اقدام وزارت علوم نادیده گرفتن قانون است

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما برای دفاع از حقوق دانشجویان از تمام ظرفیت قانونی کشور استفاده می کنیم و همه هم باید تابع همین باشند و وزارت علوم باید در یک فضای معقول و دانشگاهی و مبتنی بر قانون فعالیت های خودشان را انجام دهند.

مجتبی علوی فاضل سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص بیانیه اخیر وزارت علوم مبنی برغیرقانونی بودن انتصاب دکتر کبگانیان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیئت سه نفره تایید رشته های دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز گفت: به نظر می رسد این اقدام نوعی نادیده گرفتن قانون است و به گونه ای تقابل با مجلس شورای اسلامی و شورایعالی انقلاب فرهنگی، چون در آذر 1393 و تیر 1396 در دو مرحله توسط مجلس شورای اسلامی براساس قانون تدوین و تنقیح قوانین کشور اعلام شده است که قانون تصویب رشته های دانشگاه آزاد اسلامی معتبر است و نسخ نشده و لازم الاجراست و این برای تمام بخش های مختلف کشور اعم از وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی فصل الخطاب است.

وی عنوان کرد: اگر شعار قانونگرایی می دهیم که می خواهیم در فضای دانشگاهی ضوابط را حاکم کنیم، باید قانون مصوب مجلس را که به تایید شورای نگهبان هم رسیده فصل الخطاب بدانیم و باید در عمل و شعار پایبند به قانون باشیم و اجرای قانون را وظیفه بدانیم.

علوی فاضل تاکید کرد: معاونت قانون مجلس شورای اسلامی طبق قانون مرجع اعلام تایید یا نسخ قوانین کشور است و کمیته سه نفره تصویب رشته های دانشگاه آزاد اسلامی طبق همین قانون که لازم الاجراست قانونی است.
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ما برای دفاع از حقوق دانشجویان از تمام ظرفیت قانونی استفاده می کنیم و همه هم باید تابع قانون باشند و متولیان آموزش عالی باید در یک فضای معقول و دانشگاهی و مبتنی بر قانون فعالیت های خودشان را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما در جلساتی که با وزارت علوم داشتیم هم تاکید کردیم که باید قانون اجرا شود و دکتر ولایتی هم بارها عنوان کردند که براساس قانون عمل خواهیم کرد، اینکه برخی از مجریان اعلام کنند سلیقه شان اینطور باشد که قانون را نپسندند و خود را در مقام قانونگذار بدانند و اعلام کنند قانون معتبر فسخ شده و یا اینکه بی اعتبار است رویه جدیدی است که می تواند بسیار مضر باشد چون طبق این رویه مجریان به جای اجرای قانون می توانند قانونگذاری کنند و این در هیچ جا قابل قبول نیست.

علوی فاضل گفت: اینگونه رفتارها و نقض قوانین به نفع آموزش عالی نیست، متولیان آموزش عالی باید با آموزش عالی غیردولتی شفاف و روشن تکلیفشان را مشخص کنند دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک واقعیت ممتاز در آموزش عالی کشور و جهان شناخته شده است و از جایگاه مستحکم قانونی برخوردار است؛ ورود مقام معظم رهبری در انتصاب رئیس هیئت موسس دانشگاه یک پیام روشن برای همه مسئولین بود که امیدواریم این پیام را به درستی درک کنند و این دانشگاه را مورد حمایت قرار بدهند و همراهی و همکاری کنند.

وی گفت: انتظار نمی رود ایجاد ناامیدی، خدشه دار کردن اعتبار دانشگاه اسلامی و آسیب رساندن به اعتماد مردم توسط متولیان آموزش عالی صورت بگیرد بلکه باید در مسیر ارتقای کیفیت دانشگاه آزاد اسلامی را یاری کنند تا در برداشتن بار آموزش عالی از دوش دولت، موفق تر عمل کند.

علوی فاضل تاکید کرد: باید چند نکته را در نظر داشته باشیم که پایبندی به قانون باید سرلوحه همه دستگاه های اجرایی کشور باشد و اعتماد بخشی به جامعه و مردم در سیستم آموزش عالی یک وظیفه برای همه است که باید رعایت بشود و اینکه با نگاه منافع و مصالح ملی، آموزش عالی غیردولتی را درک و کمک کنیم.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ما باید با یک نگاه ملی به این دانشگاه نگاه کنیم چراکه گسترده ترین سیستم آموزش غیردولتی در دنیا را دارا هستیم و علت اصلی تحقق عدالت آموزش عالی در کشور دانشگاه آزاد اسلامی است و توان و ظرفیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در هیچ دانشگاهی در کشور وجود ندارد و حتی در منطقه و دنیا این اثبات شده است، یک میلیون و 500 هزار نفر در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی هستند که کوچکترین حرکت در جهت بی اعتمادی بین این افراد، کل آموزش عالی کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

علوی فاضل افزود: دوستان ما در وزارت علوم بیایند در نوع نگاه به دانشگاه آزاد اسلامی بازنگری کنند و به این نکته برسند که دانشگاه ها را با صدور بیانیه نمی شود اداره کرد و این فضای دانشگاه آزاداسلامی که سرشار از کار، جدیدت و علم است را ببینند و به ما کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر کار کارشناسی را که می خواهند بیایند و انجام دهند، براساس ابلاغ شورایعالی انقلاب فرهنگی در سال 93 ما تمام اطلاعات اعم از اعضا هیئت علمی، رشته ها، توانایی های آزمایشگاه و ... را در اختیار وزارت علوم، شورای انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی قرار داده ایم، انتظار ما این است که در بخش های ضعیف تر آموزش عالی نیز این کارشناسی اتفاق بیافتد که کیفیت در همه آموزش عالی کشور ارتقاء پیدا کند.

کد خبر: 828037

وب گردی

وب گردی