سفید بالک ها امانمان را بریده‌اند؛بگویید مسئولان به دادمان برسند

ممکن نیست 80 ثانیه پشت چراغ قرمز خیابان ها توقف کنی و متوجه هجوم لشگری از مگس های سفید نشوی یا برای مدت کوتاهی زیر درختان کنار خیابان بایستی و مانتو و مقنعه هایی که معمولا مشکی است پر از این موجودات ریز سفید رنگ نشود. علی‌رغم اینکه چندی پیش شهرداری تهران اعلام کرد با استفاده از اقداماتی مانند روغن‌پاشی روی درختان و شست وشو با آب و صابون، مگس سفیدبالک را کنترل کرده، شهروندان تهرانی شاهد افزایش سفید بالک ها هستند .

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، حدود 5 دقیقه ای می گذشت خبری از مسافران میدان ولیعصر نبود که نبود، راننده تاکسی فریاد می زد: میدان ولیعصر سه نفر اما کسی نمی آمد. کنار تاکسی زرد رنگ ایستاده بودم و منتظر مسافری بودم که با من هم مقصد بود و قصد آمدن نداشت. علاوه بر گرمای هوا، مگس های سفید امانمان را بریده بودند، جرات حرف زدن هم نداشتیم که مبادا مگس های سفید بالک وارد دهانمان شوند.

رنگ زرد تاکسی مگس های سفید را جذب می کند؟

داستان از آنجا شروع شد که مسافران تاکسی تکمیل شد و راننده تاکسی زرد رنگ خود را روشن و از سید خندان به سمت میدان ولیعصر حرکت کرد. تصور می کردم زمانی که تاکسی حرکت کند، از شر سفید بالک ها خلاص می شوم اما اینطور نبود. راننده می گفت رنگ زرد تاکسی مگس های سفید را جذب می کند.

راننده که فهمیده بود خبرنگارم هنگامی که پیاده شدم سرش را از پنجره بیرون آورد و ملتمسانه گفت: سفید بالک ها امانمان را بریده‌اند؛بگویید مسئولان به دادمان برسند.

مگس های سفید برخی معابر را غیر قابل تردد کرده‌اند

محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و شصت و هشتمین جلسه شورا با اشاره به ازدیاد مگس های سفید گفت : حجم وسیعی از این حشرات در معابر شهر تهران وجود دارند که به علت اندازه کوچکشان مشکلات تنفسی و گوارشی برای شهروندان ایجاد کرده اند. برخی معابر حتی غیر قابل تردد شده اند و شهرداری می بایست در این زمینه راه حلی فوری و اساسی ارائه دهد.

مگس‌ سفید جزئی از اکوسیستم شهر تهران شده‌ است

یحیی ابطالی معاون سازمان حفظ نباتات کشور درباره چرایی ظاهر شدن دوباره مگس‌های سفید درمعابر شهر تهران به تسنیم گفت: مگس‌های سفید باید بیایند، زیرا دیگر جزئی از اکوسیستم شهر تهران شده‌اند و انکار آن‌ها مانند آن است که بگوییم چرا خودرو در معابر تهران رفت‌وآمد می‌کنند. در سال‌های قبل دستورالعملی برای برخور‌د با این امر در سازمان حفظ نباتات تهیه شده و محلول پاشی، شستشوی با آب و آب و صابون، استفاده از تله و کارت زرد توصیه شده است.

وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی با توجه به گرمی هوا جمعیت این پشه‌های سفید افزایش‌یافته است افزود: شهرداری تهران برای مقابله با این امر کارت‌های زردی در سطح شهر نصب کرده و لازم است در صورت کم رنگ شدن کارت‌ها برای تعویض اقدام کرد.

ابطالی با اشاره به اینکه این حشرات مربوط به شرایط خاص تهران و کلانشهرها است و در آن شرایط تجمع پیدا می‌کنند گفت: وجود میزان مرجع (درختان توت حاشیه خیابان‌ها) یکی از عمده دلایل ایجاد این حشرات معروف به پشه سفید است. درختان توت حاشیه کنار خیابان‌ها برگ‌های پهن و پررنگی دارند و زیر آن‌ها سایه و پناهگاه خوبی است که شرایط تجمع این حشرات را فراهم می‌آورد. این گونه‌ای که اکنون در شهر تهران دیده می‌شود مربوط به محیط‌های شهری است اما "سفید بالک‌ها" را نیز در گلخانه‌ها، مزارع و باغات داریم که گونه متفاوتی است.

وی در پاسخ به اظهاراتی، که خشک شدن مزارع را دلیل بروز این پدیده می‌دانند گفت: خشک شدن احتمالی مزارع ( حاشیه تهران) ربطی به افزایش این حشره در شهر تهران ندارد.

