سیدعباس صالحی سیزدهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد

سید عباس صالحی با اخذ 242 رای موافق به عنوان سیزدهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راهی ساختمان بهارستان شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، امروز و پس از مارتن سخت رای اعتماد دولت دوازدهم، سیدعباس صالحی توانست با 242 رای از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد و به مدت چهار سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اداره کند. او امروز با 242 رای موافق، 25 رای مخالف و 21 رای ممتنع از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رای اعتماد گرفت.

به نظر می رسد رای بالای صالحی از مجلس شورای اسلامی، توقعات و انتظارات اهالی فرهنگ و هنر را از این وزیر برای اصلاح روند فرهنگی کشور از جمله مشکلات سینما، وضعیت نشر، سرو سامان دادن به موسیقی و اجرای کنسرت ها و ... را بالا می برد.

ناصر میناچی، عباس دوزدوزانی، عبدالمجید معادی‌خواه، سیدمحمد خاتمی، علی لاریجانی، مصطفی میرسلیم، سید عطاءالله مهاجرانی، احمد مسجد جامعی، محمدحسین صفار هرندی و سید محمد حسینی تا کنون به عنوان وزیر در راس این وزارتخانه مشغول به کار بوده‌اند. علی جنتی و سیدرضا صالحی امیری نیز وزرای دولت یازدهم بودند که این مسوولیت را بر عهده داشته اند.

در ادامه با سوابق و آرای اعتماد 12 وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی که تاکنون سکاندار این وزارتخانه بوده اند بیشتر آشنا می‌شویم.

ناصر میناچی

ناصر میناچی از موسسان حسینیه ارشاد و اولین فردی بود که در شورای انقلاب، مسوولیت وزارت ارشاد را برعهده گرفت و در دولت موقت مهدی بازرگان به عنوان وزیر تبلیغات و جهانگردی کارش را ادامه داد. میناچی تنها یک سال و نیم یعنی از سال 1357 تا 1358 سکاندار این وزارتخانه بود که در نهایت به دلیل اتهام داشتن رابطه با آمریکا، در بهمن سال 58 بازداشت شد.

عباس دوزدوزانی

عباس دوزدوزانی از پایه‌گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در دولت موقت مهدی بازرگان عضو کابینه و در کابینه محمد علی رجایی از سال های 1359 تا 1360 با 169 رای موافق، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اداره کرد. در دوره فعالیت وی اداره کل فعالیت های هنری، اداره تالیف و ترجمه، تئاتر شهر، ارکستر سمفونیک تهران، اداره کل نظارت و نمایش فیلم، اداره کل تحقیقات و روابط سینمایی و... از وزارت فرهنگ و آموزش عالی منفک و در وزارت ارشاد ادغام شد.

عبدالمجید معادیخواه

عبدالمجید معادیخواه که در سال های نخست پس از انقلاب اسلامی، قاضی دادگاه انقلاب بود در کابینه محمدجواد باهنر و پس از آن محمدرضا مهدوی کنی عهده دار وزارت ارشاد اسلامی بود و تا زمان برکناری‌اش در سال اول دولت میرحسین موسوی در این پست حضور داشت. وی در سال های 1360 تا 1361 جزو وزرای کابینه رهبر معظم انقلاب معرفی شد و در این دوره با کسب 137 رای موافق سکاندار کرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

سید محمد خاتمی

سید محمد خاتمی دیگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که بیشترین حضور را در این وزارت داشته ابتدا سرپرستی موسسه مطبوعاتی «کیهان» را برعهده داشت. او در سال 61 به عنوان وزیر ارشاد اسلامی انتخاب شد و تا سال 71 (دولت هاشمی رفسنجانی) طولانی ترین حضور را در این وزارتخانه داشت که با استعفا، جایش را به وزیر بعدی داد. وی از سال 1361 تا 1371 دو دوره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. در دوره اول با کسب 158 رای از مجلس و در دوره دوم با کسب 246 رای موافق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. نحوه عملکرد خاتمی در وزارت ارشاد موجب برور انتقادهای فراوانی شد تا جایی که وی خرداد سال 81 با انتشار یک نامه با عنوان «کج اندیش» و «بدخواه» خواندن منتقدان خود با کابینه هاشمی رفسنجانی خداحافظی کرد.

علی اردشیر لاریجانی

علی اردشیر لاریجانی که مسئولیت جانشینی ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده داشت در ادامه و پس از استعفای خاتمی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به مجلس معرفی شد. او با کسب 219 رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی تا بهمن ماه سال ۷۲ در این وزارتخانه حضور داشت.

مصطفی میرسلیم

مصطفی میرسلیم مشاور رئیس جمهور در امور تحقیقات، در دولت دوم هاشمی رفسنجانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و تا پایان دوره دوم حضور داشت. وی از سال 1372 تا 1376 با کسب 178 رای موافق توسط نمایندگان مجلس سکاندار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

سید عطاء الله مهاجرانی

سید عطاء الله مهاجرانی که سابقه معاونت پارلمانی رییس جمهور را داشت، سال 76 در دولت اول سید محمد خاتمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد که پس از تقریبا سه سال با استیضاح کنار رفت. وی با کسب 144 رای موافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را عهده دار شد.

احمد مسجد جامعی

احمد مسجد جامعی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد بود، در سال 79 تا سال 84 با کسب 184 رای اعتماد از مجلس، مسوول وزارت ارشاد شد و تا پایان دوره‌ دوم دولت اصلاحات در این وزارتخانه حضور داشت.

محمدحسین صفار هرندی

محمدحسین صفار هرندی معاون مدیر مسوول و سردبیر کیهان، در دولت اول محمود احمدی نژاد از سال 84 تا 88 با کسب 184 رای موافق به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشت، هرچند در آخرین ماه کار دولت، برکنار شد اما به سرعت برای از حد نصاب خارج نشدن کابینه این برکناری منتفی شد.

سید محمد حسینی

سید محمد حسینی قائم مقام وزیرعلوم در دولت نهم و رئیس دانشگاه پیام نور از سال 88 عهده‌دار مسوولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم احمدی نژاد بود. با کسب 194 رای موافق تا سال 92 سکاندار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

علی جنتی

علی جنتی، سیاست‌مدار و دیپلمات ایرانی و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران است. او پیشتر استاندار خراسان و خوزستان، سفیر ایران در کویت، رئیس دفتر رئیس مجلس، معاون بین‌الملل وزیر ارشاد و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما بوده است. این وزیر با 234 رای موافق از مجلس از سال 1392 تا 1395 در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت بود. مواضع جنتی در مورد برخی مسائل فرهنگی سبب شد که پس از استیضاح توسط نمایندگان مجلس با دستور ریاست جمهوری از سمت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برکنار شود.

سیدرضا صالحی امیری

سیدرضا صالحی امیری، سیاست ‌مدار و فعال علمی و فرهنگی ایرانی و رئیس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. او در آغاز کار دولت حسن روحانی، هفتاد روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. وی از سال 1395 بعد از استعفای علی جنتی تاکنون با کسب 180 رای اعتماد از وکلای ملت، سکاندار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

به گزارش ایسکانیوز، با توجه به اینکه برخی از وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی به خط پایان چهار سال حضور خود در این وزارتحانه نرسیده اند باید دید با توجه به رای قاطع سیدعباس صالحی چقدر این مدیر فرهنگی در مدیریت چالش هایی که فرهنگ و هنر کشور همواره با آن رو به رو است می تواند موفق عمل کند.

502

کد خبر: 826815

وب گردی

وب گردی