ثبت نام های بدون کنکور  دانشگاه آزاد اسلامی و  استرس هایی که  نداریم

آزمون ورود به دانشگاه در کشور ما علاوه بر وارد کردن استرس به شرکت کنندگان و خانواده هایشان، فرصت هایی را برای برخی از شیادان به نام یک فرد علمی و متخصص بوجود آورده است که اگر این معضل به صورت تخصصی مورد رسیدگی مسئولان قرار نگیرد سلامت روحی و روانی جامعه را مورد هدف قرار می دهد اما یکی از گزینه های هایی که دانشگاه آزاد اسلامی پیش روی علاقمندان ورود به دانشگاه گذاشته ثبت نام بدون آزمون است و شرکت کنندگان و خانواده هایشان بدون اینکه نگران شیادانی که به نام مشاوره جیب های خانواده را خالی می کنند باشند بدون شرکت در آزمون در رشته های متنوع دانشگاه ثبت نام کرده و ادامه تحصیل می دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز همین 4 سال و اندی پیش بود که دانشگاه آزاد اعلام کرد در مقطع کارشناسی بصورت بدون کنکور دانشجو می پذیرد. آن روزها معیار ثبت نام بدون کنکور کارشناسی دانشگاه آزاد، بر اساس سوابق تحصیلی بود و از سال 93 معیار پذیرش دانشجو در دانشگاه آزادتغییر پیدا کرد.

در سال های اخیر از طرفی میل به ادامه تحصیل در دانشگاه ها و از طرفی دیگر سخت تر و محدود شدن رقابت ها در کنکور سراسری به رشته های معدود و پرطرفدار باعث شده ثبت نام بدون کنکور کارشناسی دانشگاه آزاد تبدیل به روش جذابی برای تحصیل در 95 درصد رشته محل های دانشگاه آزاد شده که به صورت بدون آزمون دانشجو می گیرند و از آنجایی که واژه "بدون کنکور "در مدرک کسانی که با ثبت نام بدون کنکور کارشناسی دانشگاه آزاد وارد دانشگاه می شوند درج نمی شود پس می توانند بدون نگرانی در ثبت نام بدون کنکور کارشناسی دانشگاه آزاد شرکت کنند.

اگر هدف خانواده ها یا فرزندتان ثبت نام بدون کنکور در مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته است می توانید با مشاوران مجرب گروه مشاوره هیوا مشورت کنید تا با توجه به شرایط شما و همچنین زمانی که می توانید برای درس و دانشگاه بگذارید بهترین پیشنهاد را به شما بدهند تا در کنار ثبت نام بدون کنکور کارشناسی دانشگاه آزاد گزینه های دیگری نیز داشته باشید.

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد چند رشته دارد؟

در حال حاضر تعداد 317 واحـد و 140 مرکز آموزشی مجری رشته های دانشگاه آزاد اسلامی هستند و در 5 گروه دانشجو می پذیرند .

به عنوان مثال کاردانی ناپیوسته شامل پنج گروه «ریاضـی و فنی مهندسی»، «علوم تجربی، کشاورزی و دامپزشکی»، «علـوم انسانی»، «زبانهای خارجی» و «هنر» است و کارشناسی دانشگاه آزاد به دو دسته کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته تقسیم می شود. دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای مختلف دارای تشکیلات دانشگاهی به نام «واحد دانشگاهی» و «مرکـز آموزشی» است.

چالش های پیش رو در انتخاب رشته

پس از اعلام نتایج کنکور سراسری، و شروع انتخاب رشته در 10 روز گذشته، بازار مشاوران حرفه ای و غیر حرفه ای بسیار داغ شد و در این عرصه تنور بسیاری از فرصت طلبان با استفاده از ناآگاهی دانش آموزان و اولیای آنها گرم گرم بود به همین منظور به سراغ دکتر لعیا اباذری روانشناس بالینی و مشاوره تحصیلی رفتیم تا بتوانیم با روشنگری، دانش آموزان سالهای آتی را راهنمایی کنیم.

دکتر اباذری در این باره گفت :چالش های پیش رو برای انتخاب رشته متاثر از چند مورد است؛ اول ،عدم آشنایی دانش آموزان با رشته تحصیلی و محتوای رشته ها و آینده کاری آن ها. بسیاری از دانش آموزان تنها بر اساس اسم رشته و وجه اجتماعی آن صرفنظر از رتبه کسب شده، تمایل به شرکت در آن را دارند.

دوم :بر آورده کردن انتظارات و ایده آل های خانواده توسط دانش آموز، مشاور را دچار بحران کرده و بسیار اتفاق افتاده که دانش آموز حتی رتبه اصلی اش را از اولیا کتمان کرده و هنگام مراجعه از مشاور می خواهد که بر اساس رتبه ای که خودش اعلام می کند،مشاور مبادرت به انتخاب رشته کند ولو با عدم قبولی، داوطلب مجبور بشود در سال آینده مجددا در کنکورشرکت کند.

سوم: چالش دیگر تک محوری شدن رشته ها و تمایل به رشته های ایده آل بخصوص در رشته تجربی است با توجه به 3 برابر شدن ظرفیت رشته تجربی نسبت به ریاضی به همان اندازه تمایل به شرکت در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دارو سازی بیشتر شده است متقاعد کردن دانش آموزان توسط مشاوران کاری نشدنی و سخت است و محصل را دچار سرخوردگی و ناامیدی خواهد کرد.

مشاوره انتخاب رشته یا پر کردن جیب کلاهبرداران!

متاسفانه فرصت طلبان در این زمینه بدون تخصص و با هیچ معیار اخلاقی و علمی، در امور مشاوره، روانشناسی و امور تربیتی و تنها بر اساس تجربه اقدام به تعیین سرنوشت برای دانش آموزان می کنند و علاوه بر اخذ هزینه های هنگفت از خانواده‌ها ضربه های هولناکی به سرنوشت شرکت کنندگان در کنکور می زنند در صورتی که یک مشاور علاوه بر تخصص باید به این موضوع خیلی جدی تر و با تعهد کامل ورود کند بدیهی است عدم نظارت هیچ ارگانی در این موضوع دست فرصت طلبان را باز و موجب آسیب دیدن جوانان ما در آینده نزدیک خواهد شد.

خبرنگار :اکرم جدیدی

705

کد خبر: 827809

وب گردی

وب گردی