مخالفان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد چه گفتند؟

سه نماینده مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، دلایل خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، در چهارمین روز از ادامه بررسی صلاحیت وزرای کابینه دوازدهم قاسم میرزایی نکو نماینده دماوند و فیروزکوه، محمود صادقی نماینده مردم تهران و خدیجه ربیعی نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی مطالب خود را مطرح کردند.

**صادقی: رسانه‌ها از محدودیت رنج می‌برند

محمود صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارشاد با بیان اینکه دچار انزوا در عرصه هنری و ادبی هستیم، اظهار داشت: بر اساس قانون، اصل بر آزادی رسانه‌هاست و محدودیت یک استثنا به شمار می‌آید اما اکنون شرایط برعکس شده و شاهد محدودیت‌های بسیاری برای رسانه‌ها هستیم.

این عضو فراکسیون امید، افزود: صالحی از سابقه مدیریتی کافی و اقتدار لازم برای مدیریت این حوزه پرچالش برخوردار نیست. وی در برنامه‌های خود به تنوع و تکثر در دستگاه فرهنگی اشاره کرده و نبود شفافیت را به عنوان یکی از چالش‌های این وزارتخانه عنوان نموده اما در نهایت راه‌حلی برای این مشکلات بیان نکرده است. به نظر می‌رسد ابهاماتی درباره چگونگی تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد.

وی با طرح این پرسش که قرار است وزیر پیشنهادی چگونه مقابل مداخلات در عرصه فرهنگی ایستادگی کند، گفت: در مقطع فعلی شاهدیم که فیلم اکران شده به دلیل مداخلات از پرده سینما پایین کشیده می‌شود. سوال این است که آیا وزیر پیشنهادی قدرت مقابله با این وضع آشفته را دارد؟

صادقی افزود: از طرف دیگر هنوز این موضوع در حوزه مطبوعات مبهم است که ایجاد محدودیت برای انعکاس مطالب و تصویر یکی از شخصیت‌های محبوب جامعه از کجا آمده و تکلیف رسانه‌ها چیست. همچنین درباره هزینه‌کرد بودجه‌های هنر ابهاماتی وجود دارد که معلوم نیست قرار است آقای صالحی چطور آن را رفع کند.

نماینده مردم تهران توضیح داد: جدول ۱۷ در بودجه عمومی جدولی است که تحت عنوان پرداختن به مسائل فرهنگی بسیاری از اشخاص و نهادها از آن استفاده می‌کنند و در مقابل مجلس و دیوان محاسبات نیز پاسخگو نیستند. سوال این است که وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای این جدول بیت‌المال‌سوز دارد چون بر اساس اطلاع ما بعضا این بودجه تبدیل به زمین در شمال کشور می‌شود.

وی با طرح این پرسش که برنامه صالحی برای حل مشکلات ساختاری وزارت فرهنگ چیست، افزود: مشکلات جدی در حوزه حمایتی و نظارت وجود دارد. بعضا حمایت‌ها به شیوه‌های سنتی و در قالب کمک به فلان شهر یا فلان کتاب و محصول فرهنگی انجام می‌شود حال اینکه باید تنوعی در روش‌های حمایتی ایجاد شود.

صادقی اضافه کرد: مسئولان فکر می‌کنند ایران فقط تهران است. سنندج، زاهدان، بندر لنگه، مسجد سلیمان و سایر شهرها هم جزو ایران هستند. چرا پس باید مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی در پایتخت به وقوع بپیوندد؟ آقای صالحی چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد و چطور می‌خواهد از ظرفیت و فرصت وجود قومیت‌ها و تنوع‌های فرهنگی استفاده کند؟ فرصتی که اکنون به تهدید تبدیل شده است.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که تا چه وقت قرار است جشنواره‌های فجر تنها در تهران برگزار شود؟ گفت: آقای صالحی آیا شما توان رفع تداخل وظایف بین هیات نظارت مطبوعات و قوه قضاییه را دارید؟ قوه قضاییه به خاطر انتشار نطق یک نماینده آن رسانه را تحت فشار قرار می‌دهد، آخرین نمونه آن درباره نطق بنده بود که یکی از رسانه‌ها به دلیل انتشار آن در هیات نظارت محکوم شد.

وی با بیان اینکه فقدان شفافیت و اعمال رفتارهای سلیقه‌ای در عرصه نظارت پدر هنرمندان را در آورده است، ادامه داد: بر اساس قانون بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه‌های گروهی میسر می‌شود که طبق اصل ۲۴، نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مغایر مبانی اسلام و نظام جمهوری اسلامی باشد. این بدان معناست که اصل بر آزادی رسانه‌هاست و محدودیت یک استثناء محسوب می‌شود اما اکنون محدودیت تبدیل به یک اصل شده و آزادی استثناء شده است. آیا آقای صالحی برای اصلاح این نگرش برنامه‌ای دارد؟

این عضو فراکسیون امید با اشاره به سوابق مدیریتی وزیر پیشنهادی فرهنگ در حوزه کتاب، گفت: ما به این سوابق ارج می‌نهیم اما به نظر بنده شما از تجربه کافی برای مدیریت در سایر حوزه‌های هنری برخوردار نیستید. نمونه آن وضعیت موسیقی است که معلوم نیست برنامه شما برای رفع این آشفته بازار چیست چون در جشنواره‌های موسیقی تنها جوایز به کسانی که بیشتر در ارتباط هستند داده می‌شود که منجر به بیانیه خانه موسیقی شد مبنی بر اینکه باندسازی و اعمال سلیقه در این عرصه وجود دارد.

