علیرضا بیگی: امروز هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت حیاط خلوت برخی افراد خاص شده است

نماینده مردم تبریز گفت: امروز هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت حیاط خلوت برخی افراد خاص شده است.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکا نیوز احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی عصر امروز چهارشنبه (25 مردادماه 96) در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم و به عنوان مخالف با وزیر بهداشت، طی سخنانی بیان داشت: در جلسه‌ای که به جهت مخالفت با آقای قاضی‌زاده هاشمی برگزار شود، صحبت کردن قدری سخت است، لکن از روی مأموریتی که به جهت نمایندگی برعهده دارم، لازم می‌دانم مطالبی را عرض کنم.

وی ادامه داد: ارادت قلبی و دیرینه به آقای قاضی‌زاده هاشمی دارم و ایشان را در جریان زلزله ارسباران تلاش و جدیت ایشان را دیدم و این فرصتی شد تا از زلزله ارسباران یادی کنیم.

این نماینده مردم مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خدا را شاهد می‌گیرم که در دفاع از حقوق مردم سخن می‌گویم و صرفاً به تکلیف نمایندگی خودم عمل می‌کنم.

علیرضابیگی اضافه کرد: برمبنای قانون پنجم توسعه که سند بالادستی برای ما محسوب می‌شود از آقای قاضی‌زاده هاشمی که 4 سال مسئول اجرای این برنامه بودند، باید سوال کنیم که در بند (د)‌ این قانون و ماده 32 و نیز تبصره 2 تکالیف روشنی را برای وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی داشته است، چه اقداماتی انجام داده‌اند.

وی بیان داشت: بند (د) ماده 32 می‌گوید که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است حداکثر تا پایان سال برنامه نظام درمانی کشور را در چارچوب یکپارچگی بیمه جامع درمان، پزشک خانواده و نظام ارجاع راهنمایی‌های درمانی، اورژانس پزشکی و بیمه‌های تکمیلی لیستی از اقدامات تهیه و به هیأت وزیران ارجاع دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر این بند را مقدم بر طرح سلامت اجرا می‌کردیم، شاهد این هزینه‌های کمرشکن که بیمه‌ها و دولت را به خاک سیاه نشانده است و 12 هزار میلیارد تومان بدهی را به همراه آورده، نبودیم.

علیرضابیگی ادامه داد: آیا امکانپذیر است قاضی صبح قضاوت کند و بعدازظهر وکالت کند. این طبیعتاً پذیرفته نیست. باید سوال کنیم آقای قاضی‌زاده هاشمی در اجرای مأموریت‌هایی که در قانون برنامه به آن اشاره شده در طول 4 سال مسئولیتی که داشتند، چه کاری انجام داده‌اند.

نماینده مردم تبریز بیان داشت: انجام فعالیت‌های غیرمرتبط و تشکیل غیرقانونی شرکت‌های متعدد خصولتی، شرکت‌هایی مانند آواپردیس، مؤسسه کارآفرین، آواسلامت، آواپزشک و سایر شرکت‌ها و مؤسسات مشابه، جناب آقای وزیر تشکیل دادند. اولین اشکال این است که به موجب قانون تشکیل شرکت‌های غیردولتی بایستی با تصویب مجلس شورای اسلامی صورت گیرد.

وی در این باره افزود: متأسفانه معاون محترم توسعه به دانشگاه‌ها اجازه داده بدون برگزاری مناقصه و ترک تشریفات نسبت به عقد قرارداد با این شرکت‌ها اقدام کنند. قابل تأمل اینکه گرداننده این شرکت‌ها همان مدیران وزارت بهداشت هستند.

علیرضابیگی بیان داشت: به عبارت دیگر کارفرما، مجری، ناظر، خریدار و فروشنده همه باهم هستند. این همان حیاط خلوتی است که موجب فساد است. فسادی که دیوان محاسبات در نامه خود اعلام کرده است. این شرکت‌ها غیرقانونی است و معاملات آنها باطل است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت بهداشت در چهار سال گذشته علی‌رغم ادعای کسری شدید بودجه و بدهی فراوان 12 هزار میلیاردی، 400 میلیارد تومان را در بانک‌های مختلف سپرده‌گذاری کرده است. این هم یک حیاط خلوت دیگر که خلاف صداقت و مخرب اقتصاد و در تضاد با سیاست‌های نظام سلامت است.

وی اضافه کرد: آقای وزیر! هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت و درمان برای واردات دارو و تأمین تجهیزات پزشکی بیماران خاص در زمان جنگ تشکیل شده، امروز حیاط خلوت برخی افراد خاص شده است و تجهیزات پزشکی و دارو وارد می‌کنند و از مالیات و تعرفه فرار می‌کنند و ده‌ها صفحه از فساد این حیاط خلوت در کمیسیون بهداشت مجلس موجود است.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: معاون غذا و داروی شما شرکت‌ دارد، واردکننده است، تولیدکننده است، فروشنده است و ما در کمیسیون بهداشت و درمان مستندات را به شما ارائه کردیم. انکار کردید و حالا اثبات شده است که شرکت روناک متعلق به ایشان است. تعدادی هم ظاهراً به بستگان و مقامات واگذار کرده‌اند. قول دادید برخورد کنید، ولی اتفاقی نیفتاد. پشتیبانان اینها چه کسانی هستند، نمایندگان مردم می‌خواهند از زبان شما بشنوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: خیلی دوست دارم از زبان آقای وزیر بشنوم که نماینده انحصاری لنزهای داخل چشمی آمریکایی آلکان متعلق به چه کسی است. خیلی هم خوشحال می‌شوم که بفرمایند خبر ندارم!

وی بیان داشت: یکی از اصول اولیه در اداره حکومت این است که مسئولان دولتی و حاکمیتی ذی‌نفع و سهامدار در شرکت‌های خصوصی نباشند. حضور ذی‌نفعان بخش خصوصی در مناصب حاکمیتی همچون پست وزارت، معاونت وزارت و مدیرکل اصطلاحاً موجب بروز تعارض میان منافع شخص با منافع عمومی می‌شود. یکی از مصادیق همین تعارض در کشور ما در وزارت بهداشت و درمان است.

علیرضابیگی ادامه داد: آقای قاضی‌زاده به عنوان وزیر بهداشت برخی معاونان این وزارتخانه از فعالان و ذی‌نفعان اصلی بخش خصوصی درمان هستند و برخی تحولات و سیاست‌ها اتخاذشده در حوزه سلامت طی چهار سال گذشته با نادیده گرفتن منافع عمومی و مردم منجر به تأمین منافع گروهی خاص شده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای همین است که امروز بودجه عظیم ردیف سلامت پاسخگوی هزینه‌های طرح تحول سلامت نیست.

303

منبع: فارس

کد خبر: 827148

وب گردی

وب گردی