رادیوتراپی سرطان در کودکی باعث ایجاد جهش ژنتیکی می شود

برخی بازماندگان سرطان از دوره کودکی در دوره بزرگسالی مبتلا به تومورهای سرطانی می شوند، حال محققان دریافته اند که جهش ژنی موجب افزایش این ریسک می شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، محققان عنوان می کنند این یافته ها می تواند منجر به شیوه های جدید پیشگیری از این تومورهای مغزی شود.

بزرگسالانی که به خاطر ابتلا به سرطان در دوره کودکی، قسمت سر و ستون فقرات شان در معرض رادیوتراپی قرار گرفته است در معرض ریسک بالای ابتلا به مننژیموما قرار دارند. این تومورها یکی از تومورهای اولیه سیستم عصبی مرکزی است که در نخاع یا مغز بروز می‌کند و منشأ تومور از سلولهای مننژ و عنکبوتیه بوده و شایع ترین نوع تومور مغزی در افراد بزرگسال است.

در این مطالعه، محققان کانادایی۳۱ بیمار مبتلا به مننژیموما که در کودکی تحت رادیوتراپی سر و ستون فقرات قرار گرفته بودند بررسی کردند. اکثر آنها (۷۴ درصد) از سرطان خون (لوسمی) یا سرطان مغز اطفال زنده مانده بودند.

این تومورهای مغزی با ۳۰ بیمار دیگر مبتلا به مننژیموما در جمعیت عمومی مقایسه شدند.

گلاره زاده، عضو تیم تحقیق در دانشگاه تورنتو کانادا، در این باره می گوید: «تومورهای سرطانی ناشی از اشعه بسیار تهاجمی تر هستند، چند برابر بیشتر تکثیر شده و به مغز حمله می کنند، از اینرو باعث عوارض و محدودیت های (یا ضعف) قابل توجهی برای افرادی که پس از رادیوتراپی در دوران کودکی زنده مانده اند می شوند.»

محققان موفق به یافتن یک بازچینی خاص شامل ژن NF۲ در مننژیموماهای ناشی از اشعه شدند که در نتیجه این جهش ژنتیکی، فرد در بزرگسالی مبتلا به تومورهای سرطانی می شود.

محققان تاکید دارند گام بعدی، شناسایی تاثیر اشعه بر DNA سلولهای مننژ مغز است.

705

کد خبر: 826349

وب گردی

وب گردی