وی با طرح این پرسش که برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ برای اقتصاد هنر چیست، گفت: اقتصاد هنر نیز همچون سایر بخش‌های اقتصادی از تمرکزگرایی رنج می‌برد و اجازه فعالیت به بخش خصوصی داده نمی‌شود. قرار است شما برای تعالی هنر و پیوند آن با اقتصاد چه کار کنید تا هنرمندان بدون وابستگی به دولت به امرار معاش بپردازند؟ قطعا روش‌های گلخانه‌ای و بند نافی نمی‌تواند راه به جایی ببرد.

صادقی با تاکید بر لزوم به‌روزرسانی قانون حمایت از مولفان و مصنفان، گفت: متاسفانه همین قانون نیز به درستی اجرا نمی‌شود. به نظر می‌رسد در عرصه هنری و ادبی دچار انزوا هستیم که باید مکانیزم‌هایی برای توسعه این قلمرو وجود داشته باشد. کما اینکه بسیاری از خارجی‌ها می‌ترسند آثارشان در ایران مورد تجاوز قرار گیرد.

**ربیعی: راهکارهای عملیاتی برای رفع چالش‌ها در برنامه صالحی ذکر نشده است

خدیجه ربیعی نیز با بیان اینکه در برنامه ارائه شده توسط صالحی به چالش‌ها اشاره شده ولی راهکارهای عملیاتی ارائه نشده است، گفت: در این برنامه در بخش‌های وظایف قانونی وزارتخانه و سیاست‌های کلی ابلاغیه مقام معظم رهبری خلاء وجود دارد.

وی افزود: آقای صالحی شخصیت بزرگواری هستند که ارتباط خوبی با فعالین فرهنگی و علمای عظام دارند، اظهار داشت: اینها ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تصدی مسئولیت حساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

نماینده مردم بروجن با بیان اینکه برنامه ارائه شده توسط صالحی را بررسی کرده‌ام و مخالفت من ناشی از نتایج حاصله از این بررسی‌ها است،‌خاطرنشان کرد: در این برنامه خیلی خوبی به چالش‌ها اشاره شده ولی در برنامه راهکارهای عملیاتی و سازوکارهای مناسب ارائه نشده است. مشکلات عرصه فرهنگ به دلیل تعدد دستگاه‌ها زیاد است و در این برنامه مشخص نشده این برنامه می‌تواند قانون را به طوری که دستگاه‌های موازی بر قانون تاثیر نگذارند، حاکم کند تا اگر دستگاهی با سیاست‌های وزارتخانه مخالفت کرد برخورد با او انجام شود.

ربیعی افزود: در این برنامه اشاره نشده است که با دستگاه‌های فرهنگی به چه شکلی هم‌افزایی و هم‌پوشانی خواهند داشت که موجب تعدد تصمیم‌گیری در عرصه فرهنگ نشویم.با توجه به اینکه آقای صالحی ارتباط بسیار مناسبی با علمای عظام و بخش فرهنگی جامعه دارند، اما ایشان اشاره نکرده‌اند که فرصت سبک زندگی اسلامی ایرانی را به چه شکلی در عرصه فرهنگ در سطوح عمومی جامعه پیاده خواهند کرد.

وی افزود: سختی کار در حوزه فرهنگ از تعدد تعاریف ارائه شده توسط کارشناسان کاملا مشخص است؛ فرهنگ شاخصه اصلی تمدن است و دشواری فعالیت در این حوزه برای کشور ما و نظام اسلامی ما دوچندان است.

ربیعی با تاکید بر اینکه ارتباطات و تعاملات فرهنگی در عرصه بین‌المللی مناسب شان نظام نیست، تصریح کرد: با توجه به اقتدار کشور ایران انتظار بود آقای صالحی در بخش فرهنگی حتی‌الامکان بین کشورهای فارسی زبان و اسلامی سازوکار عملیاتی ارائه می‌کردند تا طوری نشود که مفاخر ما را کشورهای دیگر به نام خود مصادره کنند.

وی افزود: در برنامه ارائه شده توسط آقای صالحی در بخش وظایف قانونی وزارتخانه حدود 40 درصد خلاء وجود دارد و در بخش سیاست‌های کلی ابلاغیه مقام معظم رهبری 49درصد خلا آن هم در مباحث مهمی چون سیاست‌های مهمی چون اقتصاد مقاومتی وجود دارد.

نماینده مردم بروجن با بیان اینکه در مورد اقتصاد فرهنگ و فرهنگ اقتصاد برنامه و سازوکار معینی ارائه نشده است، اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان در پیچ و خم اخذ مجوزها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرصت‌های رقابت‌های بین‌المللی در عرصه فناوری‌های دارایی زمینه فرهنگی را از دست می‌دهند و در برنامه ارائه شده سازوکار عملیاتی برای آن ارائه نشده است.

