محدودیت‌های وام دانشجویی برای دانشجویان

وام‌های دانشجویی از تسهیلاتی است که صندوق رفاه دانشجویان برای تامین نیازهای دوران تحصیل در اختیار دانشجو می‌گذارد. وام‌های دانشجویی دارای انواع و شرایط مختلفی است که دانشجویان با توجه به نیازها و شرایط خود به گرفتن این تسهیلات اقدام می‌کنند. اما آمار بدهکاران به صندوق رفاه دانشجویان قابل توجه است.

به گزارش ایسکانیوز، ماجرای بدهکاران بانکی و دانشجویی قصه جالبی است. بدهکاران نظام بانکی معمولا کسانی هستند که مبالغ هنگفتی را از بانک‌ها به انواع تسهیلات گرفته و نمی‌خواهند یا قادر نیستند که اصل مبلغ را به بانک برگردانند، از این رو مدیران بانکی و روسای بانک‌ها، راهکارهایی برای تسهیل پرداخت بدهی معوق بانکی به جای برخورد قضایی ازجمله تقسیط دوباره کل مبلغ پیشنهاد می‌دهند. هرچه بازپرداخت تسهیلات از طرف شخص طول بکشد در واقع از میزان ارزش اصل مبلغ در طول سال‌ها کاسته می‌شود.

وام‌های دانشجویی از تسهیلاتی است که صندوق رفاه دانشجویان برای تامین نیازهای دوران تحصیل در اختیار دانشجو می‌گذارد. وام‌های دانشجویی دارای انواع و شرایط مختلفی است که دانشجویان با توجه به نیازها و شرایط خود به گرفتن این تسهیلات اقدام می‌کنند. اما آمار بدهکاران به صندوق رفاه دانشجویان قابل توجه است.

ذوالفقار یزدانمهر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به اینکه ۵۰۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به صندوق رفاه دانشجویان بدهکار هستند، می‌گوید: «این افراد در دوران تحصیل طی مراحلی موفق به اخذ وام از صندوق رفاه شده‌اند که معاونت دانشجویی دانشگاه طی تعهدنامه‌هایی که از این افراد گرفته است آنان را ملزم به بازپرداخت با شرایط خاصی می‌کند.» او ادامه می‌دهد: «در قانون بازپرداخت تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان آمده است اگر فرد در بازپرداخت اقساط تاخیر داشته باشد به ازای هر روز دیرکرد یک درصد مبلغ هر قسط جریمه اخذ خواهد شد و در صورت تاخیر بیش از سه ماه کل مبلغ وام باید بازپرداخت شود و در صورت تاخیر بیش از چهار ماه صندوق بدون اطلاع قبلی وام‌گیرنده وثیقه وی را به اجرا می‌گذارد.»

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به اینکه در حال حاضر تمامی قوانین سختگیرانه برای راحتی دانشجو در پرداخت لغو شده است، گفت: «در کمپینی که برای بخشودگی جرایم دانشجویان راه‌اندازی شده است، دانشجویان تا آخر مرداد ماه فرصت دارند بدهی خود را به صندوق تسویه و از طرح بخشودگی صد درصدی جرایم استفاده کنند.»

وی یادآور شد: «البته چندماهی است که طی تماس و پیامک‌هایی از طرف صندوق رفاه دانشجویان با بدهکاران از آنها درخواست شده است که نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند و اگر بعد از پایان کمپین هنوز پرداخت نکرده باشند طی احضاریه و اخطاریه قانونی به ضامنین و خود افراد برخورد خواهد شد.» یزدانمهر با اشاره به بالارفتن میزان بدهی‌های صندوق رفاه در سال‌های گذشته گفت: «اگر کسی به صندوق رفاه دانشجویان بدهکار باشد طبق قانون اصل مدرک تحصیلی به وی داده نخواهد شد، متاسفانه در گذشته یکی از دانشگاه‌ها طبق این روند عمل نکرده و با مراجعه فرد بدهکار جهت دریافت اصل مدرک، بدون اینکه میزان بدهی از شخص وصول شود مدرک را تحویل داده بودند که طی هماهنگی با ارگان‌های دولتی و خصوصی بنا شد این افراد هر وقت نسبت به استخدام مراجعه کردند ابتدا بدهی صندوق رفاه دانشجویان را پرداخت و سپس مراحل استخدامی فرد طی شود، البته طی اقدامات خاصی که در دانشگاه‌ها و استانداری‌های کشور صورت گرفت میزان بدهی‌هایی صندوق از440 میلیارد تومان به 160 میلیارد رسید که با برنامه‌های دیگر این میزان را نیز وصول خواهیم کرد.» این موارد راهکارهایی است که فرد را ملزم به بازپرداخت بدهی دانشجویی خود می‌کند که در نظام بانکداری این‌گونه نیست و از ممنوع‌الخروج شدن از کشور تا بلوکه کردن اموال منقول و غیرمنقول و حتی زندانی شدن را در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر مشاور وزیر علوم معتقد است: «مهم‌ترین مساله‌ای که برخی از دانشجویان با آن مواجه بودند، مشکل تحصیلی به خاطر فقر مالی بود که در این زمینه با موافقت وزیر علوم و صندوق رفاه دانشجویان قرار شد در مناطق محروم صندوق‌های خیریه راه‌اندازی شود. مبلغی را صندوق به آنها کمک می‌کند و ماهانه نیز از حقوق استادان بخشی از آن به این صندوق کمک می‌شود و وام‌هایی توسط این صندوق به دانشجویان کم‌برخوردار ارائه می‌شود. به‌طوری که در دانشگاه اصفهان ۱۰۰۰ دانشجو و در دانشگاه کردستان ۵۰۰ دانشجو شناسایی شده و به آنها از این صندوق‌ها کمک شده است. در حال حاضر این صندوق‌ها در ۱۱۴ دانشگاه راه‌اندازی شده است. ۷۰ میلیون تومان به دانشجویان روشندل در کردستان پرداخت شده است تا اجاره‌بها و تغذیه آنها رایگان باشد.

* منبع: روزنامه فرهیختگان

کد خبر: 827314

وب گردی

وب گردی