جنگل زباله دانی نیست ! خود را مسئول بدانید

چه دنیای عجیبی است، کسی مسئولیت نمی پذیرد ! همه از زیر بار این مسئولیت آلودگی زباله شانه خالی می کنند، جنگل زباله دانی نیست و مانند شهرها دارای کوچه و خیابان نیست ! توپ سوء مدیریت شهری اینک در آن عرصه ناهموار و پشت درختان آسیب دیده از زخم های متعدد پنهان شده است، بیرون انداختن این توپ چه سخت و طاقت فرسا شده است.کاهش حجم زباله با تفکیک زباله نیز امکان پذیر است.

شیوه نامه اجتناب و کاهش از تولید پسماند عادی

تغییر الگوی مصرف در جوامع و افزایش جمعیت از طرفی و پیشرفت تکنولوژی و صنایع غذایی از دیگر سو، افزایش و تغییر در کمیت و کیفیت پسماندها را موجب شده است. از آنجایی که بخش عمدهای از هزینه های مدیریت پسماند به مرحله جمع آوری و حمل آن مربوط می شود، لذا لازم است مدیریت های اجرایی پسماند به منظور حفظ محیط زیست از آثار زیان بار تجمع پسماندها و صرفه جویی در استفاده از مواد اولیه و کاهش هزینه های مدیریت پسماند با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به کاهش میزان پسماند تولیدی اقدام کنند از این رو پیرو ماده 5 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند، این شیوه نامه تحت عنوان شیوه نامه اجتناب و کاهش از تولید پسماند عادی تدوین شده و در سراسر کشور جنبه قانونی و اجرایی دارد.

هدف

هدف این شیوه نامه ارائه دستورالعمل اجرایی و توصیه های لازم برای اجتناب و کاهش تولید پسماندهای عادی شهری در سطوح مختلف فعالیت ها، پرسنل و افراد درگیر در چرخه تولید این نوع پسماندها است. و همچنین راهنمایی کاربران به سمت مناسبترین گزینه های اجتناب از تولید پسماند است. حرکت به سمت اجتناب از تولید پسماند و بهتر مصرف کردن از منابع در یک جامعه نیازمند ترکیبی از اقدامات جامع و یکپارچه است.

دامنه کاربرد

دامنه کاربرد این شیوه نامه از نظر دستگاه های بهره بردار، در برگیرنده مدیریت های اجرایی پسماند هستند که در راستای مدیریت اجرایی پسماندهای عادی در محدوده های تحت پوشش خود موظف به اجرای وظایف مندرج در قانون مدیریت پسماندها و آئین نامه اجرایی آن هستند.

دامنه کاربرد این شیوه نامه، تمامی مناطق شهری کشور با توجه به اولویت های زیر است:

اولویت اول- خانوارها و منازل مسکونی

اولویت دوم- مراکز تولید انبوه پسماند عادی شامل:

مجتمع های تجاری و اداری و مسکونی.

• فروشگاه های بزرگ مانند شهروند و رفاه و ...

• ادارات و نهادهای دولتی و غیر دولتی

• مراکز آموزشی مانند مدارس، دانشگاه ها، آموزشگاه ها و ...

تعاریف

علاوه بر عبارات و اصطلاحات مندرج در ماده (2) قانون مدیریت پسماندها (مصوب 1383) و آیین نامه اجرایی آن (مصوب 1384)، عبارات و اصطلاحات زیر در شیوه نامه زیر به کار می رود.

اجتناب از تولید پسماند (کاهش در مبدا): دامنه ای وسیعی از گزینه ها که از طریق محدود نمودن مصارف غیر ضروری، طراحی مناسب، استفاده مجدد، بازیافت و استفاده از محصولاتی که پسماند کمتری تولید می کنند منجر به کاهش میزان تولید پسماند می شود (کاهش یا جلوگیری از تولید پسماند یا انحراف آن از مسیر جریان پسماند با استفاده از روش هایی هوشمندانه در مرحله تولید یا مصرف محصولات نظیر بازیافت، استفاده مجدد، افزایش عمر مفید محصولات و نظایر آن توسط تولید کنندگان و مصرف کنندگان کالا(

سیستم های مدیریت محیط زیست: ابزار مفیدی است که ساختاری برای ارزیابی اثرات زیست محیطی را فراهم می نماید و به افزایش بازدهی مواد، برنامه ریزی بلندمدت و اغلب به کاهش هزینه ها کمک می کند. گسترش سیستم های مدیریت محیط زیست، ابزار کلیدی در جهت اجتناب از تولید پسماندهای بخش بازرگانی، بسته بندی، ساخت و ساز و صنایع است.

مراکز استفاده مجدد و تعمیر: مراکز مستقلی هستند که امکان افزایش طول عمر و استفاده بیشتر از محصولات را توسط مصرف کنندگان فراهم می کنند و در کاهش میزان پسماندهای دفنی نقش دارند.

مشوق های مصرف پاک: این مشوق ها برخلاف مالیات ها یک ابزار تشویقی اقتصادی است که با هدف ایجاد انگیزه در رفتار اجتناب و کاهش تولید پسماند بدون تحمیل جریمه به کار می روند.

بر چسب گذاری سبز: برچسب گذاری سبز کالای تولیدی با هدف اطلاع رسانی و کمک به مصرف کننده برای انتخاب محصولاتی با قابلیت بازیافت و سازگار با محیط زیست انجام می شود.

راهبردهای اطلاع رسانی: راهبردهایی برای بالابردن سطح آگاهی عموم مردم و مشاغل که با هدف تغییر رفتار و اطلاع رسانی درباره تکنیک های اجتناب از تولید پسماند صورت می پذیرد.

راهبردهای ترویجی: راهبردهایی شامل فرهنگسازی، تغییر عادات در الگوهای مصرفی، ترغیب به خرید کالاهای باداوام، استفاده مجدد و تعمیر و نظایر آن که تغییرات رفتاری در مصرف کننده را بوسیله اهرم های تشویقی عملی خواهند کرد.

راهبردهای قانونی : راهکار مناسبی برای اجتناب از تولید پسماند در بخش های تولیدکننده، توزیع کننده، وارد کننده و مصرف کننده است و محدودیت ها، الزامات و ضوابط زیست محیطی را برای تمامی بخش ها ایجاد می کند.

مسئولیت گسترده تولیدکننده: راهبردی است برای تولید کنندگان کالا تا مسئولیت بخش عمدهای از پردازش یا دفع محصولاتشان را پس از مصرف (از نظر مالی یا اجرایی) تقبل کنند. این راهبرد تولید کنندگان کالا را به سمت طراحی سبز و
افزایش بازدهی محصولات سوق خواهد داد.

سازماندهی و تشکیلات

مدیریت اجرایی پسماند موظف است تمهیدات لازم و مشخصی را به منظور سازماندهی پیشبرد اهداف این شیوه نامه در تشکیلات سازمانی خود در نظر بگیرد، به گونه ای که با چارت تشکیلاتی ابلاغی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور مغایرت نداشته باشد.

کسی چه می داند شاید شما هم به این نتیجه رسیده اید که جنگل زباله دانی نیست ! و محض رضای خدا این شیوه نامه را خواندید و شاید عمل کردید !

*معاون سابق امور جنگل های سازمان جنگل ها ،مراتع و آبخیز داری کشور​

700

کد خبر: 827594

وب گردی

وب گردی