مسموم شدن روابط چین و آمریکا در پی تصمیم جنجالی ترامپ

رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد از روابط تجاری با چین به عنوان اهرمی برای فشار به این کشور به منظور حل مسئله کره شمالی استفاده کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – به مشاور ارشد اقتصادی خود دستور داد درباره سیاست‌های اقتصادی ناعادلانه چین درباره کارخانه‌های فعال آمریکایی در این کشور تحقیق کند.

"هوآ چانینگ" سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری هفتگی خود در واکنش به اقدام رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد موضوع روابط تجاری پکن با واشنگتن و مسئله کره شمالی ارتباطی به یکدیگر ندارند. هیچ آینده‌ای را نمی‌توان برای جنگ تجاری چین و آمریکا متصور شد.

از سوی دیگر، روزنامه نزدیک به حزب حاکم چین اقدام ترامپ درباره تحقیق پیرامون سیاست‌های اقتصادی پکن را باعث مسموم شدن روابط دو کشور دانست.

اقدام ترامپ می‌تواند منجر به اعمال تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی شود. پیش‌تر ترامپ با تهدید کره شمالی به حمله نظامی، از پکن خواسته بود اقدامات بیشتری برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ انجام دهد.

ترامپ در کارزار انتخاباتی خود بارها از چین به دلیل تسخیر بازار آمریکا و دزدیدن مشاغل این کشور انتقاد کرده بود. وی دو هفته قبل با انتشار پیامی در حساب توییتر خود، روسای جمهور سابق آمریکا را احمق خواند؛ زیرا به چین اجازه دادند سالانه از تجارت با این کشور میلیاردها دلار درآمد کسب کند. ترامپ تاکید کرد پکن در راستای حل مشکل کره شمالی اقدامی نمی‌کند و تنها حرف می‌زند.

با این وجود، پکن همواره می‌کوشد موضوع روابط تجاری خود با آمریکا را از مسئله هسته‌ای و موشکی کره شمالی جدا کند. ترامپ می‌کوشد با اهرم اقتصادی، چین را تحت فشار قرار دهد تا پیونگ یانگ را وادار به توقف برنامه‌های جاه‌طلبانه خود کند.

کد خبر: 826365

وب گردی

وب گردی