عبد خدایی : اسناد اخیر آمریکا درباره نهضت ملی شدن نفت  مغرضانه است

مصدق فردی غیروابسته و ملی‌گرا بود، با این حال از نوع استعمار آمریکا که متفاوت از شیوه انگلیسی بود و در قالب طرح مارشال و پیمان ناتو و اصل چهار متبلور شده بود، اطلاعی نداشت.

به گزارش ایسکانیوز ، محمد مهدی عبدخدایی، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران می‌گوید ما در دورانی زندگی می کنیم که روحانیت پرچمدار مبازره با آمریکاست، اما اسناد اخیر آمریکا درباره نهضت ملی شدن نفت فاقد هر گونه نکته تازه و مغرضانه است. به گفته وی، اگر ایران منافع امریکا را به خطرنیداخته بود چنین اسنادی جعل و منتشر نمی شد.

عبدخدایی که در نشست «فرآیند ساخت یابی کودتای آمریکایی- انگلیسی 28 مرداد» سخنرانی می‌کرد، با تاکید بر اینکه مصدق اطلاعاتش درباره جهان و منطقه کم بود،‌ افزود:‌ وی نمی‌دانست بعد از جنگ جهانی دوم استعمار آمریکایی بر ما تسلط یافته و نوع استعمار آمریکا با انگلیس متفاوت است .

به گفته وی نوع استعمار آمریکا با وابستگی اقتصاد کشورها اتفاق می‌افتد و بعد از آن هر وقت بخواهد می‌تواند با تحریم سیاست‌هایش را اعمال کند. عبدخدایی با تاکید بر اینکه مصدق فردی وابسته نبود و ملی‌گرا بود خاطر نشان کرد: با این همه وی از طرح مارشال و پیمان ناتو و اصل چهار خبر نداشت.

وی با اشاره به شرایط امروز جامعه تصریح کرد: امروز در تلاشند تا مسیر حرکت ایران را که قدرت بلامنازع خاورمیانه است منحرف کنند و بر این اساس اسناد دروغینی منتشر می‌کنند تا وانمود نمایند روحانی مبارزی همچون آیت الله کاشانی عامل انگلیس بوده است.

کد خبر: 828119

وب گردی

وب گردی