تحصیلات وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم چیست؟

ترکیب بخش اعظم کابینه حسن روحانی با اعلام نتایج اخذ رأی اعتماد وزرا، مشخص مى شود تا هیأت وزیران دولت دوازدهم، فعالیت رسمی‌اش را آغاز کند و روحانی با همکارانش در هفته آتی، اداره امور دولت را ‌به دست گیرد؛ اما این وزرا از چه سوابقی برخوردارند؟

دکتر حسن روحانی در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی پس از تحلیف و اعلام برنامه‌های دولت دوازدهم، فهرست اسامی و سوابق وزرای پیشنهادی خود برای کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی را به مجلس تقدیم کرد؛ اما در این بین فقط گزینه پیشنهادى وزارت علوم مشخص نشده است. در کنار سوابق سیاسی و اجرایی، تحصیلات و رزومه علمی وزرای پیشنهادی مهم است و در ادامه به این جنبه از سوابق وزرای معرفی شده به مجلس پرداخته می‌شود


سید محمد بطحایی/وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش​

سیدمحمد بطحایی متولد ۱۳۴۲ در تهران، وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است. او دارای مدرک کارشناسی برنامه ریزی آموزشی و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش مدیریت مالی است و در سوابق خود ریاست مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور و سرپرستی سابق وزارت آموزش و پرورش را دارد. پس از برکناری فانی در مهر ۹۵، حسن روحانی او را به سرپرستی وزارت آموزش و پرورش نصب کرده بود.

بطحایی همچنین پیش از این قائم مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بوده است.

او سال‌ها معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مهم‌ترین نهاد قانون گذاری در وزارتخانه بوده و همچنین معاونت برنامه ریزی و نظارت در دفتر ستادی، مسئول آموزش در سرپرستی مدارس خارج از کشور، مدیریت واحدهای آموزشی، معلمی، دبیری و امور تربیتی را نیز در کارنامه خود دارد.
عضویت در کمیته‌های تخصصی در حوزه‌های برنامه ریزی درسی برنامه‌های توسعه پژوهش‌های آموزشی و مشارکت در ده‌ها طرح پژوهشی و مطالعاتی در حوزه‌ی آموزش و پرورش از دیگر سوابق وی است.

مسعود کرباسیان/وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی

مسعود کرباسیان دکتری مدیریت و برنامه ریزی است. بیش از دوازده کتاب از وی چاپ شده که مشهورترین آن‌ها دو مجموعه کتاب در خصوص جهانی شدن است که کرباسیان از استیگلیتز و بهاگواتی از مشهورترین اقتصاددانان این حوزه در جهان ترجمه کرده است.

محمد جواد آذری جهرمی/وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات​

محمد جواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات متولد سال در ۱۳۶۰ در شهر جهرم بوده و جوان‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم است. او فارغ التحصیل رشته مهندسی برق دانشگاه صنعت آب و برق است.

سید محمود علوی/وزیر پیشنهادی اطلاعات​

تحصیلات ابتدایی و سال‌های اول متوسطه را در دبستان و دبیرستان علوی ایرانیان در نجف گذراند. پدر وی آیت‌الله حاج سید رضا علوی است. وی در سال ۱۳۴۹ به لباس روحانیت درآمد. تحصیلات حوزوی خود را ابتدا در نجف و سپس در آبادان و حوزه علمیه قم و تهران پی گرفته است.

علوی دوره سطح را در حوزه علمیه قم نزد اعتمادی، محقق داماد، حسینی کاشانی، باکوئی، ستوده و پدر خویش گذرانده و درس خارج را نزد آیت الله خامنه‌ای، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، محمد یزدی و هاشمی شاهرودی و محقق داماد فرا گرفته است.

محمود علوی همزمان با تحصیلات حوزوی، به تحصیلات دانشگاهی نیز پرداخت. دوره کارشناسی را در مدرسه عالی تربیتی و قضایی قم (دانشگاه فعلی قم) در رشته علوم تربیتی گذراند. کارشناسی ارشد را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی طی نمود و مقطع دکتری را در همان رشته در دانشگاه فردوسی مشهد به پایان رساند.

