57 درصد دانشجویان به ندرت از نوشابه استفاده می کنند/بررسی  وضعیت تغذیه ای دانشجویان ایران

مسئول گروه تغذیه بالینی وزارت بهداشت گفت:بررسی ها نشان می دهد بیش از 6 درصد از دانشجویان تمام روزهای هفته از نوشابه یا آبمیوه صنعتی استفاده می کنند، حدود 57 درصد نیز به ندرت از آن استفاده می کنند. همچنین حدود 5/12 درصد دانشجویان تمام روزهای هفته از شیرینی جات ، مصرف می کنند و حدود 6 درصد نیز اصلا شیرینی مصرف نمی کنند. این در حالی است که توصیه می شود مقدار مصرف انواع شیرینی باید به حداقل برسد.

دکتر پریسا ترابی در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به وضعیت تغذیه جوانان به ویژه دانشجویان در کشور گفت:جوانان نیروهای فعال جامعه هستند، نیروهای پر انرژی، پویا، کارآمد که دارای ذهن فعال و سازنده برای ایده پردازی و برنامه ریزی اثربخش بر اقتصاد و پیشرفت جامعه هستند البته در این زمینه می توانند از تجارب گروه های سنی بالاتر نیز استفاده کنند.

وی ادامه داد: این نیروی انسانی پر ارزش باید در هر جامعه ای مورد توجه ویژه قرار گرفته و سرمایه گذاری لازم در ابعاد مختلف بر آن صورت گیرد. باید از توان بالقوه این گروه سنی با ایجاد بستر های مناسب و مساعد جهت پرورش و باروری افکار و ایده های سازنده آنان استفاده کرد.

مسئول گروه تغذیه بالینی وزارت بهداشت گفت: طبق بررسی سال 1392 وزارت علوم روی دانشجویان جدیدالورود در 74 دانشگاه کشور در مقاطع مختلف تحصیلی و در هر دو جنس، آمار زیر از وضعیت تغذیه و سلامت دانشجویان منتشر شده است می توان گفت بیش از 14 درصد دانشجویان اصلا سبزیجات مصرف نمی کنند و بیش از 35 درصد آنان یک بار در هفته سبزی مصرف می کنند این در حالی است که رورانه مصرف 3 تا 5 سهم سبزیجات توصیه می شود.

وی اضافه کرد:حدود 4 درصد دانشجویان اصلا میوه مصرف نمی کنند، این در حالی است که رورانه مصرف 2 تا 4 سهم میوه توصیه می شود.همچنین حدود 6 درصد از دانشجویان اصلا لبنیات مصرف نمی کنند و بیش از 24 درصد نیز در تمام روزهای هفته از لبنیات استفاده می کنند، این در حالی است که رورانه مصرف 2 تا 3 سهم لبنیات توصیه می شود.

دکتر ترابی افزود: بیش از 6 درصد از دانشجویان تمام روزهای هفته از نوشابه یا آبمیوه صنعتی استفاده می کنند، حدود 57 درصد نیز به ندرت از آن استفاده می کنند. همچنین حدود 5/12 درصد دانشجویان تمام روزهای هفته شیرینی جات ، مصرف می کنند و حدود 6 درصد نیز اصلا شیرینی مصرف نمی کنند. این در حالی است که حداقل مقدار مصرف انواع شیرینی توصیه می شود.

وی بیان کرد: همچنین این بررسی ها نشان می دهد که اکثریت دانشجویان(3/59 درصد) با توجه به توده بدنی از نظر وزن در شرایط متناسب قرار دارند و بیش از 17 درصد اضافه وزن دارند. حدود 5 درصد دانشجویان نیز چاق هستند (جمعا 22 درصد اضافه وزن و چاقی). همچنین 1 درصد از دانشجویان تمام روزهای هفته و بیش از 53 درصد یک بار در هفته از غذاهای آماده استفاده می کنند.

مسئول گروه تغذیه بالینی وزارت بهداشت گفت: حدود 5 درصد از دانشجویان اصلا صبحانه نمی خورند و 54 درصد نیز تمام روزهای هفته صبحانه مصرف می کنند همچنین بر اساس تحقیقات صورت گرفته بیش از 22 درصد از دانشجویان بیش از 4 ساعت در شبانه روز با ابزارهای کامپیوتری سر و کار دارند.

وی در زمینه اقدامات صورت گرفته در راستای بهبود تغذیه دانشجویان گفت: با توجه به آمار الگوی تغذیه دانشجویان به ویژه در دانشجویانی که دور از شهر و خانواده خود تحصیل می کنند و الگوی تغذیه نامناسب تری نسبت به دانشجویان درحال تحصیل در محل زندگی خانواده خود دارند، همچنین با توجه به روند رو به افزایش تمایل به مصرف غذاهای آماده که عمدتا پر چرب و پر نمک هستند، لزوم توجه به تغذیه و سلامت این قشر از جامعه به عنوان آینده سازان کشور بیش از پیش خودنمایی می کند.

دکتر ترابی اضافه کرد:خوشبختانه از سال گذشته همکاری نزدیکی مابین دفتر بهبود تغذیه با وزارت علوم، معاونت دانشجویی وزارت بهداشت، مرکز سلامت محیط و کار، اداره سلامت جوانان دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس ایجاد شده و پیشنهادات مثبت و سازنده ای که از سوی وزارت علوم درخصوص همکاری نزدیک در این زمینه مطرح شده است.

مسئول گروه تغذیه بالینی وزارت بهداشت گفت: اقداماتی درجهت جمع آوری اطلاعات و نتایج مطالعات تغذیه جوانان به ویژه دانشجویان در محیط های دانشجویی و خوابگاهی صورت گرفته و بستری برای تصمیم گیری و برنامه ریزی برای ایجاد شرایط و تسهیلات مطلوب برای تغذیه این گروه ایجاد شده است.

وی افزود: از جمله اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته می توان به تهیه مجموعه آموزشی شامل ابعاد مختلف سلامت جوانان با تمرکز بر تغذیه سالم بویژه گروه های دانشجویی ، تدوین پیش نویس دستورالعمل غذای سالم در سلف های دانشجویی، خوابگاه ها و مراکز تهیه غذای دانشجویی و پیش بینی برگزاری همایش های توجیهی جهت حساس سازی، اطلاع رسانی و جلب مشارکت مسئولان تغذیه دانشجویان در دانشگاه های سراسر کشور اشاره کرد.

دکتر ترابی در پایان تاکید کرد: امید می رود با ایجاد دسترسی بهتر برای جوانان در اقشار مختلف جامعه و ارتقاء آگاهیهای آنان، نسلی سالم، فعال و مولد داشته باشیم.

خبرنگار : نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 826414

وب گردی

وب گردی