40 درصد برنامه  پیشنهادی همسو با اسناد بالا دستی است

وزیر پیشنهادی نفت، گفت: وزیر شخصاً نمی‌تواند برنامه دهد و باید برای اجرای قوانین مصوب مجلس و بودجه سنواتی راهکار و راهبرد ارائه کند.

به گزارش ایسکانیوز ، بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت در جلسه رأی اعتماد به کابینه دوازدهم در مجلس طی سخنانی اظهار داشت: در کشور ما هنگامی که از نفت صحبت می‌کنیم قطعاً نفت یک کالا نیست، نفت و به تبع آن وزارت نفت دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجی، بازرگانی خارجی، فنی صنعتی و حتی امنیت ملی است. حتی در مسیر توسعه اقتصاد غیرمتکی به نفت هم صنعت پتروشیمی نقش تعیین‌کننده دارد و قریب به 98 درصد انرژی اولیه کشور از نفت و مشتقات آن تهیه می‌شود که بخش عمده منابع ریالی بودجه کشور هم به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نفت تأمین می‌شود.

وی در ادامه افزود: اهمیت عظیم نفت در کشور ما باعث شده دشمن در برخورد با جمهوری اسلامی بیش از هر موردی به اعمال تحریم و اشکال‌تراشی بر علیه صنعت نفت پا می‌فشارند و صنعت نفت و به تبع آن همکاران و مدیرانش، رزمندگان و مجاهدان خط مقدم جبهه مبارزه با دشمن هستند.

وزیر پیشنهادی نفت، تصریح کرد: در این روزها که فرصت شد به دلیل رأی اعتماد فرصت بیشتری در خدمت نمایندگان باشیم در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها و دیگر اجتماعات بر نکاتی تأکید شد، بر توسعه میدان‌های مشترک، تسریع در انعقاد قراردادهای نفتی، پرهیز از خام‌فروشی، حمایت از ساخت داخل، مدیریت نیروی انسانی و مسائلی که بعداً به آن اشاره خواهم کرد مورد تأکید قرار گرفت.

زنگنه با بیان اینکه برنامه‌ای که به شما نمایندگان ارائه کردم برنامه منسجم و روشنی است، افزود: در این برنامه بر اساس آ‌نچه که معاون نظارت سیاست مجلس بررسی کرده گفته شده که 47 درصد برنامه پیشنهادی با احکام بالادستی منطبق و 40 درصد همسو و در هیچ موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی یافت نشده و به 13 درصد از موارد در برنامه به اسناد بالادستی اشاره نشده است نه اینکه مغایرت داشته باشد.

وی گفت: اعتقادم این است که وزیر نمی‌تواند گرچه گفته شده وزیر باید برنامه دهد اما وزیر که نمی‌تواند برنامه بدهد لذا برنامه آن چیزی است که در قانون تصویب و به ما ابلاغ می‌شود و ما موظف به اجرای آن هستیم و آنچه که ما ارائه می‌کنیم راهکارها و راهبردهایی است که برای اجرای اهداف کمی و کیفی مصوب در قانون مجلس و بودجه‌های سنواتی ذکر می‌شود لذا بنده همه آن اسناد بالادستی از سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری تا قانون برنامه ششم و موارد دیگر را ذکر کرده و نسبت به اجرای آن تأکید داشتم.

وزیر پیشنهادی نفت بیان کرد: مهمترین چیزی که در نفت باید به آن توجه کنیم سرمایه‌گذاری در صنعت نفت است، سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان‌های مشترک به طوری که ما میدان‌های مشترک متعددی داریم که در برنامه‌ام به صراحت نوشته‌ام تمام اینها باید در این 4 ساله تعیین تکلیف شود و هیچ میدان مشترکی نباید باشد که بلاتکلیف بماند و سرمایه‌گذاری است که باید انجام بگیرد همین‌طور ما به دنبال عقد قراردادهای جدید نفتی اشاره کرده‌ام به انعقاد قراردادهای جدید نفتی، با هدف توسعه این میادین با افزایش ضریب بازیافت از مخازن با بکارگیری فناوری‌های نوین و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و ایجاد اشتغال هستیم.

ادامه دارد ...

کد خبر: 828064

وب گردی

وب گردی