به یک  همپا نیازمندیم/ در این کانال همه پایه اند!

می گویند خبرنگارها کنجکاوند و از درز دیوار هم که شده سوژه در می آورند،راست و دروغش را نمی دانم ولی ماجرای گزارش امروز ما از گشت زدن در کانال های تلگرامی آغاز شد، کانالی که افراد در آن به دنبال آدم های «پایه» می گردند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، جنسیت اش معلوم نیست اما هدفش تنها تقویت مکالمه زبان ایتالیایی است و برای تمرین نیاز به «هم پا» دارد، به همین منظور کانال پایه یاب را انتخاب کرده که فرد پایه را پیدا کند و بتواند با کمک او برای امتحانات پایان ترم آماده شود. کافه ، پارک یا هر مکانی دیگر برایش تفاوت ندارد تنها هدفش آن است که در امتحانات نتیجه بهتری بگیرد.

فردی دیگر باهدف کتابخوانی در کانال تلگرامی پایه یاب آگهی داده ، مکانش هم مشخص کرده : یکی از کافه های میدان ولیعصر تهران. می خواهد یک گروه تلگرامی راه بیندازد و افراد علاقمند به رمان را دور هم جمع کند تا یکشنبه ها بنشینند و ساعتی را به دنیای کتاب ها سفر کنند، تعداد «هم پاها» را هر چه بیشتر بهتر تعیین کرده و از علاقمندان خواسته در صورت تمایل به آدرس پی وی او مراجعه کنند.

حتما از خودتان می پرسید مواردی که ذکر شد باعث ترویج فرهنگ کتابخوانی خواهد شد و چه ایرادی دارد اگر فضایی را برای جوانان ایجاد کرد تا بتوان از آن طریق آنهارا به کتاب خوانی دعوت کرد؟ اما این تمام ماجرا نیست...

کوهپیمایی یکی از پرطرفدارترین ورزش ها محسوب می شود و افراد بسیاری با هدف ورزش و گذراندن اوقات فراغت، بار سفر می بندند تا یک یا چند روزی در دامان طبیعت باشند و دور از استرس ها و دغدغه های شهری با خانواده و دوستان خود وقت بگذرانند. شما اگر بخواهید به چنین سفری بروید چه نکاتی را مد نظر می گیرید؟

بدون شک یکی از مهم ترین نکاتی که افراد به هنگام سفر مد نظر قرار می دهند انتخاب همسفر خوب و قابل اعتماد است تا بتوانند به دور از حاشیه و درگیری های ذهنی، استراحت کنند و خوش بگذرانند، اما گویا برای برخی از افراد فرقی ندارد چه کسی با چه شخصیت و رفتاری همسفرشان خواهد شد، صرفا وجود یک همسفر برایشان مهم است، بدون اینکه جنسیت او را در نظر بگیرند! از قبیل این آگهی ها در این کانال تلگرامی زیاد است فقط مقصد ها ممکن است از قله کوه شروع و به شهرهای مختلف و حتی خارج از کشور نیز ختم شود.

در اینجا افراد به دنبال یک «پایه» هستند ،برای کتاب خواندن، رفتن به باشگاه بدن سازی،برای 2 ساعت چت کردن، برای رفتن به گرجستان، پیاده روی از تجریش تا میدان ولیعصر و حتی برای شرکت در کنسرت یک خواننده قدیمی در آنتالیا!

اما چرا این نوع کانال ها روز به روز بیشتر می شوند ؟ چرا با استقبال مردم روبرو می شود ؟ ریشه این آسیب کجاست ؟ و واقعا کدام ارگان یا سازمان مسئول نظارت بر اینگونه کانال هاست ؟

به یک همپا نیازمندیم

با کمی دقت در کانال پایه یاب متوجه می شویم که تا لحظه نوشتن این گزارش تعداد 6150 نفرعضو کانال شده اند و در توضیح کانال نوشته شده :کانال رسمی پایه یاب" محلی برای یافتن "هم پاهای" کاملا "پایه" واسه پست های غیر تجاری.

در این کانال از همه اقشار و با هر سن و سال و جنسیتی هستند و از اینکه می توانند پایه ای پیدا کنند خوشحالند اما شاید از آسیب های آن بیخبرند اما حمید فتاحی جامعه شناس عقیده دیگری دارد .

به اعتقاد این جامعه شناس همه افرادی که در این کانال عضو هستند احساس نیاز کرده اند و از طرفی مدیر کانال با حس کردن این نیاز در جامعه و با هدف ارائه نوع جدیدی از خدمت این کانال را راه اندازی کرده است.

فتاحی با بیان اینکه افرادی که عضو این کانال می شوند و دنبال یک همپا برای گذراندن وقت هستند با علم برآسیب های آن عضو می شوند به ایسکانیوز می گوید: نهایت سادگی است اگر فکر کنیم عضوی در کانال از آسیب های آن بی خبر باشد واین نشان می دهد میزان شادی و نشاط در جامعه باید جدی گرفته شود و افراد از تنهایی در کانال های این چنینی عضو شوند و بخواهند برای فرار از تنهایی دنبال یک "هم پا" باشند که هیچ شناختی از شخصیت و رفتار و حتی سن و سال او ندارند و بخواهند مثلا 4 قدم با او راه برود یا دنبال کسی بگردد که با او 2 ساعت چت کنند!

او در مورد آسیب های این نوع کانال ها می گوید: آسیب هایی که با عضویت در این کانالها برای زنان می افتد بسیار بیشتر از مردان است اما به اعتقاد من 50 درصد زنان و مردانی که عضو کانال می شوند از تبعات و پیامدهای آن مطلع هستند و با علم بر اینکه ممکن است اتفاقی بیفتد عضو می شوندو 50 درصد دیگر از سر کنجکاوی عضو این کانال ها می شوند.

فتاحی ادامه می دهد: این در حالی است که از مرور موضوع آگهی ها برای یافتن همپا در نگاه اول می توان حس کرد که اصلا کانال بدی نیست و برای کتابخوانی و تبادل کتاب یا برای یک پیاده روی ساده در خواست داده اند اما کسی نمی داند با همپا شدن با یک یا چند نفر ممکن است چه مشکلاتی برای فرد بوجود بیاید.

خبرنگار : نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 826793

وب گردی

وب گردی