لغو یکجانبه توافق هسته‌ای به انزوای آمریکا می‌انجامد

یک روزنامه آلمانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ دلیلی برای لغو برجام وجود ندارد، نوشت: اروپاییان باید برای آمریکا این مسئله را آشکار کنند که لغو یکجانبه برجام به انزوای بین المللی ایالات متحده خواهد انجامید.

به گزارش ایسکانیوز ، روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در مطلبی به سیاست های خطرناک دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایران در قبال ایران و برنامه هسته ای آن پرداخته و نوشت: رئیس جمهور آمریکا به احتمال زیاد می خواهد اواخر سپتامبر توافق هسته ای با ایران را لغو کند.

به نوشته این نشریه آلمانی اگر این توافق لغو شود این یک شکست سخت برای دیپلماسی خواهد بود.

زوددویچه در ادامه نوشت: اروپاییان باید این مسئله را برای ترامپ آشکار کنند که با لغو توافق اتمی با ایران در سطح بین المللی منزوی خواهد شد.

این روزنامه آلمانی همچنین در ادامه این گونه نوشت که کره شمالی تنها مسئله ای نیست که ما باید سیاست خارجی جدید ترامپ در قبال این کشور را با نگرانی مورد بررسی قرار دهیم. همچنین توافق هسته ای ایران با غرب نیز که در جولای 2015 منعقد شد در خطر است. دونالد ترامپ به احتمال زیاد در اواخر سپتامبر می خواهد از این توافق خداحافظی کند. چنین اقدامی عواقب دراماتیکی هم برای روابط دو سوی آتلانتیک و بخصوص برای تلاش های بین المللی به منظور کاهش قدرتهای دارنده سلاح اتمی خواهد داشت. از این رو این موضوع فورا باید در دستور کار سیاست اروپایی قرار گیرد.

نویسنده در ادامه بر لزوم اقدام مشترک اروپایی برای بازگرداندن واشنگتن از این رویکرد خود در قبال ایران تاکید کرده و در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به اینکه برجام ضعف های گسترده ای دارد در عین حال نوشت: البته این توافق یک موفقیت دیپلماتیک بزرگ است.

نویسنده در ادامه همچنین تاکید کرد که ایران تا به حال این توافق را با اطمینان اجرایی کرده است و مشکلات جزئی تر هم می توانند دوستانه حل شوند. پس در حال حاضر هیچ دلیلی برای لغو این توافق وجود ندارد.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: خیلی چیزها در معرض خطر قرار دارد. از یک طرف روابط دو سوی آتلانتیک در خطر است چرا که پاریس، لندن و برلین در اوایل مذاکرات در اکتبر سال 2003 چندین سال در مناقشات برای حل مسئله هسته ای ایران دخالت کردند اما بستن یک توافق اصلا امکان پذیر نبود. دولت وقت آمریکا به ریاست جمهوری جرج بوش تنها به صورت ضعیف از اروپا حمایت می کرد. تازه تحت ریاست جمهوری اوباما در آمریکا شرایط کمی تغییر کرد. از این رو این توافق یک قطعه درخشان از همکاری های دو سوی آتلانتیک است. اگر آمریکا به صورت یکجانبه از این توافق کناره گیری کند این یک شکست بزرگ در روابط بین آمریکا و اروپا است.

نویسنده در ادامه همچنین تصریح کرد که لغو برجام تضعیف ایده عدم گسترش تسلیحات هسته ای را به دنبال خواهد داشت. به این ترتیب نه تنها ایران می تواند مجددا به برنامه های سابق هسته ای خود بازگردد بلکه کشورهای دیگر هم می توانند روی نقشه هسته ای قرار گیرند.

با این همه ظاهرا ترامپ تصمیم دارد از توافق هسته ای با ایران خارج شود. وی در دوران نامزدی ریاست جمهوری آمریکا از احمقانه ترین توافقات در همه دنیا سخن گفت. تنها به این دلیل که این توافق پروژه دوست داشتنی سلف ترامپ (اوباما) هست دلیل کافی برای عقب نشینی از آن برای ترامپ نیست. بخصوص سیاست خارجی آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ آشکارا به سمت عربستان سعودی که دشمن درجه یک ایران است جهت گیری کرده است.

نفوذ وزارت امور خارجه آمریکا بر رئیس جمهور ظاهرا به شدت کاهش پیدا کرده است. در مقابل به نظر می رسد ترامپ بخصوص در مسئله ایران از "استیو بانون"، مشاور خود حرف شنوی دارد. بانون و همکارانش می خواهند هر چه سریع تر از شر این توافق خلاص شوند. اروپاییان باید سعی کنند از رای های متعادل و تا حدی با نفوذ در آمریکا برای حفظ برجام استفاده کنند.

اروپایی‌ها باید سه نکته را در اولویت قرار دهند.اول اینکه باید به شریک مذاکرات خود در آمریکا اطمینان دهند که آن ها به عنوان شریک مشترکا با آمریکا همه اقدامات را انجام خواهند داد تا ایران در آینده هم به این توافق پایبند باشد. هم زمان آنها باید آمادگی خود را برای اقدامات علیه ایران در صورتی که روزی دیگر به این توافق پایبند نبود را نشان دهند.

دوم اینکه آن ها باید به آمریکا اطمینان دهند که در تحریم ها علیه برنامه های موشکی ایران سهیم خواهند بود.

سوم و اولویت مهم این است که اروپاییان باید برای شریک گفتگوی خود آمریکا جای هیچ شکی را باقی نگذارند که در صورت لغو یکجانبه توافق هسته ای با ایران خود را منزوی می کند. در این راستا آمریکا نمی تواند به هیچ عنوان روی حمایت اروپا حساب باز کند.

کد خبر: 827472

وب گردی

وب گردی