علوی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به عضویت هیات علمی دانشکده صدا و سیما درآمد و همزمان در مراکز دانشگاهی دیگر نظیر: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه آزاد و دانشکده علوم حدیث به تدریس پرداخت.

محمدجواد ظریف/وزیر پیشنهادی امور خارجه​

تحصیلات مقدماتی را از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۵ در دبستان و دبیرستان علوی تهران انجام داد.

ظریف در سال ۱۳۵۵ با ویزای دانشجویی به آمریکا رفت و 1367 دکترای مطالعات بین المللی خود را از دانشگاه دنور ایالت کلرادو گرفت. وی پیش از این نیز کارشناسی ارشد خود را در حوزه روابط بین‌الملل و در دانشگاه ایالتی سانفراسیسکو به پایان برده بود.

ظریف استاد مدعو دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران است. او عضو هیات علمی گروه عمومی دانشگاه تهران بوده است و در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد در حوزه‌های دیپلماسی در سازمان‌های بین‌المللی،‌ سازمان‌های بین‌المللی و موضوعات جهانی، حل و فصل اختلافات در سازمان ملل متحد، امنیت منطقه‌یی و بین‌المللی، مبانی حقوق بشر، حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی، حقوق بشر و سیاست جهانی تدریس کرده است.

حسن قاضی زاده هاشمی/وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی​

هاشمی در کودکی قرآن را نزد مرحوم آقای شیخ حسین مطهری پدر شهید بزرگوار مرتضی مطهری فرا گرفت. در سال 1356 وارد دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد شد.

با شروع جنگ تحمیلی، 33 ماه به عنوان یکی از مسئولان مهندسی رزمی جهاد به صورت داوطلبانه در جبهه‌ها حضور داشت.

سید حسن قاضی زاده هاشمی پس از بازگشت به دانشگاه و ادامه تحصیل، حضور در جبهه را در قالب تیم‌های اضطراری ادامه داد و پیش از هر عملیات راهی منطقه می‌شد و دوره پزشکی عمومی را در سال 1365 به پایان رساند و در سال 1368 موفق به گذراندن دکتری تخصصی چشم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد شد، او فلوشیپ قرنیه و سگمان قدامی را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ـ بیمارستان لبافی نژاد ـ طی کرد و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران را در کارنامه خود دارد.

10 کتاب تألیفی و بیش از 350 مقاله‌اش از سید حسن قاضی زاده هاشمی در مجلات بین‌المللی چاپ شده و از این نظر در میان چشم پزشکان، رتبه اول را داراست و حدود 2هزار و 500 نفر از پژوهشگران برتر جهان در مقالات علمی‌شان به مقالات او ارجاع داده‌اند که از این لحاظ هم قاضی زاده هاشمی رتبه اول را در میان چشم پزشکان ایرانی دارد، از افتخارات ملی هاشمی می‌توان به راه‌اندازی 31 روش عمل جراحی چشم اشاره کرد که برای نخستین بار توسط او در کشور صورت پذیرفته است همچنین وی رکوددار جراحی چشم لیزیک در کشور است.

بر اساس آخرین وضعیت علم سنجی در تاریخ چشم پزشکی، در دنیا، رتبه 19 را دارد و در زمینه مقالات علمی عیوب انکساری چشم، رتبه سوم جهان از آن اوست؛ در خصوص اپیدمیولوژی عیوب انکساری هم رتبه اول جهان را دارد. بیش از 30 روش جراحی چشم را برای اولین بار او در ایران انجام داده و تعداد عمل‎های جراحی‌اش نه تنها در ایران و منطقه که در جهان کم نظیر و زبانزد است.

علی ربیعی/وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی​

ربیعی پس از انقلاب تحصیلات خود را در رشته مدیریت تا مقطع دکترا ادامه داد. او لیسانس مدیریت دولتی را از دانشگاه تهران و فوق لیسانس مدیریت امور فرهنگی (علوم اجتماعی) را از دانشگاه علامه طباطبایی کسب کرد.

او مدرک دکترای تخصصی(P.hd) را در رشته مدیریت استراتژیک اخذ کرده است.

