تهران- ایسکانیوز: حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی بلند پایه روز دوشنبه تهران را برای شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل به مقصد نیویورک ترک می کند.

این دومین بار است که رئیس جمهوری برای شرکت در این اجلاس به نیویورک سفر می کند.

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، حسین فریدون دستیار ارشد اجرایی رئیس جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور از جمله همراهان روحانی در این سفر هستند.


هیات ایرانی با ریاست حسن روحانی پس از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به روسیه می رود تا در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر برای تنظیم رژیم حقوقی دریای خزر به گفت وگو بنشینند.


در سفر به نیویورک علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، روحانی با روسای جمهور دیگر کشورها و ایرانیان مقیم آمریکا نیز دیدار خواهد کرد.


این در حالیست که رسانه های خارجی گمانه زنی هایی را مبنی بر دیدار روحانی و اوباما رئیس جمهوری آمریکا مطرح می کنند. البته در میان این گمانه زنی ها، مقامات ایرانی و آمریکایی از عدم برنامه ریزی برای چنین دیداری میان سران دوکشور خبر دادند. به نظر می رسد  توافق جامع هسته ای ایران و گروه 5+1 و موضوع بحران داعش در منطقه از مهمترین مباحث میان کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل باشد.


صبحدیروز نیز محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه در راس هیاتی دیپلماتیک به نیویورک رفت تا علاوه بر دیدار با وزرای خارجه کشورهای مختلف با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت و گو کند. قرار است ظریف و هیات همراه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برای کاهش اختلافات با نمایندگان  کشورهای 1+5 نیز مذاکراتی داشته باشند.


سال گذشته دکتر حسن روحانی بعنوان هفتمین رئیس جمهوری ایران تنها چندی پس از تشکیل دولت یازدهم به نیویورک رفت و از تریبون رسمی مجمع عمومی سازمان ملل شعار "جهان عاری از خشونت و افراطی گری " را مطرح کرد که مورد اقبال دولت مختلف قرار گرفت.



کد خبر: 82672

وب گردی

وب گردی