باید محصولات های‌تک «ساخت ایران» را در دنیا بشناسانیم

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در افتتاحیه پنجمین مجمع اقتصاد فناوری نانو بر لزوم ساخت محصولات هایتک ایران براساس استانداردهای بین‌المللی تاکید کرد و گفت: باید محصولات خود را باکیفیت بسازیم تا در آینده کشورها به برند «ساخت ایران» اعتماد کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو معاونت علمی در افتتاحیه پنجمین مجمع اقتصاد فناوری نانو که به همت این ستاد برگزار می‌شود، گفت: اگر اقتصاد دانش‌بنیان در کشور ما شکوفا شود، از نظر اقتصادی در مدار دیگر در میان کشورهای جهان قرار خواهیم گرفت. ما در تبدیل ثروت به دانش نزدیک به ۲ دهه تجربه داریم ولی هدف تحقیق و پژوهش باید تولید دانش با کیفیت باشد.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی بیان کرد: باید بتوانیم دانشی که تولید می‌کنیم را با کیفیت بالاتری تولید کنیم و ابداعات و اختراعات را از آنها استخراج کنیم. ما بدون ریشه رشد و ثمردهی نخواهیم داشت و تولید دانش با کیفیت به مثابه ریشه اقتصاد دانش‌بنیان است.
وی با بیان سوالی به اهمیت توجه به زیرساخت‌ها پرداخت: چطور از پژوهشگاه و مراکز تحقیقاتی انتظار ابداع و اختراع داشته باشیم وقتی زیرساخت‌های آن را در اختیارشان نتوانیم بگذاریم؟
سرکار با بیان این مسئله که متاسفانه امروز بسیاری از اساتید و دانشجویان ما ادبیات پتنت و ثبت‌اختراع را نمی‌دانند، توضیح داد: در دانشگاه‌های ما فرهنگ پتنت را باید نهادینه کنیم. متاسفانه امروز بسیاری از اساتید و دانشجویان ما ادبیات پتنت و ثبت‌اختراع را نمی‌دانند. یکی از مهم‌ترین ملزومات اقتصاد دانش‌بنیان ثبت پتنت است.
وی افزود: صنعت پویا است اما کارخانه یک مجموعه ایستا است. صنعت رو به رشد است و در آن تحول اتفاق می‌افتد. اما کارخانه یک عنصر کوچک است و پویا و رو به رشد نیست.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی ضمن تاکید بر این نکته که اگر نتوانیم به بازارهای بین‌المللی برسیم، در آینده نه چندان دور شرکت‌های دانش‌بنیان ما به بن‌بست خواهند رسید، گفت: برای ورود به بازارهای بین‌المللی باید کشورمان را در جوامع بین‌المللی به رسمیت بشناسند.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد ما را به رسمیت بشناسند باید بتوانیم کیفیت محصولات خودمان را بالا بیاوریم و کیفیت آن را حفظ کنیم و به جوامع بین‌المللی بشناسانیم. ما برای صادرات محصولات هایتک دقت بالاتری نسبت به واردات داشته باشیم.
سرکار تاکید کرد: امروز باید بین‌المللی فکر و طراحی کنیم. امروز باید با توجه به معیارها و استانداردهای بین‌المللی قدم برداریم. اگر این اتفاق در تولید محصول حاکم شد قطعاً این محصول به بازارهای بین‌المللی راه پیدا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ورود در بازار بین‌المللی روش خاص خود را می‌طلبد، گفت: امروز نگاه دنیا و کشورهای پیشرفته مانند نگاه ما به یک کشور عقب‌افتاده است. حتی اگر محصولات با تکنولوژی بالا (های‌تک) در ایران ساخته شود باور نمی‌کنند. پس باید در بحث جا انداختن "ساخت ایران" دقت کنیم.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی بیان کرد: جا انداختن محصول "ساخت ایران" زمان می‌برد و شاید دهه‌ها باید صبر کرد. برای ورود به بازار بین‌المللی باید تاجران عرصه بین‌المللی داشته باشیم تا در عرصه تجاری‌سازی محصولات های‌تک کمک کننده باشند.
وی امروز را نیز برای تربیت بازاریاب‌های عرصه های‌تک دیر دانست و افزود: این مقوله تخصص نیاز دارد و ادبیات خاص خود را می‌طلبد. امروز هیچ تشکلی در این عرصه وجود ندارد و باید برای آن برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و صبر کنیم.
سرکار چرخه تبدیل دانش به ثروت را چرخه‌ای عنوان کرد که نیاز به برنامه¬ریزی، سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت¬های لازم دارد.

