صالحی: امورفرهنگی باید به بخش خصوصی و صنوف واگذار شود

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت صنفی باور دارم ، گفت: باور کنیم که سرمایه ما نفت نیست. سرمایه ما فرهنگ و هنر و دانش ایرانی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز 28 مراد ماه در تشریح برنامه های خود برای تصدی مدیریت این وزارتخانه، اظهار داشت: اعتقاد عمیقی به چهار اصل اساسی دین و نظام اسلامی و انقلاب و رهبری، قانون و اخلاق دارم و اینها چهار اصل مبنایی مدیریت در وزارت ارشاد است. در کنار آن شفافیت در همه مراحل تصمیم گیری و اجرا را نیز در برنامه کاری‌ خود قرار داده ام. بر این باورم که دوره مدیریت پشت درهای بسته و در غیاب مردم تمام شده و به همین دلیل معتقد به مشارکت جدی و همه جانبه با اصحاب فرهنگ هستم.

** حوزه فرهنگ حوزه فعالیت عمومی اهالی فرهنگ است

صالحی تاکید کرد: به واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت بخش صنفی باور دارم و در چهار سال گذشته این مسیر را با نگاه جدی دنبال کرده‌ام. باور دارم حوزه فرهنگ حوزه فعالیت عمومی اهالی فرهنگ است.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی و قرار گرفتن در حلقه وصل شرق و غرب، مفاخر فرهنگی خود را به جهان عرضه کرده و سهم مهمی در تبادلی فرهنگی جهان در تاریخ داشته است. ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ در جهان بوده است و سهم به‌سزایی در تلطیف و شاعرانه کردن جهان داشته است. فرهنگ ایرانی ذات و هویت ایران است.

وی افزود: جامعه ایرانی با دین مداری و توحید مداری و معنویت و اخلاق گرایی هزاران سال زیسته و با حضور اسلام این شعله در ایران پرفروغ‌تر شده است. مهر اهل بیت (ع) بر جان و خاک این سرزمین نقش بسته است و تار و پود ایران را اهل بیت(ع) فرا گرفته است.

صالحی فرهنگ، هنر و ادب در کنار دین مداری، توحید، مهر و معرفت اهل بیت(ع) به عنوان راس فرهنگ ایرانی یاد کرد و گفت: همه ادیان و اقوام با این رکن های پیوند دارند و هر برنامه اجتماعی برای ایران اگر با این سه ضلع نسبت نداشته باشند ابتر و ناکارآمد و معلق هستند.

وی گفت: در دولت قبل موضوعاتی چون گسترش اعتبارسازی میان اصحاب فرهنگ و هنر و دولت و وزارت، گسترش کمی و کیفی پاره‌ای محصولات فرهنگی، بهبود نسبی اقتصاد هنر و تقویت نهادهای صنفی و شفافیت در حمایت‌ها رخ داد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به اصل تمرکز زدایی جغرافیایی اشاره کرد و افزود: هم در سیاست‌گذاری و هم در برنامه ریزی و اجرا باید پهنه جامعه فرهنگی ایرانی را ۸۰ میلیونی دید. در سال ۹۵ ما ۶۵ درصد منابع معاونت را در استان‌ها مصرف کردیم.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های خود را متکی بر اسناد بالادستی نوشته است، گفت: شاید حجم برنامه‌هایی که قرار بود در ۱۶ صفحه بیاید منجر به وضوح کامل نشده اما همه اسناد بالادستی مورد توجه دقیق ما بوده است.

**دغدغه‌های تمامی عرصه های فرهنگی را می‌شناسم

صالحی صیانت و تعالی هویت، حمایت از محصولات هنری و دیپلماسی فرهنگی را سه رکن برنامه‌های فرهنگی خود نامید و افزود: با بررسی چالش‌های فراوان و فرصت‌های این عرصه به ۱۴ مساله رسیدیم که منجربه ۴۶ برنامه شد. من از نمایندگان تقاضا دارم تنوع کاری ما را با دقت توجه کنند. عرصه وزارت ارشاد عرصه فعالیت در حوزه دین، نشر، هنر، سینما، رسانه، محتوای فضای مجازی، فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور و آموزش و پژوهش است. در حوزه‌های یاد شده در بخشی متخصص و در بخشی آشنا هستم . به هنر تعلق خاطردارم و ارتباط کاری اندک نداشته‌ام. دغدغه‌های آنها و مخائف آنها را می‌شناسم و تلاش می‌کنم بر صدر بنشینند.