ربیعی ادامه داد: در ارائه مجوز به شرکت‌های توزیع کننده محتوا و نظارت بر ساماندهی توزیع کنندگان فاقد مجوز چه سازوکاری در این برنامه ارائه شده است. سیاست‌های کلی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مسئله بسیار مهمی است که برنامه‌ای برای آن ارائه نشده است.

نماینده مردم بروجن در ادامه اظهارات خود خطاب به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: جنابعالی به عنوان یک شخصیت ارزشی در خصوص مقوله مهم ترویج و تقویت فرهنگ جهاد و شهادت و حماسه‌ها و تجارب حاصل از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برنامه نداده‌اید. با توجه به اینکه حضرتعالی متولی بخش کتاب و کتابخوانی هستید در برنامه ارائه شده به مقوله بسترسازی جهت توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته که از الزامات برنامه‌ ششم است، سازوکار عملیات مشخصی عنوان نکرده‌اید.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های جامعه هنری عدم توجه کافی به هنرهای نمایشی همچون تئاتر وموسیقی و مراسم آئینی است که می‌تواند هنرمندان برجسته‌ای را تقویت کند، گفت: درخشش جامعه هنری است که فضای جامعه را درخشان می‌کند.

**میرزایی نکو: جناب صالحی، موضع سیاسی شما باید شفاف باشد

قاسم میزایی نکو نیز رد مخالفت با وزیر پیشنهادی ارشاد، گفت: جناب صالحی، موضع سیاسی شما باید شفاف باشد، خط فکری شما اگر معلوم نباشد، آش همان آشُ و کاسه می‌شود مسلخ اصلاح‌طلبان و روشن‌فکران به دست تعصب، تحجر و دلواپسی و به قول جانباز اصلاحات رای ما هم می‌شود «قدرت به مثابه کالا.»

قاسم میزایی نکو گفت: خالد حسینی در فیلم «بادبادک باز» گفته بود «ناراحت شدن از یک حقیقت بهتر از تسکین یافتن با یک دروغ است» قطعا آمده‌ام با تمام توان به سوگندم عمل کنم و مخالفت کنم.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، افزود: جناب جنتی که رفت، داشتیم عادت می‌کردیم به هوای تازه سیدرضا صالحی امیری، با همه توانمندی و انرژی، تغییری حاصل آمد و ورقی رقم خود، شد سیدعباس صالح شریعتی معروف به صالحی، از پژوهشگاه فلسفه حوزه علمیه، مردی از مشهد مقدس، شهر کنسرت ممنوع. به عنوان دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبا چشم دوخته‌ام که کی می‌شود فرهنگ و هنر و این مرز و بوم برسد به دست اهالی همین حوالی. این روزها به جای آرامش و آسایش، به جای بیمه و حمایت صنفی و نان و شعر و دغدغه‌هایشان فقط و فقط قبری در قطعه هنرمندان است، وزارت و صدارت پیشکش.

وی تصریح کرد: آمار کمی فیلم و تیراژ کتاب، ساده دستکاری می‌شود اما چند تا کتاب در پیچ و خم ممیزی خاک می‌خورند و زخم‌هایی که روح هنرمندان را می‌خراشد و می‌تراشد. ما فرزندان و نسل جوان‌مان توقیف کرده‌ایم. لیست بلندبالای رایزنان فرهنگی و سازمانی مشابه وزارت خارجه و سفیران فرهنگی ایران برای نسل جوان آن سوی مرزها چه کردند؟ دیپلماسی فرهنگی برون‌مرزی شما چیست؟

میرزایی نکو ادامه داد: حضرت آقای صالحی صفحات اجتماعی شما کی، کجا و چند ساله است؟ استفاده از شبکه‌های اجتماعی و کلا دنیای مجازی بدون فیلتر یا ممنوع؟ اختیار امنیت جامعه فرهنگی دقیقا با چه کسی است؟ جناب صالحی، بنده ذره‌ای به دغدغه دینی جنابعالی در سطح اجتهاد حوزوی شک ندارم اما شما به عنوان عضوی از بدنه وزارت از حضورتان از جشنواره‌ها، کنسرت‌ها و تئائر مثل این روزها، جشنواره‌های صنفی به صورت شفاف بگویید.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس تاکید کرد: برای ما معلوم کنید بودجه عریض و طویل ارشاد کی به دست اهالی هنر خواهد رسید؟ شما گفتید نخ تسبیح هستید، برایمان شفاف بگویید که مهره‌های تسبیح چه کسانی خواهند بود؟ چرا هنر را سیاسی‌بازی کردید؟ جان آزاد هنرمندان را به خاطر غم نام وارد معاملات و معادلات ناجوانمردانه می‌کنید. شما که اتفاقا معاونت فرهنگی این وزارتخانه بودید بگویید تعریف‌تان از فرهنگ چیست؟

502

کد خبر: 827921

وب گردی

وب گردی