آغاز کار یک تجمیع؛ مروری بر فعالیت‌های سه واحد حوزه علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در اجرای مصوبه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد و از روز گذشته با حضور مسئولان واحدهای پزشکی مستقر در تهران (علوم دارویی، دندانپزشکی و واحد پزشکی تهران) و با معارفه دکتر سیدعلی ابطحی تجمیع آن اجرایی شد.

به گزارش ایسکانیوز، موضوع ادغام و تجمیع واحدهای پزشکی تهران پیش از این مطرح و اکنون با مصوبه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و اعطای حکم دکتر رهبر رئیس دانشگاه به «ابطحی» برای سرپرستی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران اجرایی شد و سه واحد علوم دارویی، دندانپزشکی و پزشکی تهران بعد از این با نام دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران فعالیت خواهند کرد.

دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران حرف اول را در کشور بزند

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر بازنگری در ساختار پزشکی این دانشگاه می‌گوید: «امیدواریم سازماندهی مناسب و هماهنگی در این دانشگاه‌ها صورت گیرد به طوری که آموزش دانشجویان پزشکی در ایران در شهرهای مختلف تفاوت کیفی نداشته و با کیفیت واحدهای تهران برابری کند.»

دکتر علی اکبر ولایتی با توجه به سوابق علمی و اجرایی دکتر ابطحی ابراز امیدواری می‌کند که این انتخاب موجب انسجام و هماهنگی در نیازمندی های جامعه پزشکی و علوم پزشکی باشد و با آغاز به کار بیمارستان فرهیختگان کمک شایانی در حوزه پژوهش، آموزش و درمان داشته باشیم.»

وی تصریح کرده است که توقع داریم دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و دانشکده‌های زیرمجموعه آن حرف اول را در کشور بزنند و رقابت مشروعی با دیگر دانشگاه های کشور داشته باشند.

مدیریت یکپارچه امکانات حوزه پزشکی با تجمیع

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم بر ضرورت بازنگری در ساختار پزشکی این دانشگاه تاکید می‌کند و می‌گوید: «دانشگاه آزاد اسلامی دارای امکانات و منابع بسیاری بویژه در حوزه پزشکی است اما از آنجایی که به صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کند، نتوانسته استفاده حداکثری از این منابع را داشته باشد به همین خاطر ضروری است تا این امکانات تجمیع و به صورت یکپارچه مدیریت شود.»

دکتر فرهاد رهبر لازمه تغییر را تفکر، توکل، تعامل و تلاش دانسته و اظهار می‌کند: «در دانشگاه آزاد اسلامی ملاک، شایسته‌سالاری است، دکتر ابطحی به خاطر آشنایی با امور پزشکی و تخصصی که داشتند، این مسئولیت (سرپرستی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران) را به او سپردیم.»

ارتقای کیفی حوزه پزشکی

از سوی دیگر دکتر محسن نفر که به تازگی سکاندار معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شده اظهار می‌کند: «تجمیع واحدهای پزشکی استان تهران اتفاق مبارکی در راستای ارتقای کیفی حوزه پزشکی است که امیدواریم این موضوع برای سایر استان ها نیز روی دهد.»

کمبود فضای آموزشی در دانشکده‌های پزشکی استان تهران

اما سیدعلی ابطحی معاون سابق علوم پزشکی دانشگاه که سوابق علمی و اجرایی خوبی در این حوزه دارد از امروز سکاندار دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران خواهد بود. او هم با تاکید بر ضرورت بازمهندسی در حوزه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری می‌کند که با حمایت دکتر ولایتی، دکتر رهبر و برنامه های دکتر نفر هرچه سریعتر به ارتقای کیفی در این بخش از دانشگاه دست یابد.

وی کمبود فضای آموزشی در دانشکده‌های پزشکی استان تهران را یکی از مشکلات اصلی این بخش برشمرده و می‌گوید: «امیدواریم این کمبود سرانه فضای آموزشی بویژه در واحد پزشکی با تجمیع واحدهای پزشکی سریعتر برطرف شده و شرایط مناسبی برای تحصیل در اختیار دانشجویان قرار گیرد.»

به نظر می رسد با تمهیدات انجام شده و تجمیع صورت گرفته آن گونه که مسئولان این حوزه اظهار می‌کنند بزودی تحول و ارتقای کیفی در حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی را شاهد خواهیم بود تا جایی که رقابتی سالم و در راستای اهداف نظام و کشور با دیگر دانشگاه‌های کشور روی خواهد داد.

مروری بر سه واحد تجمیع شده حوزه علوم پزشکی

اکنون اما مروری بر سه واحد تجمیع شده در تهران که از این به بعد با نام دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران شناخته می شود داشته و با فعالیت‌های این سه دانشگاه در حوزه علوم پزشکی تا قبل از تجمیع آشنا می‌شویم.

