احتمال جایگزینی مدل جامع آبخیزداری با مدل‌های قدیمی

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: برای جایگزینی مدل جامع آبخیزداری با مدل‌های حفاظتی کنونی، در مجلس و دولت در حال بحث و بررسی هستیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ پرویز گرشاسبی در مراسم امضای سند همکاری مدیریت آبخیزداری حوزه بالادست سد کارون با آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) اظهار داشت: امروزه یکی از بحث‌های مطرح در حوزه جنگل‌ها و مراتع، این است که در توسعه منابع طبیعی به سمت کارهای مشارکت بین‌المللی برویم.

او با اشاره به سابقه همکاری ایران با جایکا از ۱۵ سال پیش، اضافه کرد: پروژه‌های مشترکی انجام شده است که کنترل سیل و مطالعات در این زمینه، یکی از سوابق همکاری مشترک با جایکا بوده که امروزه به انجام پروژه مدیریت مشارکتی در منطقه بالادست سد کارون منجر شده است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مراتع با بیان اینکه در برنامه ۵ ساله، نتوانسته‌ایم به جایی برسیم، اضافه کرد: در دو سال اخیر، توانستیم فاز یک مدیریت آبخیزداری را با همکاری جایکا در چهارمحال و بختیاری آغاز کنیم و یا پروژه‌هایی همچون ترسیب کربن را به وجود بیاوریم.

گرشاسبی، تدوین سند فاز دوم پروژه مدیریت آبخیزداری در حوزه بالادست سد کارون را حاصل تلاش یک ساله و کار مشترک دانست و افزود: برای کشورهای با آب و هوای گرم و خشک مانند ما باید مدیریت منطقه‌ای و استانی را به سمت مدیریت رودخانه‌ای و آبخیزداری ببریم که نمونه آن انجام پروژه در دو شهرستان استان چهارمحال و بختیاری است.

او به اهمیت اکوسیستم بزرگ منطقه زاگرس و دو رودخانه پر آب کارون و کرخه اشاره کرد و افزود: ۶ استان کشور متأثر از این دو اکوسیستم است و عرصه بزرگ ۳۰ میلیون هکتاری زاگرس را داریم که بناست این گونه مدیریت مشارکتی در حوزه آبخیزداری را در آنجا توسعه دهیم.

گرشاسبی با بیان اینکه شاخص‌هایی همچون آمایش حوزه‌ای، مشارکت مردم و مشارکت سایر بخش‌های دولتی ازجمله مواردی است که همواره مدنظر قرار دارد، گفت: اکنون برای جایگزینی مدل جامع آبخیزداری با مدل‌های حفاظتی کنونی در مجلس و دولت در حال بحث و بررسی هستیم.

منبع: مهر

401

کد خبر: 826854

وب گردی

وب گردی