کمپ ترک اعتیاد معتادان بی بضاعت راه اندازی می شود

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: مواد مخدر به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها در بسیاری از جرائم نقش دارد به طوری که عامل وقوع ۵۰ تا ۶۰ درصد جرائم، مواد مخدر است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، به نقل از روابط عمومی دادگستری قزوین، حجت الاسلام محسن کرمی، معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین در حاشیه بازدید از مراکز کمپ ترک اعتیاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اعتیاد به عنوان یک جریان مادر در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی امروز نقش ایفا می‌کند به طوری که درصد بالایی از سرقت‌ها، توسط معتادان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مجرمان مستقیما در اثر ارتباط با مواد مخدر به زندان محکوم شده‌اند، گفت: سرقت و بسیاری از نزاع‌ها، درگیری‌ها، چاقوکشی ، ضرب و شتم ، اختلافات خانوادگی، طلاق و کودک آزاری به طور غیر مستقیم ریشه در مواد مخدر و اعتیاد دارند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: مواد مخدر به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها در بسیاری از جرائم نقش دارد به طوری که عامل وقوع ۵۰ تا ۶۰ درصد جرائم، مواد مخدر است.

کرمی خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم نگاه اشتباهی نسبت به افراد معتاد دارند درحالی که اعتیاد یک بیماری درمان‌پذیر است که باید در شرایط خاص مداوا شود.

معاون دادستان قزوین تصریح کرد: برخی خانواده‌ها به جای درمان و مداوای افراد معتاد به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند. مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی با اختلال مصرف مواد ساحل امن ( زنان) تحت نظارت اداره کل بهزیستی استان قزوین از مراکزی است که باتوجه به قرار گرفتن بانوان در معرض آسیب و خطرات از سال ۹۴ راه اندازی شده است.

کرمی در ادامه تشریح کرد: مشکل اصلی اعتیاد حالت روحی آن است چراکه معتادان فوق العاده راحت طلب هستند و ترجیح می‌دهند به جای تحمل درد؛ مواد مصرف کنند لذا مهمترین وظیفه اطرافیان در قبال آن‌ها عدم رهایی به هنگام هجوم افکار وسوسه‌آمیز است. جمعیت احیای کنگره ۶۰ یک تشکل خودجوش است و بدون هیچ پشتوانه دولتی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: این افراد در قالب گروه درمانی و اجتماع درمانی NA(معتادان گمنام) و AA طی جلسات مشترک به بحث و گفت‌وگو پرداخته و مشکلات خود را مرور و راهکار ارائه می‌دهند.

معاون دادستان قزوین ابراز کرد: این افراد بر اساس الگوی مصرف تعریف شده بعد از ۱۱ ماه قادر به قطع مصرف کامل مواد هستند که همزمان با مدت ترک و ۱۳ ماه بعد از آن باید مداوم در جلسات مختلف این کنگره شرکت کنند.

وی با بیان اینکه تمام افراد این کنگره گمنام هستند، گفت: در این مکان کسی با هویت افراد کاری ندارد و مسائل شخصی افراد پنهان می‌ماند.

کرمی افزود: طی مدت عضویت افراد، سی دی‌های آموزشی و کتاب‌هایی در اختیار آنان قرار داده می‌شود تا مطابق با آن‌ها به اصلاح خود بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز بدون اتکاء به منابع دولتی اداره می‌شود به طوری که این افراد جایی برای برگزاری جلسات ندارند و حتی این مکان با همکاری خود افراد به صورت استیجاری بازسازی شده است.

کرمی با بیان اینکه هزینه اداره این مرکز به صورت اختیاری در بین خود افراد جمع‌آوری می‌شود، بیان داشت: مبنای کنگره ۶۰ از تعالیم قرآن گرفته شده که در کنار آن منابع علمی و پزشکی نیز وجود دارد.

معاون دادستانی قزوین تصریح کرد: با وجود اینکه این مرکز بیش از سه سال است که در قزوین تاسیس شده اما همچنان برای مسوولین ناشناخته بوده به طوری که اگر در شورای اداری اصطلاح کنگره ۶۰ مطرح شود تعداد انگشت شماری با آن آشنایی دارند.

وی ادامه داد: این در حالی است که بعد از تاسیس این مرکز در قزوین حدود ۷۰۰ نفر از طریق آشنایی با این مرکز از بیماری مهلک اعتیاد نجات پیدا کرده‌اند.

معاون دادستان در خصوص این مرکز توضیح داد: باتوجه به اینکه در قزوین هیچ مرکز ترک اعتیاد دولتی وجود ندارد با این مرکز خصوصی قرار داد بسته و آن را برونسپاری کرده ایم.

وی با بیان اینکه این مرکز زیرساخت لازم برای ۱۲۸ نفر را دارد، گفت: این کمپ ترک اعتیاد از لحاظ بهبودی و مداوا یکی از موفق‌ترین کمپ‌های مراکز استان می‌باشد.

معاون دادستان قزوین با بیان اینکه این طرح بیش از ۳ سال است که راه اندازی شده، تشریح کرد: طبق تعرفه هزینه درمان هر شخص ماهیانه ۶۳۹ هزار تومان است که تنها ۳۰۰ هزار تومان آن را خانواده‌ها متقبل می‌شوند.

کرمی از راه اندازی مرکز کمپ ترک اعتیاد درمان معتادان بی بضاعت خبر داد و گفت: این مرکز با مساعدت بهزیستی و خیرین استان جهت درمان افراد معتاد بی بضاعت هدفگذاری شده که بنا داریم روز عید غدیر آن را راه اندازی کنیم.

گفتنی است مرکز کمپ ترک اعتیاد آفزینندگان مسیر نجات نیز از دیگر مراکزی بود که توسط اصحاب رسانه مورد بازدید قرار گرفت.

705

کد خبر: 827824

وب گردی

وب گردی