ترامپ برجام را درگیر سیاسی بازی نکند

روزنامه جروزالم پست به رئیس جمهور آمریکا توصیه کرد توافق هسته‌ای ایران را درگیر سیاسی بازی نکند زیرا پایبندی تهران به برجام، به نفع اسرائیل، آمریکا و اروپاست.

به گزارش ایسکانیوز ، روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت سرمقاله امروز خود (پنجشنبه) از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا خواست که توافق هسته‌ای ایران را به ورطه بازی‌های سیاسی نکشاند زیرا پایبندی تهران به برجام، منافع امنیتی آمریکا، اروپا و اسرائیل را تامین می‌کند.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اختلافات رژیم صهیونیستی و ایالات متحده بر سر حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران پیش از دوران برجام، آمده است: «(بعد از برجام) تحلیلگران امنیتی اسرائیلی دیگر ایران هسته‌ای را جزو تهدیدات اصلی خود نمی‌دانند. آمریکا و آژانس اتمی بارها پایبندی ایران به توافق را اعلام کرده‌اند.»

جروزالم پست تاکید می‌کند: «اگر پایبندی ایران (به برجام) ادامه یابد، این توافق در خدمت منافع امنیتی آمریکا، اروپا و اسرائیل خواهد بود. به‌طور گسترده‌تر، این توافق با تقویت کردن نظام عدم اشاعه و بازداشتن دیگر کشورها از رفتن به سمت بمب (اتمی)، به ثبات جهانی نیز کمک می‌کند.»

این روزنامه صهیونیستی اما مدعی است که برجام به تهران اعتماد نکرده و بر پایه آن نیست، بلکه مدت زمان رسیدن ایران به سلاح اتمی را طولانی‌تر کرده و شفافیت بیشتری نسبت به برنامه هسته‌ای آن ارائه می‌کند. زیرا تحت توافق هسته‌ای، آمریکا و شرکایش راحت‌تر می‌توانند به هر نوع نقض فاحشی واکنش نشان دهند.

جروزالم پست اما در ادامه اظهارات تند ترامپ علیه ایران و توافق هسته‌ای را بدون پشتوانه حقیقی دانسته و نوشت: «هیچ گزینه‌ای وجود ندارد که خارج شدن یک طرفه از توافق، به سود آمریکا باشد. اگر ترامپ (از برجام) خارج شود، یکی از دو سناریو زیر اتفاق می‌افتد:

ایران و گروه 5+1 به اجرای توافق ادامه داده و تاثیرگذاری آمریکا به حاشیه می‌رود. بدون نقض فاحش از سوی ایران، اروپا از آمریکا در خارج شدن تبعیت نمی‌کند و آمریکا خود را با کمترین اهرم فشار برای مذاکره بر سر توافقی دیگر می‌بیند.

ایران هم از برجام خارج شده و توافق از هم می‌پاشد. زمان رسیدن ایران به بمب اتمی کاهش یافته و بازرسان بین‌المللی از دسترسی به تاسیسات منع می‌شوند. تهدید هسته‌ای بازهم به‌عنوان نگرانی امنیتی اصلی جهان مطرح شده و سیاست‌گذاران برای بدترین سناریو که حمله نظامی باشد، آماده می‌شوند.»

در ادامه این مطلب آمده است: «انگیزه‌های ترامپ نامشخص است. خارج شدن از برجام شاید بخشی از تلاش وی برای نابود کردن میراث دولت اوباما باشد، فارغ از آنکه چه تبعاتی خواهد داشت. دومین گزینه هم این است که آمریکا تهدید جدی خارج شدن (از توافق) ایجاد کند تا ایران را برای گردن نهادن به خواسته‌های آمریکا درباره موضوعی دیگر (مانند موشک‌های بالستیک) تحت فشار قرار دهد.

"بردهای" سیاسی برای دولت ترامپ کمتر موجود است و در این مورد، یک "برد"، قادر بودن به گفتن این مسئله است که او ایران را به یک توافق بهتر، مجبور کرد.»

جروزالم پست در پایان با بیان اینکه دیدگاه ترامپ از توافق بهتر، فقط یک تغییر کوچک دارد، تاکید کرد: «آماده شدن برای احتمالات، کار یک رئیس جمهور است اما پیش‌بینی عدم پایبندی بدون داشتن مدرکی از نقض واقعی، اشتباه و خطرناک است.

خارج شدن از برجام یا تهدید به انجام آن، وجه آمریکا را بعنوان یک قدرت که روی حرفهایش می‌ایستد، تضعیف می‌کند...ترامپ با تهدید به خروج از توافق، ثبات جهانی را در ازای عایدی بسیار کم، در خطر بسیار بزرگی قرار می‌دهد.»

کد خبر: 827470

وب گردی

وب گردی