صدور پروانه ساخت 24 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 455 مگاوات در یزد

مدیر عامل برق منطقه‌ای یزد با اشاره به پتانسیل‌ها و قابلیت‌های استان یزد در راستای بهره‌مندی از انرژی خورشیدی، اظهار کرد: استان در آینده‌ای نزدیک به مهد تولید انرژی خورشیدی تبدیل می‌شود .

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدحسن صباغ‌زادگان با اشاره به این ‌که رویکرد وزارت نیرو استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید انرژی الکتریکی است، انرژی‌های خورشیدی را در راس این انرژی‌ها ذکر کرد.

او اظهار کرد: انرژی خورشید همانند سایر انرژی‌ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم می‌تواند به دیگر اشکال انرژی همانند گرما و الکتریسیته تبدیل شود .

او با بیان این‌ که استان یزد قابلیت‌ها و پتانسیل زیادی برای بهره‌گیری از انرژی خورشیدی دارد، افزود: این استان با توجه به زمین‌های مسطح، کویری و روزهای آفتابی زیادی که دارد، موقعیت بسیار مناسبی برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی دارد .

صباغ‌زادگان با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان یزد و امکان ارتباط با استان‌های اصفهان، سمنان، خراسان، کرمان و فارس که در همسایگی یزد قرار دارند، گفت: در حال حاضر از طریق پنج شبکه خطوط انتقال 400 کیلوولت با استان‌های همجوار در ارتباط هستیم و امکان تبادل انرژی الکتریکی در استان با سایر نقاط کشور را داریم.

او با بیان این‌ که تاکنون متقاضیان زیادی برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در استان درخواست داشته‌اند، افزود: درحال حاضر 24 محل برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی توسط متقاضیان پیشنهاد شده که این اماکن در تمام شهرستان‌های استان یزد اعم از اشکذر، مهریز، اردکان، تفت، یزد، خاتم، بهاباد، ابرکوه، بافق و میبد قرار دارند .

مدیر عامل برق منطقه‌ای یزد با اشاره به این ‌که پروانه ساخت مجموعه‌ی این 24 نیروگاه دارای ظرفیت 455 مگاوات است، تصریح کرد: از این تعداد تاکنون با 13 مشترک با قدرت 120 مگاوات، قرارداد خرید تضمینی برق امضا شده است .

او در این باره افزود: بر همین اساس دولت قرارداد خرید تضمینی 20 ساله انرژی الکتریکی را با این 13 مشترک امضا کرده و اکنون نیز قریب 1.5 سال از این مدت گذشته است که این بیانگر این است که در آینده‌ای نزدیک نیروگاه‌های خورشیدی وارد مرحله بهره‌برداری خواهند شد .

صباغزادگان با اشاره به این ‌که براساس برنامه‌ تا پایان سال 96 استان از دو یا سه نیروگاه خورشیدی هرکدام به ظرفیت 10 مگاوات بهره‌مند خواهد شد، افزود: در حال حاضر این نیروگاه‌ها در حال نصب تجهیزات هستند.

این مقام مسئول در ادامه ضمن اشاره به ویژگی پاک و تجدیدپذیر بودن انرژی خورشید، اظهار کرد: طبیعی است که سرمایه‌گذاری اولیه برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی بیشتر از سرمایه‌گذاری برای نیروگاه‌های فسیلی است اما انرژی خورشیدی با هزینه کم بهره‌برداری می‌شود و از طرف دیگر نیز هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند و به سبب داشتن این ویژگی‌ها، قطعاً آینده تولید برق از آن انرژی‌های تجدیدپذیر است .

صباغ‌زادگان در بخش دیگری از سخنان خود به ترویج و توسعه استفاده از انرژی خورشیدی و فناوری‌های آن اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط آب ‌و هوایی گرم و خشک استان یزد، به منظور استفاده از قابلیت خاک به عنوان ذخیره‌ساز کم‌هزینه و طبیعی انرژی خورشیدی، طرح ساخت خانه‌های زمین پناه در استان در دستور کار است.

او خاطرنشان کرد: خانه‌های زمین پناه، خانه‌هایی است که از زمین حداکثر استفاده را برای برخورداری از نور و گرمای طبیعی زمین می‌برند .

این مقام مسئول با بیان این ‌که تاکنون دو قرارداد در راستای ایجاد خانه‌های زمین پناه در استان منعقد شده است، اظهار کرد: این دو طرح به مراحل خوبی رسیده و به دنبال این هستیم که بتوانیم از انرژی خورشید حداکثر استفاده را داشته باشیم .

صباغ‌زادگان از دیگر اقدامات انجام شده به انعقاد تفاهم‌نامه برای ایجاد شاخه مرکز توسعه فناوری انرژی خورشیدی در یزد اشاره و خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه شامل راه‌اندازی واحدهای رصد، پیش رشد و رشد فناوری‌های پسیل خورشیدی است که مرکز پژوهش‌های خورشیدی یزد در این رابطه در حال فعالیت است.

منبع: ایسنا

402

کد خبر: 826424

وب گردی

وب گردی