ربیعی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، مدرس مبانی علوم سیاسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، مدرس گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد ، واحد علوم و تحقیقات، مدرس گروه مدیریت موسسه آموزش عالی کار، دبیر شورای تخصصی گروه جامعه شناسی دوره دکتری پیام نور، مشاور رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدرس دانشکده علوم اجتماعی در گروه ارتباطات دانشگاه تهران بوده است.

محمود حجتی/وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی​

محمود حجتی نجف آبادی متولد نجف آباد اصفهان و از اعضای اصلاح‌طلب کابینه اول روحانی محسوب می‌شود. او عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران است.

او در سال ۱۳۵۴ وارد دانشگاه کار که پس از انقلاب با دانشگاه صنعتی اصفهان ادغام شد، گردید و در در رشته مهندسی عمران فارغ‌التحصیل شدند. با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد.

سید علیرضا آوایی/وزیر پیشنهادی دادگستری​

علیرضا آوایی که امروز به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری دولت دوازدهم و برای جلب رأی اعتماد به مجلس معرفی شد پیشتر رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور دولت یازدهم بوده است.
این قاضی عالی رتبه عضو مؤسس و رئیس هیئت امنای انجمن حقوق شناسی است که اولین نهاد مدنی ملی و فراصنفی در نظام حقوق ایران است. وی برادر احمد آوایی (نماینده سابق مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی و معاون پارلمانی سابق وزارت صنایع) است.

آوایی از سال ۱۳۵۷ به استخدام دادگستری درآمد و از شاخص‌ترین قضات ایران (پایه ۱۱) در دستگاه قضایی بوده‌است.


امیر حاتمی/وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح​

سرتیپ «امیر حاتمی» متولد سال ۱۳۴۵ استان زنجان است. وی همزمان با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به عضویت فعال بسیج و ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و با حضور در جبهه‌های دفاع مقدس توانست در عملیات مختلف «جنگ تحمیلی» به‌ویژه عملیات غرورآفرین «مرصاد» حضور فعال داشته باشد. او دانش‌آموخته دانشگاه افسری امام علی (ع) ارتش است و مدرک کارشناسی مدیریت علوم دفاعی را کسب کرده است. او همچنین دانش‌آموخته دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) در مقطع کارشناسی ارشد نیز است.

در کارنامه سرتیپ «حاتمی» در ارتش جمهوری اسلامی ایران حضوری فعال و موثری در مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب و منافقین و تیم‌های نفوذی در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب کشور دیده می‌شود که در همین راستا به جهت نقش‌آفرینی چشمگیر در تأمین امنیت کشور موفق به اخذ تقدیرنامه از سوی فرمانده معظم کل قوا حضرت «امام خامنه‌ای» (مدظله العالی) شده است.

همچنین در سوابق خدمتی وی فرماندهی یگان‌های مستقر در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب کشور موجود است. وی در سال ۱۳۷۷ به دلیل خدمات، شایستگی‌های خدمتی و لیاقت پس از ارتقاء دو درجه ارشدیت با تصویب فرمانده معظم کل قوا به ترفیع درجه سرتیپ دومی نائل و به سمت معاون اطلاعات فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

عباس آخوندی/وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی​

عباس احمد آخوندی متولد ۱۳۳۶ در نجف است. او در سال ۱۳۵۶ وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد. وی مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و پس از آن به انگلستان رفت و در کالج رویال هالووی لندن، در رشته اقتصاد سیاسی به ادامه تحصیل پرداخت و موفق شد مدرک دکترای خود را دریافت کند. وی هم‌اکنون در دانشگاه تهران عضو هیأت‌علمی دانشکده مطالعات جهان و استاد گروه بریتانیاست.

محمد شریعتمداری/ وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت​

تحصیلات ابتدائی و دبیرستان را به تبعیت از خانواده، در تهران و شهرستان های مختلف گذراند.

در سال ۱۳۵۶ در رشته الکترونیک وارد دانشگاه شد. با توجه به برخی از فعالیت های سیاسی پیش از دانشگاه، از بدو ورود به دانشگاه در جریانات سیاسی آن زمان وارد شد و در تعطیلی ها،تحصّن ها، تکثیر ، انتقال و توزیع اعلامیه های صادره از سوی حضرت امام (ره) قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و نیز در راه اندازی دانشگاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از انقلاب فرهنگی، نقش داشت.

