویری به مردم ارائه دهیم که احساس کنند شورا و شهرداری به دنبال حرکت‌هایی برای سالم‌سازی محیط زیست، روان کردن ترافیک، مقابله با ساخت سازهای غیر قانونی و فساد زدایی از سیستم است. اگر اقدام‌هایی قرار است انجام شود باید مردم تصور کنند که به جای غلط گیری و تمرکز برمچ‌گیری کار در جهت حل مشکلات مردم انجام می‌شود تا مورد قبول آنها قرار گیرد.

اجازه نخواهیم داد رابطه ناسالم میان اعضای شورا و مدیران شهرداری شکل بگیرد

وی در خصوص نظارت موثر و نحوه اعمال آن در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، گفت: در حوزه نظارت‌ها باید دو کار عمده از جمله بکارگیری تکنولوژی‌ها و مقابله با ایجاد رابطه ناسالم میان اعضای شورا و مدیران شهرداری تهران را به طور جد در دستور کار قرار دهیم. باید از تکنولوژی‌های جدید و اتوماسیون کمک بگیریم تا امکان نظارت شورا به وسیله دریافت آنلاین گزارش پروژه‌ها و ثبت قراردادها به صورت دائمی ایجاد شود. قطعا در جریان چنین فرآیندی است که نظارت موثر شکل می‌گیرد و از بروز بسیاری از فسادها جلوگیری خواهد شد.

الویری تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد رابطه ناسالم میان اعضای شورا و مدیران شهرداری شکل بگیرد چرا که این باعث می‌شود ناظر چشم خود را بر تخلفات مدیر ببندد.
وی ادامه داد: در مقطعی آقای احمد توکلی به عنوان شخصیت مستقل به موضوع املاک نجومی ورود پیدا کردند و مواردی را که جرم هستند اعلام کردند البته آقای قالیباف هم برخی از آن موارد را پذیرفتند.

موافق بستن دست مجری در مدیریت شهری نیستم

منتخب مردم تهران، ری و تجریش در خصوص حدود اختیارات قانونی شهردار تهران نیز گفت: گاهی اعضای شورای شهر مجوزی تصویب می‌کنند که به عواقب آن توجه نمی‌کنند. اولین گام شورای شهر باید این باشد که در کنار خودشان از ظرفیت مراکزی همچون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بهره بگیرند تا زمینه سوء استفاده‌ها را به اعضای شورا هشدار دهند. برخی مدیران اجرایی از طریق دادن برخی باج‌ها به مراجع قانونی در اصطلاح آنها را دور زده‌اند لذا باید از ایجاد چنین رابطه‌هایی جلوگیری کنیم.

الویری تاکید کرد: من چندان موافق بستن دست مجری در مدیریت شهری نیستم اما باید قوانین روشن و قابل کنترل باشد. نظارت را باید داشته باشیم اما نظارتی که موجب کندی کار نباشد. باید بر مبنای قوانین بالادستی موجود اجازه دهیم شهردار کار خود را انجام دهد و در کنار آن مکانیزم نظارتی که مانع انجام امور نمی‌شود بهره بگیریم و شفافیت در کارها را تضمین کنیم.

منتخب مردم تهران، ری و تجریش با تاکید بر اینکه دخالت نیروی انسانی در نظارت‌ها خود فسادزا است، افزود: اگر دسترسی نیروی انسانی به حداقل برسد و ارتباط کارمند و متقاضی قطع شود و این ارتباط از طریق بکارگیری سیستم‌های کامپیوتری باشد قطعا فساد به حداقل می‌رسد.

جلسه با قالیباف برای جلوگیری از پیشخوری اعتبارات ماده 17 شهرداری

منتخب مردم تهران، ری و تجریش به جلسه با قالیباف اشاره کرد و گفت: به اعتبار ماده 17 قانون شهرداری‌ها، گزارشی دریافت کردیم که شهردار تهران قصد دارد همه اعتبار یک ساله را دریافت و پیشخور کند. اعتباری که برای موارد ضروری در نظر گرفته شده و اگر این اتفاق رخ می‌داد شهردار جدید چیزی از این اعتبار در دست نداشت. البته گزارشات دیگری در خصوص قطع درختان و ساخت و سازهای غیرمجاز و تراکم‌فروشی به دست ما رسیده بود که بهانه دیدار با آقای قالیباف شهردار فعلی تهران شد. این موارد را عنوان کردیم و مقرر شد مستند آنها برای معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران ارسال شود که این کار انجام شده و منتظر جواب هستیم.

وی تاکید کرد: بودجه 30 میلیارد تومانی ماده 17 در مقابل بودجه 17 هزار میلیارد تومانی رقم منطقی است که باید برای هزینه های موردی در دست شهردار تهران قرار گیرد.

تغییر نام‌ شورا مشکلی را حل نخواهد کرد

وی در خصوص تغییر نام شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم تمکین از قانون و انجام این تغییر نام به ایسنا گفت: چندان اهمیتی به این نامگذاری‌ها نمی‌دهم و معتقدم این تغییر نام‌ها مشکلی را حل نخواهد کرد. باید به سمتی برویم که شورا و پارلمان شهری در حد محلات تهران تشکیل شود و صدای محلات ابتدا به مناطق و در مرحله بعد به شورای شهر تهران برسد. در این حالت به جای یک شورای 21 نفره با یک شورای جامع تری مواجه هستیم، شورایی که بر آمده از نظرات شهروندان محلات است و می‌تواند مشکلات آنها را به خوبی منتقل کند.


الویری تاکید کرد: این نامگذاری‌ها را فاقد اهمیت می‌دانم و معتقدم مشکلی را حل نخواهد کرد. باید به جای یک شورای 21 نفره، شورایی به عنوان پارلمان‌ محلی داشته باشیم تا نظرات شهروندان تمامی محلات را نمایندگی کند.

700

کد خبر: 826330

وب گردی

وب گردی