یکی از واحدهای تجمیع شده حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پزشکی تهران است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران 27 خرداد 1364 راه‌اندازی شد و فعالیت آموزشی خود را با ریاست دکتر سید حسین یحیوی و راه اندازی 4 رشته تحصیلی، پزشکی در مقطع دکتری حرفه ای، پرستاری و مامایی در مقطع کارشناسی و علوم آزمایشگاهی در مقطع کاردانی و با جذب 376 دانشجو آغاز کرد.

این واحد اکنون با دارا بودن 23 رشته و حدود 12 هزار دانشجو به فعالیت خود ادامه می دهد. این دانشگاه دارای 4 دانشکده مصوب و 3 رشته مستقل و جمعا در 23 رشته در مقاطع تحصیلی دکتری حرفه ای، کارشناسی ارشد، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته و کاردانی است.

واحد پزشکی تهران تاکنون حدود 20 هزار نفر فارغ التحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف داشته است.

فعالیت‌های این دانشگاه در شش ساختمان شامل فضای آموزشی، دانشکده های پزشکی، پرستاری، مامایی، بهداشت، علوم آزمایشگاهی، روانشناسی بالینی، زیست شناسی سلولی و ملکولی ـ میکروبیولوژی، زیست شناسی سلولی ملکولی ـ ژنتیک ، یک ساختمان مستقل اداری، سالن ورزش استاندارد چندمنظوره، 16 آزمایشگاه تخصصی، سه کارگاه فنی آموزشی، سالن تشریح، حوضخانه نگهداری اجساد، سالن اسکیل لب، مرکز توسعه آموزش پزشکی، کتابخانه مرکزی، سایت کامپیوتر، سایت اینترنت، سالن کنفرانس و آمفی تاتر، مسجد، پست برق 20کیلو ولت، پست گاز 450 مترمکعب متمرکز است.

فعالیت 4 بیمارستان و یک درمانگاه تخصصی در واحد پزشکی تهران

دانشگاه پزشکی تهران در شمال شهر تهران دارای بیمارستان 100 تختخوابی جواهری واقع در خیابان شریعتی زرگنده به مساحت 3000 متر مربع و 3600 متر مربع بنای مفید دارای بخشهای سی سی یو، پست سی سی یو، زنان و زایمان، جراحی اطفال، نوزادان، زایشگاه، داخلی قلب و عروق، جراحی ارولوژی، آزمایشگاه، رادیولوژی، سونوگرافی و داروخانه است.

در جنوب شهر تهران؛ بیمارستان 220 تختخوابی حضرت امیرالمومنین (ع) جوادیه واقع در نازی آباد مقابل پارک سردار جنگل به مساحت 5854 متر مربع و بنای مفید 7470 متر مربع که دارای بخش های تخصصی سی سی یو، پست سی سی یو، داخلی مردان و زنان، زنان و زایمان، ارتوپدی، ارولوژی، گوش و حلق و بینی، چشم پزشکی، عفونی، پوست، اورژانس مجهز و قسمت‌های پاراکلینیکی، آزمایشگاه، رادیولوژی، سونو گرافی و داروخانه که با وجود پزشکان متخصص و فوق تخصص در خدمت آموزش و ارایه خدمات به مردم منطقه فعال است.

در شرق شهر تهران؛ بیمارستان 420 تختخوابی بوعلی واقع در میدان امام حسین ابتدای خیابان دماوند به مساحت 55000 متر مربع و بنای مفید 21000 متر مربع دارای بخش‌های اورژانس، سی سی یو، ای سی یو، پست سی سی یو، داخلی، اطفال، گوش و حلق و بینی، عفونی، پوست و خدمات کلینیکی در همه رشته ها است.

در غرب شهر تهران هم درمانگاه تخصصی قدس واقع در شهرک قدس به مساحت 4129 مترمربع زمین و 1077 متر مربع بنای مفید که دارا ی درمانگاه های تخصصی اطفال، زنان، داخلی، جراحی، قلب و عروق، گوش و حلق و بینی، چشم پزشکی ارولوژی و آزمایشگاه بوده که در نوع خود در منطقه بی نظیر است.

بیمارستان فرهیختگان هم در همجواری واحد علوم تحقیقات که در حال تجهیز و آماده سازی است، بزودی راه‌اندازی خواهد شد.

بیمارستان فرهیختگان با 320 تخت بزرگترین بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی در کشور است در واقع یک سرمایه عظیم ملی است که در شمال غرب شهر تهران و در مجاورت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و در زمینی به مساحت 45000 متر مربع و بنایی برابر 43000 مترمربع در 9 طبقه که با توجه به آخرین استانداردهای وزارت بهداشت به ازای هر تخت بیمارستانی بالغ بر 134 مترمربع فضای فیزیکی تاسیس شد و این نمونه در کشور کم نظیر است.

بیمارستان فرهیختگان با هدف توسعه آموزش رشته های تخصصی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، بکارگیری پژوهش های کاربردی و ارائه خدمات جامع سلامت به آحاد جامعه طراحی و ایجاد شده است.

