رباتی برای عملیات گذاشت و برداشت در صنایع غذایی و بسته‌بندی

محققان دانشگاه تهران توانستند برای اولین‌بار در ایران ربات ۳ درجه آزادی مستقل خطی را در مقیاس صنعتی برای عملیات گذاشت و برداشت در صنایع غذایی و بسته‌بندی بسازند.

به گزارش ایسکانیوز دکتر مهدی طالع ماسوله، مجری طرح و مدیر آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران به ایسنا گفت: آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشکده برق و کامپیوتر حدود 6 سال است که تاسیس شده است و محوریت آن ساخت ربات‌هایی با کاربردها و مصارف صنعتی است.

وی افزود: ما در این آزمایشگاه فعالیت‌های پژوهشی را در خدمت صنعت قرار می‌دهیم تا صنعت بتواند از نتایج پژوهش‌ها و بحث‌های علمی استفاده کند.

دکتر طالع درخصوص ربات‌های ساخته‌شده در این مرکز گفت: ربات‌هایی که ساخته می‌شود برای رفع نیاز کشور و با توجه به صنعت ایران است و بدین‌ترتیب شاید در صنعت خارج از کشور قابلیت پیاده‌سازی نداشته باشد. ما سیستم‌های خود را با توجه به نیازهای کشور در صنایع اتوماسیون طراحی کرده و ارائه می‌کنیم.

عضو هیات علمی گروه هوش ماشین و رباتیک دانشکده برق و کامپیوتر پردیس فنی دانشگاه تهران با اشاره به فعالیت‌های این آزمایشگاه، به دستاوردهایی درخصوص تعامل انسان و ربات و ربات‌های با کارکرد اجتماعی مانند ربات‌های گارسون، ربات‌های موجود در مدارس و ربات‌های کمک کننده به مبتلایان اوتیسم اشاره کرد و افزود: دراین‌باره برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و در مسیر پیشرفت قرار گرفته‌ایم.

مجری طرح ساخت ربات ۳ درجه آزادی مستقل خطی در مقیاس صنعتی، درخصوص این ربات گفت: این طرح از 5 سال پیش شروع و دو سال و نیم برای طراحی و ساخت آن وقت صرف شده است.

وی افزود: ربات مذکور در حیطه صنعتی از نوع ربات‌های موازی است و اولین نمونه ایرانی این نوع ربات است.

دکتر طالع گفت: صنعت ما نیاز به تجربه دارد. ما از این ربات چندین نسخه ساختیم و مطمئناً همین ربات در سال‌های آتی پیشرفت‌های قابل توجهی خواهد داشت. این نسخه سوم ربات است که در حال حاضر ساخته شده و بسیاری از اشکالات نسخه قبلی در آن برطرف شده است و می‌توان در مصارف صنعتی از آن استفاده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران، کاربردهای این ربات را در پرینت سه‌بعدی، برش لیزری، CNC، عملیات گذاشت و برداشت در صنایع غذایی و بسته‌بندی برشمرد.

وی درخصوص پروژه‌ها و چشم‌انداز آینده این طرح گفت: ما به دنبال رقابت با نمونه‌های خارجی هستیم و به این مهم دست یافتیم و برای برخورداری از کیفیت صددرصد، باید در تکمیل و بهبود ویژگی‌های آن بکوشیم.

حامد چلنگری، دانشجوی ارشد رشته مهندسی مکاترونیک و مسؤول طراحی و ساخت و بحث‌های تحلیلی این پروژه هم گفت: سختی (stiffness) بالای ربات، نسبت حمل بار به وزن بالای آن، همچنین دقت و شتاب بالا از ویژگی‌های مهم ربات به شمار می‌آید که موجب کاربردهای گسترده آن در مصارف صنعتی می‌شود.

وی افزود: بررسی و انجام تست‌های تحلیلی و عملی برای بهبود بخشیدن به ویژگی‌های ربات نیز در حال انجام است.

مصطفی ساکت، مدیر اجرایی طرح نیز رعایت قواعد طراحی، شناسایی استفاده از مواد، عدم تداخل لینک‌ها و هماهنگی ساخت و طراحی ربات با توانمندی صنعت ایران برای ساخت، تجاری‌سازی و به‌کارگیری آن را از ویژگی‌های مهم این ربات برشمرد.

وی در پایان افزود: تکرار ساخت و اصلاح ربات در پاسخ به نیازهای صنعت کشور در دستور کار قرار گرفته است و این ربات از لحاظ طراحی و ساخت، انتخاب لینک‌ها و قطعات مورد استفاده، در نوع خود، جزو بهترین‌ها به‌شمار می‌آید.

این پروژه با حمایت‌های مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی و ساخته شده و شرکت‌هایی در بخش‌های مختلف صنعتی، مذاکره برای استفاده از این ربات و تجاری‌سازی آن را آغاز کرده‌اند.

کد خبر: 827303

وب گردی

وب گردی