برنامه های پنجمین مجمع اقتصاد فناوری نانو
مجمع اقتصاد فناوری نانو، اصلی‌ترین گردهمایی سالانه مدیران و فعالان اکوسیستم فناوری نانو است. این رویداد که در فضایی نوآورانه ومتفاوت برگزار می‌گردد، هر سال بر موضوعات و چالش‌های مختلفی تمرکز دارد.
پنجمین دوره مجمع نیز بر دو مبحث جدی در حوزه نانو متمرکز است. روز اول این رویداد به چالش‌ها، راهکارها و تجربیات مرتبط با کارآفرینی خواهد پرداخت و در روز دوم آن، مباحث مرتبط با توسعه بازار و پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه فروش مورد تحلیل قرار می‌گیرد.
در این دوره 600 شرکت کننده ثبت نام کرده‌اند و قرار است در نشست و پنلهایی که با موضوعات کسب و کار وچالشها دایرمی‌شود، شرکت کنند.
پنل اول با عنوان «چالش‌های کسب و کار» با 5 محور توسط فرهاد زند، از مدیران سابق شرکت مکنزی بزرگترین شرکت مشاوره دنیا در روز افتتاحیه ارائه می‌شود. تیم سازی در کسب وکار، روند انتخاب ایده دارای بازار، شناخت بازار هدف، روش‌های بازخورد از بازار و مشتری، اصلاح ساختار کسب و کار از مباحثی هستند که در این پنل ارائه خواهند شد. همچنین در این پنل تجربیات دو شرکت که منسوجات ضد امواج و نانودارو تولید می‌کنند نیز ارائه می‌شود.

در دومین پنلی که روز اول افتتاحیه برگزار می‌شود، فناوریهای منتخب به سرمایه گذاران معرفی خواهند شد. در این پنل 60 نفر از شرکت‌های صنعتی دعوت شده‌اند. از فناوریهایی که ارائه می‌شوند عایق های صوتی، ذخیره سازی انرژی گرمایی و رنگدانه در صنایع پلیمر هستند.

یکی از برنامه‌های جانبی پنجمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو، نشست برای متخصصان حوزه نانو است که در صنایع اشتغال دارند. بدین واسطه تلاش می‌شود که افراد ایده‌ها و طرح های خود را وارد بازار کنند.در این قسمت از برنامه‌های مجمع اقتصاد فناوری نانو، مهندس نجیمی، دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو و شرکت‌های آریا پلیمر پیشگام و گلریز، حضور خواهند داشت.
در روز دوم از برگزاری مجمع اقتصاد فناوری نانو از پتروشیمی تبریز و شرکت آب و فاضلاب کشور تقدیر به عمل می‌آید.
دردومین روز، پنلی با محوریت توسعه ی بازار برگزار خواهد شد که در آن پیرامون مسائل صادراتی صحبت می‌شود. شرکت خودرویی و شرکت تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی که محصول تولید می کنند در این خصوص توضیحاتی ارائه خواهند داد. کارگاه‌های « اصول موفقیت در بازار» و «توسعه کسب و کار» نیز در روز دوم برگزار خواهدشد.

کد خبر: 827062

وب گردی

وب گردی