ارسال پیش‌نویس اساسنامه نهاد ملی پژوهش و فناوری به شورای راهبردی نقشه جامع علمی

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی از تدوین و ارسال پیش‌نویس اساسنامه تشکیل نهاد ملی پژوهش و فناوری به شورای راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور جهت تصویب خبر داد و گفت: گزارش نقشه راه استقرار نهاد ملی پژوهش و فناوری نیز تدوین شده است.

به گزارش ایسکانیوز دکتر پورعابد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص برنامه‌های جهاد برای راه‌اندازی یک نهاد ملی پژوهش و فناوری، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در دو طرح مطالعاتی و پژوهشی به بررسی ضرورت و فرآیندهای تشکیل نهاد ملی پژوهش و فناوری پرداخته است که حاصل آن در دو گزارش "اسناد پشتیبان اساسنامه سازمان ملی پژوهش و فناوری" و" نقشه راه استقرار نهاد ملی پژوهش و فناوری" آمده است.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی افزود: این گزارشات بر اساس ماموریت بند دوم مصوبه "ماموریت‌های جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور"ابلاغی 94/08/17 دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده شده‌اند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده جهاد دانشگاهی در راستای انجام این ماموریت، گفت: تدوین و ارسال پیش‌نویس اساسنامه تشکیل نهاد ملی پژوهش و فناوری به شورای راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور جهت تصویب و تدوین گزارش نقشه راه استقرار نهاد ملی پژوهش و فناوری از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است.

پورعابد تصریح کرد: در اساسنامه تشکیل نهاد پژوهش و فناوری ملی ذکر شده است که «نهاد ملی پژوهش و فناوری»، نهادی غیرانتفاعی زیر نظر جهاد دانشگاهی است که به منظور اجرای ماموریت‌های فناورانه ملی در حوزه‌های منتخب (تایید پیشنهاد حوزه‌های منتخب و برنامه‌ها و طرح‌های کلان ملی ارائه شده از سوی شورای هماهنگی و ارائه آن به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جهت بررسی و تصویب) تشکیل شده و طبق مفاد این اساسنامه فعالیت می‌کند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی ادامه داد: این مجموعه با شخصیت حقوقی مستقل به عنوان سازمانی واسط در تقویت و تکمیل چرخه نوآوری با مدت نامحدود ایفای نقش می‌کند و از لحاظ اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی تابع مقرراتی است که در چارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیات امنای آن می‌رسد.

وی با اشاره به اهداف تعریف شده برای این نهاد ملی در حوزه‌های منتخب، اظهار کرد: دستیابی و توسعه فناوری، ارتقای بهره‌وری و هم‌افزایی ظرفیت‌های پژوهش و فناوری کشور، افزایش همکاری و شبکه‌سازی فناورانه در سطح ملی و بین‌المللی و افزایش توانمندی‌های یادگیری فناورانه، رفع موانع و تقویت جنبه‌های فناورانه رقابت‌پذیری ملی و بین‌المللی، پرورش نخبگان و نوآوران فناور، ارتقای فرهنگ نوآوری و اعتماد به توانمندی‌های فناورانه ملی از جمله اهداف مدنظر در این بخش است.

پورعابد افزود: همچنین وظایف این نهاد در حوزه‌های منتخب محوله از سوی مراجع ذی‌ربط با استفاده حداکثری از ظرفیت دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان تعیین شده است.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی ادامه داد: از جمله وظایف این نهاد می‌توان به مدیریت اجرای پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی ملی، راهبری و اجرای همکاری‌های فناورانه بین‌المللی، ارائه خدمات مشاوره، آموزش‌های تخصصی و انتقال دانش فنی و مدیریتی به شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای تحقیق و توسعه، تدوین پیوست‌های فناوری و ارائه مشاوره و خدمات نمونه‌سازی صنعتی و تضمین کیفیت محصولات، خدمات و فرآیندها اشاره کرد.

وی افزود: انجام پروژه‌های آینده‌نگاری، ارزیابی و رصد توسعه فناوری، ارائه خدمات مشاوره سیاستی علم، فناوری و نوآوری، حمایت از شکل‌گیری و تقویت شرکت‌های فناور، مدیریت انتقال فناوری و دانش فنی به بنگاه‌های کشور در صنایع تکرارپذیر ملی و شبکه‌سازی و توسعه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی و مرجع نیز از دیگر وظایف این نهاد برشمرده شده است.

پورعابد همچنین با اشاره به نقشه راه نهاد ملی پژوهش و فناوری تصریح کرد: نقشه‌راه به عنوان ابزار برنامه‌ریزی راهبردی، مدیران را در دستیابی به هدف‌گذاری‌های سازمانی و بلندمدت یاری می‌رساند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی افزود: این ابزار سیاست‌گذاران و مدیران را در شناخت وضعیت جاری و مطلوب و چگونگی حرکت از وضعیت جاری و نیل به هدف کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای «تدوین نقشه‌راه استقرار نهاد ملی پژوهش و فناوری» پس از پرداختن به مفاهیم نقشه‌راه فناوری، چارچوبی مناسب طراحی شده و با تشریح مفاهیم نظام نوآوری و سازمان‌های پژوهش و فناوری، تلاش شده ضمن ارائه تحلیلی از نظام ملی نوآوری ایران، گونه‌شناسی‌ از سازمان‌های پژوهش و فناوری ارائه شود.

کد خبر: 827639

وب گردی

وب گردی