تنها واحد تخصصی دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

یکی دیگر از واحدهای حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در تهران واحد دندانپزشکی است؛ 17 شهریور 1365 بود که دانشگاه آزاد اسلامی به صورت ویژه‌ قدم به عرصه‌ جدیدی گذاشت و اقدام به راه‌اندازی واحد دندانپزشکی تهران کرد. این واحد دانشگاهی 32 ساله تنها واحد تخصصی دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی و اولویت اول دانشجویان دندانپزشکی است.

واحد دندانپزشکی تهران تاکنون بیش از 6 هزار فارغ‌التحصیل رشته‌های دندانپزشکی را تحویل جامعه داده و به تنهایی و بدون هیچ‌گونه بار مالی برای دولت و وزارت بهداشت، حدود یک‌ششم دندانپزشکان کشور را تربیت کرده است.

واحد دندانپزشکی تهران همیشه به دلیل روند صحیحی که از ابتدای راه‌اندازی داشته، همواره در طول این 31 سال موفق و روند فعالیتی آن رو به رشد بوده است. از زمانی که مرحوم دکتر فاضل، سنگ بنای این واحد را گذاشت و تا سال 75 مسئولیت این واحد را بر عهده داشت و بعد از ایشان هم دکتر مهرشادیان تا 89 ریاست واحد را عهده‌دار شد، تاکنون، این واحد دانشگاهی با وجود کاهش جمعیت و تعداد دانشجو با استقبال بیش از ظرفیت مواجه بوده و برای جذب دانشجویان محدودیت پذیرش داشته است.

تربیت نیروهای داروساز کشور

دیگر واحد حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی است؛ پس از راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1361 که اکنون به عنوان برترین دانشگاه حضوری جهان با رتبه اول تولیدات علمی در کشور ارزیابی شده است، واحد علوم دارویی در سال 1364 در تهران با هدف تربیت و تامین بخشی از نیروهای داروساز مورد نیاز کشور با کیفیتی هم‌سطح دانشگاه‌های دولتی وقت راه‌اندازی شد و با کیفیتی مشابه دانشگاه‌های معتبر ایران و جهان توسعه یافت.

واحد علوم دارویی در سال 1364 توسط مرحوم دکتر محمدباقر شایورد تاسیس و تا سال 1387 نسبت به تربیت دانشجو در رشته داروسازی با مدیریت وی و با موفقیت اهتمام ورزید.

اواخر سال 1386 با تغییر مدیریت واحد و حضور دکتر سید مهدی رضایت استادتمام فارماکولوژی سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران این واحد توسعه کمی و کیفی پیدا کرد.

اگرچه این واحد دانشگاهی از سال 1365 تاکنون هرساله نسبت به جذب تعداد قابل قبولی دانشجو اقدام کرده است، اما حال که بیش از 30 سال از تاسیس این واحد دانشگاهی می‌گذرد، این واحد با برخورداری از بیش از 5000 دانش‌آموخته علوم دارویی که 3403 نفر آنان دانش‌آموخته رشته دکتری عمومی داروسازی هستند، موفقیت‌های متعددی را در سطوح ملی و بین‌المللی در عرصه‌های علمی، اجتماعی و صنفی به خود اختصاص داده است و برای موفقیت حدود 9000 دانشجوی در حال تحصیل و دانشجویان آینده خود در تلاش است تا محیطی علمی، فرهنگی و پویا با دستاوردهای شاخص آموزشی، پژوهش و فناوری، ارتباط با صنعت و حوزه بین‌الملل فراهم آورد.

حاصل این تلاش راه|‌ندازی چهار دانشکده، چهار مرکز تحقیقاتی، 42 آزمایشگاه و کارگاه فعال، 6 داروخانه آموزشی و شهری در بیش از 12000 متر فضای آموزشی و پژوهشی فعلی و 10000 متر فضای در حال توسعه، همکاری با بیش از 300 عضو هیات علمی آموزشی و 500 عضو هیات علمی از بیش از 100 مرکز معتبر داخلی و خارجی در بخش پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی، کتابخانه‌های مجهز با دسترسی کامل به پایگاه‌های اطلاعاتی مقالات و کتب الکترونیک و سایر امکانات نظیر دو آمفی‌تئاتر، انجمن‌ها و هسته‌های علمی و فرهنگی بوده است.

به گزارش آنا، از آنجایی که تجمیع واحدهای علوم‌پزشکی تهران شامل واحدهای داروسازی، علوم‌پزشکی و دندانپزشکی پیش از این نیز مورد حمایت و تاکید مسئولان دانشگاه بوده و اکنون نیز رئیس هیات امنا، رئیس دانشگاه و سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران از آن حمایت و بر ضرورت بازنگری در ساختار علوم پزشکی تاکید کرده اند، باید با همدلی و همکاری مسئولان امر و مدیران و همکاران حوزه پزشکی، منتظر اتفاقات خوب و بازدهی مناسب در مدت زمان مناسب در این حوزه کاری و مهم از دانشگاه باشیم.

منبع: آنا

201

کد خبر: 827138

وب گردی

وب گردی