'سه هوادار داعش' به آتش زدن مسجد شیعیان استرالیا متهم شدند

پلیس استرالیا سه نفر را به خاطر ایجاد آتش‌سوزی در یک مسجد شیعیان به ارتکاب "عمل تروریستی" متهم کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بی بی سی، روز جمعه(۲۹ مرداد،۲۰ اوت)، پلیس فدرال استرالیا اعلام کرد که سه مرد به خاطر ایجاد عمدی حریق در مرکز امام علی در فاکنر، حومه ملبورن در دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی به ارتکاب عمل تروریستی متهم شده و تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. به گفته منابع پلیس، متهمان از هواداران گروه دولت اسلامی - داعش - بودند و با الهام از آموزه‌های این گروه در صدد سوزاندن این مسجد متعلق به شیعیان در پایتخت برآمده بودند.

دو تن از متهمان در بازداشت به سر می‌بردند و متهم سوم، که یک مرد ۲۹ ساله اهل ملبورن است، روز شنبه این هفته بازداشت شد. در صورت اثبات جرم، این افراد با حداکثر مجازات، یعنی حبس ابد، مواجه هستند.

سخنگوی پلیس فدرال گفته است که هدف از آتش زدن این مسجد "ارعاب و اثرگذاری بر استفاده کنندگان این مسجد و همچنین جامعه مسلمانان استرالیا به طور کلی بوده است." وی افزود که تعصب، نفرت‌پراکنی، تبعیض و خصومت‌ورزی مذهبی در فرهنگ مردم استرالیا جایی ندارد. به گفته او، هدف از آتش زدن مسجد شیعیان، ایجاد ناامنی و تفرقه مذهبی بوده است.

دو نفر دیگری که پیشتر بازداشت شده بودند همچنین متهم هستند که در نظر داشتند حدود کریسمس سال گذشته به یک رشته حملات مسلحانه در ملبورن دست بزنند. این دو نفر یکی بیست و پنج سال و دیگری بیست و هفت ساله است.

تاکنون استرالیا شاهد چند مورد اقدامات خشونت‌آمیز طرفداران داعش بوده و پلیس گفته است که سیزده برنامه برای انجام چنین عملیاتی را نیز خنثی کرده است. در سال ۲۰۱۴، یک مرد مسلح، مشتریان یک رستوران در شهر سیدنی را به گروگان گرفت. در این واقعه، فرد گروگانگیر و دو نفر دیگر کشته شدند. این مرد خود را تابع داعش معرفی کرد.

علاوه بر سه نفری که در ارتباط با ایجاد حریق در مسجد امام علی رسما متهم شده‌اند، پلیس استرالیا یک نفر دیگر را نیز در ارتباط با برنامه‌ریزی برای عملیات تروریستی بازداشت و در برابر وثیقه آزاد کرده است. فرد دیگری هم در همین ارتباط برای کوتاه مدتی بازداشت و سپس آزاد شده است.

802

کد خبر: 828335

وب گردی

وب گردی