گزارش محرمانه شورای امنیت از شکست عربستان در یمن

شورای امنیت در گزارشی محرمانه اعلام کرد که عربستان با گذشت بیش از 30 ماه از حمله به یمن نتوانسته به اهدافی اعلامی خود در عرصه استراتژیک و دیپلماتیک دست یابد.

به گزارش ایسکا نیوز به نقل از « العربی الجدید» شورای امنیت در گزارشی محرمانه اعلام کرد که عربستان با گذشت بیش از 30 ماه از حمله به یمن نه تنها نتوانسته به اهداف اعلامی خود در عرصه استراتژیک و دیپلماتیک دست یابد، بلکه در برخی از حوزه ها با شکست و ناکامی نیز مواجه شده است.

گزارش مذکور تأکید می کند که حمله ائتلاف استیجاری به یمن به رهبری عربستان موجب تحکیم روابط مصلحتی میان انصارالله و «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور اسبق یمن شده است. از طرفی با وجود گذشت 30 ماه از آغاز عملیات «طوفان قاطعیت» و «بازگشت امید» 13 استان از 20 استان یمن در اختیار دولت مستقر در صنعا است.

گزارش محرمانه شورای امنیت اشاره می کند که «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن با وجود حمایت سیاسی برخی کشورها و نهادها از وی، با بلاتکلیفی سیاسی مواجه است. به طوری که پایتخت اصلی یمن در اختیار انصارالله است و جنوب یمن نیز از ناامنی، سیطره ی گروه های تروریستی القاعده و داعش رنج می برد.

گزارش مزبور اضافه می کند که تحرک «حراک جنوبی» برای انفصال از شمال، موقعیت منصور هادی را بیش از پیش بحرانی کرده است.

موضوع دیگر اختلاف و انشقاق میان دو کشور اصلی تشکیل دهنده ی ائتلاف یعنی عربستان و امارات است که به برخورد منافع و راهبردهای دو کشور در یمن منجر شده است.

کد خبر: 828285

وب گردی

وب گردی