اجرای پروژه کشوری راه‌اندازی کلینیک شناخت/حرکت جهان به سمت «دنیای خاکستری»

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه در دنیا هر ثانیه 2 نفر به سن 60 سالگی می‌رسند، گفت: جمعیت دنیا در حال پیرشدن است که قاره آسیا بیشتر با پدیده سالمندی مواجه است؛ از این رو پروژه کشوری راه‌اندازی کلینیک‌های اختلالات شناخت و حافظه را اجرایی کردیم.

به گزارش ایسکانیوز دکتر مریم نوروزیان، مدیر پروژه راه‌اندازی کلینیک‌های اختلالات شناخت در مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزشی پروژه کشوری راه‌اندازی کلینیک‌های اختلالات شناخت و حافظه با اشاره به ایجاد این کلینیک‌ها افزود: با راه‌اندازی این کلینیک‌ها دوره‌های آموزشی برای آموزش متخصصان در حوزه سالمندی از مهر ماه برگزار خواهد شد.

وی ایجاد این کلینیک‌ها را از یک سال و نیم گذشته دانست و اظهار کرد: با راه‌اندازی این کلینیک‌ها فراخوان برای جذب متخصصان طب سالمندی منتشر شد.

نوروزیان با اشاره به مطالعات خود در حوزه طب سالمندی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، یادآور شد: 20 سال قبل که فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردم، اهمیت سالمندی برای کسی محرز نبود؛ از این رو با راه‌اندازی اولین کلینیک‌ سالمندی و اعلام فراخوان افراد کمی اعلام آمادگی کردند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه در این مدت دوران آسانی بر ما نگذشت و امروز با افتتاح این کلینیک‌ها روز مهمی برای ما محسوب می‎شود، ادامه داد: دنیا در حال خاکستری شدن است؛ به گونه‌ای که در هر ثانیه 2 نفر به سن 60 سالگی می‌رسند؛ از این رو در سال 2012 حدود 11 درصد جهان سالمند بود و این میزان در سال 2050 به 22 درصد بالغ خواهد شد.

وی بیشترین مواجهه با پدیده سالمندی را مربوط به قاره آسیا دانست و اظهار کرد: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته رشد سالمندی ثابت مانده است؛ ولی در ایران رشد سالمندی رو به افزایش است، به گونه‌ای که بر اساس آخرین آمارها 10 درصد جمعیت کشور سالمند است و این میزان در سال 2025 به 10.5 درصد و در سال 2050 به 27 درصد افزایش خواهد یافت و این در حالی است که بیسوادی به‌ویژه در میان زنان سالمند افزایش می‎یابد.

این محقق، بیسوادی را یک ریسک فاکتور برای ابتلا به آلزایمر دانست و ادامه داد: آلزایمر یک بیماری وابسته به سن است و به غیر از سالمندی بیماری آلزایمر در کشورهای توسعه نیافته با شیب تند رو به افزایش است؛ ولی این بیماری در سال گذشته در آمریکا کاهش یافته که این امر امیدهایی را در زمینه این بیماری ایجاد کرده است.

وی با بیان این که در حال حاضر 50 میلیون بیمار مبتلا به دمانس در دنیا وجود دارد، گفت: این میزان در سال 2020 به 75 میلیون و در سال 2030 به 135 میلیون بیمار بالغ خواهد شد.

مجری طرح کلینیک‌های شناختی و حافظه، با تاکید بر اینکه ما هنوز نمی‌دانیم بیماران مبتلا به آلزایمر چه حسی دارند، افزود: 2 ریسک فاکتور سن بالا و ژنتیک در بروز دمانس موثر هستند. تا سن 60 سالگی اختلالات شناختی ثابت است و از این سن به بعد فراموشی آغاز می‌شود.

نوروزیان با تاکید بر اینکه در کشور ما این بیماری 2 سال دیرتر نسبت به سایر کشورها تشخیص داده می‌شود، خاطرنشان کرد: فرآیند شروع آلزایمر 20 سال قبل از آنکه فرد متوجه آن باشد، ایجاد خواهد شد.

وی پیشگیری از ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی و کاهش مصرف سیگار را از عوامل جلوگیری از ابتلا به دمانس عنوان کرد و افزود: در مقابل کلسترول بالا، مصرف الکل، چاقی، افسردگی، بی سوادی و عدم فعالیت از جمله ریسک فاکتورهای ابتلا به دمانس است.

این محقق با تاکید بر اینکه این بیماری درمان قطعی ندارد، اظهار کرد: ولی داروهایی که برای درمان این بیماری عرضه شده، برای پیشگیری از بیماری موثر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به روش‌های محافظت از مغز اشاره کرد و گفت: یادگیری مطالب جدید، رعایت مسایل پزشکی، دید مثبت نسبت به زندگی و فعالیت‌های جدید از جمله عواملی هستند که موجب خواهند شد مغز در معرض آسیب قرار نگیرد. مغز انسان برای آموختن و مدیریت ساخته شده است؛ از این رو زندگی افرادی که مدت طولانی را با برنامه‌های تلویزیونی و یا شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، نگران‌کننده خواهد بود.

نوروزیان انجام امور خیریه، کشاورزی و نگهداری حیوانات را از دیگر اقدامات برای حفاظت از مغز نام برد و در این باره توضیح داد: انسان نیاز دارد که به دیگران کمک کند؛ از این رو انجام امور خیریه مغز را از آسیب دور می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر درمان کمی زودتر صورت گیرد فرد با عزت از دنیا خواهد رفت، ادامه داد: از این رو از سال 1980 کلینیک‌های مغز و شناخت در دنیا راه‌اندازی شد. این مراکز هزینه‌ای بر دوش سلامت جوامع نخواهند بود، چراکه در حال حاضر در کشور هزاران دانشجوی جوان در حوزه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های روانشناسی و شاخه‌های آن داریم که می‎توانیم آنها را در این حوزه‌ها دعوت به همکاری کنیم.

مجری طرح با اشاره به اجرای پروژه کشوری راه‌اندازی اولین کلینیک‌های شناخت و حافظه در بیمارستان روزبه در سال 2005، افزود: ما معتقدیم اگر تشخیص دمانس و آلزایمر 5 سال زودتر صورت گیرد، با استفاده از داروهای موجود می‌توانیم فراموشی را به تعویق بیندازیم که در این زمینه آگاهی‌بخشی جامعه نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند.

200/202

منبع:ایسنا

کد خبر: 827983

وب گردی

وب گردی