بررسی کارنامه شهرداری مشهد در دوره چهارم/نقاط قوت و ضعف  شورا و شهرداری چه بود؟

عضو هیات رئیسه دوره چهارم شورای شهر مشهد با اشاره به گلایه مردم از وجود فساد مالی در سطح شهر، گفت: بسیاری از مردم علی رغم تمام تلاش های شورا و شهرداری گلایه دارند. درخواست من از دوستان شورای پنجم این است که در این بخش وقت ویژه ای بگذارند تا بتوانند حدودی از این موضوع فساد مالی را کاهش دهند.

ایسکانیوز _ راضیه فراهانی: همزمان با انتخابات ریاست جمهوری دولت یازدهم، چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲۴ خرداد 92برگزار شد که بر آن اساس در هر دوره شوراها چهار سال فعالیت می کنند و به دنبال تصویب قانون در مجلس انتخابات خبرگان با مجلس و انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری ادغام شد که آغاز کار دوره چهارم شوراهای اسلامی یک ماه پس از آغاز دوره ریاست جمهوری یازدهم بود.

شهردار چگونه انتخاب می شود

یکی از وظایف و اصلی ترین تصمیماتی که شورای شهر تا قبل از آغاز قانونی فعالیت اش انجام می دهد انتخاب شهردار است منتخبین شورای شهر هرکدام گزینه های خود را اعلام می کنند و سپس طی جلساتی کاندیدای شهردار شدن به ارائه برنامه های خود می پردازند و با توجه به سوابق اجرایی و عملیاتی کاندیداها مورد ارزیابی قرار می گیرند و در نهایت شهردار انتخاب می شود. شوراها می توانند بر اساس قانون بر شهردار نظارت کنند، اما اعضای شوراها نباید فرافکنی کنند بلکه باید ابتدا وظایف قانونی و مندرج در آیین نامه ها و قوانین خود را اجرا و به دنبال پاک کردن صورت مسئله نباشند.

شهردار یا همان شارمند، طبق تعریف دانشنامه‌ای، به نگهبان یا گرداننده شهر، گویند. براساس معانی رایج در ایران، شهرداری نهادی عمومی، غیردولتی، محلی و خودکفا است و مانند دیگر نهادهای دولتی از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند به همین دلیل باید دارای درآمد محلی برای اداره خود باشد تا این درآمد توسط شورای اسلامی شهر به تصویب و در قالب عوارض از مردم اخذ شود.

شهردار فعلی مشهد که بود؟

سید صولت مرتضوی با بالاترین آرا از سوی شورای شهر مشهد در سال 1392 به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد. او پیش از این مسئول بسیج باباحیدر، بخشدار مرکزی فارسان، فرماندار بیرجند، مدیر کل اقدامات تأمینی سازمان زندانها، مدیرکل امور اداری و مالی سازمان زندان‌ها، مدیر مسؤول روزنامه حمایت، دبیر اجرایی انجمن روزنامه نگاران مسلمان، دبیر انجمن روزنامه نگاران مسلمان، استاندار خراسان جنوبی و معاون سیاسی وزارت کشور ایران بوده است.

مرتضوی اهل باباحیدر در چهارمحال و بختیاری است، در سال ۱۳۸۸ از سوی مصطفی محمد نجار به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور منصوب شد و تا پایان دورهٔ ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در این سمت بود و سپس در مهر ۱۳۹۲ و پس از کش و قوس‌های فراوان برای تعیین شهردار مشهد، از سوی شورای اسلامی شهر مشهد، به عنوان شهردار انتخاب شد.

وضعیت شورای شهر و شهرداری در دوره چهارم در یک نگاه/به چه مسائلی پرداختند؟

با توجه به این موضوع که در روزهای پایانی فعالیت چهارمین دوره شورای شهر و روستاها قرار داریم بهانه ای شد تا با محمد آصفی یزدی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس (ناظر) گفت و گویی داشته باشیم و وضعیت شهرداری در دوره چهارم را بررسی کنیم. مشروح این گفت و گو در ادامه به آن می پردازیم.

محمد آصفی یزدی عضو هیات رئیسه چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با اشاره به این که اعضای شورای چهارم این شهر از سوابق و تجربیات بسیار خوبی برخوردار هستند، در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، بیان کرد: از لحاظ کیفی یک رویکرد کارشناسی داشتند و نسبت به مسایل روز در حوزه مدیریت شهر مشهد مقدس نگاه ساختاری داشتند.

وی افزود: ما در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی تلاش کردیم تا منطبق بر سند چشم انداز 1404 اسنادی را تنظیم کنیم تا در بخش های مختلف بتواند به رویکرد و راهبردمان در شورا کمک کند.

آصفی تصریح کرد: ما موفق شدیم برنامه میان مدت شهرداری را به عنوان یک سند بالادستی امروز ارائه دهیم و مبتنی بر آن سیاست ها، برنامه ها و شاخص های سالیانه را طی چهار سال در بخش ها و موضوعات مختلف تنظیم کنیم.

عضو هیات رئیسه دوره چهارم شورای شهر مشهد با اشاره به این که عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت این شورا بوده است، گفت: ما منطبق بر اسناد فعالیت های شهرداری را دنبال کردیم و در روز چهارشنبه 25 مرداد ماه با جمع بندی گزارش عملکرد این چهار سال می توان دید که تطبیق عملکرد ما در حوزه فرهنگی، اجتماعی و زیارت با سیاست گذاری ها و برنامه ریزیها بیش از 80 درصد هماهنگ بوده و یک نکته مثبت است.

وی ادامه داد: تلاش ما در شورای چهارم بر این منوال بود تا نگاه ساختاری داشته باشیم و ساختارها را به آن توجه کنیم تا در زمانی نیاز به بازنگری اصلاحات را انجام دهیم زیرا در حوزه فرآیندهای کاری به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری باید این اتفاقات می افتاد.

آصفی با اشاره به مصوبات این شورا در قالب آیین نامه ها و دستورالعمل ها تصریح کرد: در این شورا توانستیم دفترچه ضوابط شهرداری را بیش از 70 درصد اصلاح کنیم و در حال حاضر با یک دفترچه جدید روبرو هستیم که به روز می باشد و با یک رویکرد عدالت محور روبرو است.

توصیه به اعضای شورای پنجم

وی درباره توصیه اش به اعضای شورای پنجم مشهد مقدس دارید، گفت: هفته ها و ماه های اول را وقت بگذارند برای شناخت عمیق تر، دقیق تر و کارشناسی تر و تا زمانی که اعضای مدیریت شهری و شهرداری در موضوع های مختلف به یک جمع بندی کارشناسی مناسبی نرسیدند تصمیم گیری نهایی را انجام ندهند.

آصفی گفت: اعضای شورای پنجم در هر موضوعی که ورود پیدا می کنند تا به آن ادغام کارشناسی نرسیدند تصمیم نهایی نگیرند.

همچنین این عضو شورای چهارم مشهد با اشاره به گلایه مردم از وجود فساد مالی در سطح شهر، بیان کرد: بسیاری از مردم همچنان علی رغم تمام تلاش های شورا و قاطبه خدوم کارکنان شهرداری گلایه دارند به این دلیل که ما هنوز نتوانستیم فسادی مالی که بخش عمده آن خارج از شهرداری است را لحاظ کنیم لذا خواهش من از دوستان شورای پنجم این است که در این بخش وقت ویژه ای بگذارند تا بتوانند حدودی از این موضوع فساد مالی اعم از رشوه و اختلاس را کاهش دهند.

901/900

کد خبر: 827137

وب گردی

وب گردی