** 46 برنامه برای حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم داریم

وی افزود: در برنامه‌های ۴۶ گانه من چند بسته برنامه‌ای دارم. بسته اول بهبود کسب و کار در حوزه هنر در چهارچوب اقتصاد مقاومتی است که در شاخه های مانع زدایی و تمرکز زدایی جغرافیایی پیشنهادهایی دارد. در حوزه زیر ساختی هم پیشنهادهایی داریم. در موضوع افزایش سرانه فضاهای فرهنگی، توسعه زیرساختهای تولید و فروش محصولات فرهنگی، رابطه میان وزارت ارشاد و ارتباطات برای تولید و اشتغال، افزایش سهم فرهنگ و هنر از معافیت‌های مالیاتی نیز برنامه‌های مشخصی داریم.

صالحی ادامه داد: من تحکیم حقوق فرهنگی را در دستور کار دارم. کسانی که دل‌نگران حقوق اهالی فرهنگ هستند که مقدس است بدانند که باور داریم که اهالی فرهنگ حقوقی دارند. بسته تکریم حقوق فرهنگی ما بسته جدی است. استقرار نظام مالکیت فکری، پیگیری پیوستن به کنوانسیون‌ها مطابق با شئون، برخورد با متجاوزان، شفافیت و پاسداری از مجوز های صادره به تصریح آمده است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: در موضوع دیپلماسی فرهنگی باور کنیم که سرمایه ما نفت نیست. سرمایه ما فرهنگ و هنر و دانش ایرانی است. آنچه می‌ماند این است. با این باور دیپلماسی فرهنگی ضرورت اساسی دارد هم برای معرفی هنر ایرانی و هم برای اقتصاد و هم سیاست و هم امنیت ایرانی.

**ارتباط اصحاب فرهنگ و هنر باید تقویت شود

صالحی گفت: باید تلاش کنیم ارتباطات اصحاب فرهنگ و هنر را تقویت کنیم و ظرفیت‌های حوزوی را برای حضور در سازمان‌ها و مجامع گسترش دهیم. در حضور محصولات فرهنگی ایران در بازارهای جهانی بکوشیم و مشارکت ایرانیان در خارج از کشور را ارتقا بدهیم. نمی‌توان با بودجه حداقلی انتظار حداکثری داشت. باید انتظارات متکثر و متعارض را به هم نزدیک کرد. نمی‌شود از وزارت انتظارات متناقض داشت و به بررسی عملکرد آن پرداخت. باید جلوی مداخلات غیر رسمی قاطعانه گرفته شود. اینها به اقتدار ارشاد نه که به اقتدار نظام لطمه می‌زند.

وی با بیان اینکه ارتقای نقش حاکمیتی وزارت ارشاد را نیز در برنامه خود در نظر دارد گفت: راه رسیدن به این مساله گفتگوی اهالی فرهنگی با خود و کنشگران دین و سیاست و امنیت و مردم است. باید دغدغه‌هایشان را بگویند و دغدغه‌ها را بشنوند تا امکان تعامل پدید بیاید و راه‌حل ‌ها پیدا شوند. در کنار آن باید مشارکت را مد نظر قرار داد. مشارکت اصحاب فرهنگ که کانون این تحرک هستند. مشارکت دستگاه‌های فرهنگی کشور. امیدوارم فرصت این مشارکت در دستگاه‌های فرهنگی فراهم شود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان اظهار کرد: من سید عباس صالحی فرزند حوزه و دانشگاه تمامی اعتبار خانوادگی و سرمایه وجودی‌ام را در کف نهادم تا شاید سهمی در اعتلای دین و اخلاق و ارتقا فرهنگ و هنر ایران داشته باشم. خداوندا یاری‌ام کنم تا نگرانی‌های فرهنگی مقام معظم رهبری را به نوید و قوت فرهنگی مبدل کنم. توانایی‌ام ده تا پیمان رئیس جمهور را با اهالی فرهنگ و هنری پاس بدارم. خداوندا از تو کمک می‌خواهم تا دغدغه مراجع عظام و علما را در نظر بگیرم و توانم ده تا حق و نظر اصحاب فرهنگ را پاس بدارم و سخن آنها را بشنوم و از مشورت آنها بهره‌مند شوم.

502

کد خبر: 827926

وب گردی

وب گردی