علاوه بر تحصیل در رشته مذکور، بنا به علاقه شخصی و ضروریاتی که احساس می کرد، مطالعاتی در عرصه مدیریت و علوم اقتصاد خصوصاً اقتصاد اسلامی و اقتصاد ایران داشت و که حاصل آن در مقالات، سخنرانی ها و مصاحبه ها به سمع و نظر علاقمندان رسیده است.

در این راستا پس از اتمام مقطعی از تحصیل در رشته الکترونیک، با تغییر گرایش تحصیلی به رشته مدیریت،کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۳۸۲ با دفاع از پایان نامه با نمره ۱۸ با موفقیت به پایان برده و از همان سال در خارج از ایران در مقطع دکترا به ادامه تحصیل اهتمام داشته ام و اینک نیز در مرحله دفاع از پایان نامه دوره دکتری قرار دارم.

سید عباس صالحی/وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی​

او متولد ۱۳۴۲ در مشهد است و دارای تحصیلات دکترای فلسفه از یکی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وابسته به حوزه علمیه است.

سید عباس صالحی از سال ۱۳۵۱ وارد حوزه علمیه مشهد شد. دروس مقدماتی، سطوح مقدماتی و عالی را در حوزه علمیه مشهد گذراند. از سال ۶۰ به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و دروس خارج را تا سال ۶۸ در آن حوزه گذراند و مجددا به مشهد رفت و در دروس خارج اساتید مشهد ادامه تحصیل داد، در سال ۷۶ مجددا به حوزه علمیه قم مراجعت تحصیلی و علمی داشت.

دروس مقدماتی را در مدرسه آقای موسوی‌نژاد و دروس سطح را در خدمت آقایان صالحی، مدرسی و فلسفی گذراند، در حوزه علمیه قم از دروس وحید خراسانی و جواد تبریزی بهره‌مند شد، پس از عزیمت از مشهد در دروس زنجانی و علم الهدی شرکت کرد.

وی همچنین در مباحث فلسفی از ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی و حسن‌زاده آملی بهره برده است.

از ابتدای ورود در حوزه، فعالیت‌های تدریس داشت و به تدریس اصول فقه، شرح لمعه، معالم و مکاسب مشغول بود.

مسعود سلطانی فر/ وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان​

مسعود سلطانی‌فر (متولد ۱۳۳۸ در تهران) دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی است. وی عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و سابقه همکاری با حسن روحانی را داراست و به عنوان مسئول کمیته ورزش روحانی فعالیت کرده است.

حبیب‌الله بیطرف/وزیر پیشنهادی نیرو​

حبیب‌الله بیطرف دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران می‌باشد. بیطرف از اعضای کمیتهٔ مرکزی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود، که در آبان ۱۳۵۸ سفارت ایالات متحده در تهران را اشغال کردند و بحران گروگان‌گیری در سفارت آمریکا را رقم زدند.

بی‌طرف فعالیت اجرایی را از سال ۱۳۵۸ با مشارکت در راه‌اندازی جهاد سازندگی آغاز نمود. در طول جنگ ایران و عراق به عنوان عضو رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فعالیت ادامه داد.
در حوزه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی نیز می‌توان به تدریس و عضویت در هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران، عضویت در هیئت امنا دانشگاه یزد، عضویت در کمیته برنامه‌ریزی آموزش‌های علمی-کاربردیوزارت مسکن و شهرسازی و هشت سال مشاور پژوهشگاه نیرو اشاره کرد.

بیژن نامدار زنگنه/وزیر پیشنهادی نفت​

بیژن نامدار زنگنه متولد ۱ تیر ۱۳۳۱ در کرمانشاه است. وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه تهران است

عبدالرضا رحمانی فضلی/وزیر پیشنهادی کشور​

عبدالرضا رحمانی فضلی در سال ۱۳۳۸ در شیروان متولد شده است. وی دارای دکترای جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی و کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است.

200/201/202

کد خبر: 826549

وب گردی

وب گردی