شرایط زیست‌محیطی شهر تهران برای رشد و زندگی سفیدبالک‌ها مناسب است

محمد حسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به مناسب بودن شرایط زیست‌محیطی تهران برای رشد و زندگی سفیدبالک‌ها گفت: سفیدبالک‌ها آفات مزارع کشاورزی و باغ‌ها هستند که در کشور ایران از سال‌ها قبل وجود داشته‌اند.درحال حاضر شرایط زیست‌محیطی شهر تهران برای رشد و زندگی سفیدبالک‌ها مناسب است این‌گونه حشرات عامل و ناقل بیماری نیستند ولی اگر وارد دستگاه تنفسی شوند مانند هر جسم خارجی دیگری می‌توانند حساسیت‌هایی را به‌وجود آورند علاوه بر آن از نظر بصری در فضای شهری نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: هرچند که مبارزه شیمیایی علیه آفات مورد تایید محیط زیست نیست ولی چنانچه سفیدبالک‌ها در مزرعه کشاورزی و خارج از شهر بودند با مبارزه شیمیایی می‌توانستیم خیلی ساده آن‌ها را از بین ببریم ولی در سکونتگاه‌های انسانی این امکان وجود ندارد. از این رو برای مبارزه با سفیدبالک‌ها در سکونتگاه‌های انسانی از روش مبارزه فیزیکی استفاده می‌شود.

بازگیر در زمینه مبارزه فیزیکی با سفید بالک ها به اقداماتی مانند شست و شوی درختان، تغییر نوع هرس آن‌ها و جمع‌آوری برگ درختان توت و سوزاندن آن‌ها در زباله‌سوز مرکزی اشاره کرد و گفت: ممکن است در یک بازه زمانی والد زیادی از سفیدبالک‌ها داشته باشیم و جمعیت آن‌ها زیاد شود ولی در یک دوره زمانی دیگر به صورت لارو یا تخم باشند و در محیط قابل مشاهده نباشند.

وی به ایسنا گفت: روش نهایی کنترل جمعیت سفیدبالک‌ها مبارزه بیولوژیک است. در این شیوه باید از دشمنان خارجی و شکارگرهای طبیعی مانند زنبور پاراتوزوئید استفاده شود.

موسسه گیاه پزشکی وزارت جهاد کشاورزی مطالعاتی را برای از بین بردن سفیدبالک‌ها از دو سال پیش آغاز و در آخرین پیگیری‌های اداره محیط زیست این وزارتخانه اعلام کرده است که در حال بررسی آثار و نتایج زنبورهای پاراتوزوئید بر محیط هستند.

بهره‌گیری از راهکارهای بیولوژیک برای مقابله با افزایش سفید بالک ها

سیده فاطمه ذوالقدر عضو مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به اینکه امکان استفاده از روش‌های شیمیایی برای مبارزه با مگس‌های سفید به دلیل سلامت مردم وجود ندارد، خواستار بهره‌گیری از راهکارهای بیولوژیک برای مقابله با افزایش آنها شد.

وی با یادآوری رویت مجدد مگس های سفید در پایتخت از کوتاهی دستگاه های مسئول در کنترل جمعیت آنها انتقاد کرد و به خانه ملت گفت: سفیدبالک ها تحت تاثیر شرایط آب و هوای گرم تکثیر و مشکلاتی را برای شهروندان به وجود می آورند.

وی افزایش دما، خشکسالی های پیاپی و تغییراقلیم را از مهمترین علت طغیان سفیدبالک ها دانست و گفت: مگس های سفید مشکلات تنفسی را برای شهروندان به وجود می آورد و نیاز است به صورت جدی در جهت کنترل میزان آنها گام برداشت.

امسال میزان عسلک‌های پنبه در تهران کم شده است

گل‌مکانی رئیس مرکز محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه اقدامات مطالعاتی با جهاد کشاورزی در این خصوص انجام شده است به فارس گفت: با توجه به اینکه عسلک‌های پنبه پدیده جدیدی بودند باید مطالعاتی روی آنها انجام می‌شد.راهکاری که آنها به ما پیشنهاد دادند این بود که در زمستان برگ‌های درختان را بکنیم و یا در بیش از دو متر خاک کنیم و تا میزان عسلک‌های پنبه کم شود. البته این کار را در سال گذشته انجام داده‌ایم و امسال میزان عسلک‌های پنبه در تهران کم شده است. البته به بعضی از درختان دسترسی نداشتیم و نتوانستیم این کار را به صورت فراگیر انجام دهیم.

وی با بیان اینکه عسلک‌های پنبه از چرخه به طور کامل خارج نشده‌اند، گفت: در کشورهای خارجی که با این مشکل روبه‌رو بودند حدود پنج تا شش سال طول کشید تا این مشکل ریشه‌کن شود.

تاکسی به مقصد رسیده است و سفید بالک ها بی محابا در حال پرواز و آزار تهرانی ها هستند، کاش مسئولان به خاطر راننده تاکسی هم که .شده به فکر باشند و به دادمان برسند

خبرنگار : نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 826559

وب گردی

وب گردی