شهریه دوره «شبانه» مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها /جدول

در این گزارش علاوه بر اینکه جداول شهریه‌های تصویب شده تعدادی از دانشگاه‌ها برای نوبت شبانه دوره کارشناسی در سال تحصیلی ۹۷- ۹۶ را آورده‌ایم به مقایسه این شهریه‌ها با یکدیگر پرداخته‌ایم که نکات جالبی را در پی داشت.

به گزارش ایسکانیوز، یکی از دغدغه‌های داوطلبان کنکوری میزان شهریه دانشگاه‌ها برای تحصیل است و از این رو به دنبال آن هستند که از این شهریه‌ها آگاهی پیدا کنند و متناسب با آن برنامه‌ریزی نمایند و دخل و خرج خود را تنظیم کنند. مطابق آنچه در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال 96 آمده است، داوطلبان این آزمون برای اطلاع از شهریه دانشگاه باید به سایت دانشگاه مدنظر خود مراجعه کنند و از میزان شهریه‌ها آگاه شوند.

در این گزارش علاوه بر اینکه جداول شهریه‌های تصویب شده تعدادی از دانشگاه‌ها را آورده‌ایم به مقایسه این شهریه‌ها با یکدیگر پرداخته‌ایم که نکات جالبی را در پی داشت.

منظور از دانشجوی شهریه‌پرداز کیست؟
مطابق آنچه در دفترچه کنکور سراسری سال 96 آمده است، کلیه پذیرفته‌شدگان دوره‌های غیرروزانه اعم از نوبت دوم(شبانه)، نیمه‌حضوری، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی، دانشگاه پیام نور و همچنین دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی، ملزم به پرداخت شهریه و رعایت تعهدات مالی در قبال موسسه محل قبولی خود هستند. بنابراین دانشجویانی که در دوره‌های غیرروزانه پذیرفته شوند، باید شهریه تحصیلی خود را بپردازند.

ردیف دوره وضعیت شهریه
1 روزانه شهریه ندارد
2 نوبت دوم(شبانه) شهریه دارد
3 نیمه‌حضوری شهریه دارد
4 مجازی شهریه دارد
5 پردیس خودگردان شهریه دارد
6 دانشگاه پیام نور شهریه دارد
7 موسسات غیرانتفاعی شهریه دارد

برهمین اساس، داوطلبانی که می‌خواهند از میزان شهریه دوره‌های غیرروزانه اطلاع یابند، باید به آدرس اینترنتی دانشگاه‌ها مراجعه کنند و اطلاعیه‌های مربوط به شهریه‌های دانشگاه‌ها را مطالعه کنند. ممکن است برخی از داوطلبان بدون توجه به میزان شهریه و صرفا به دلیل اینکه به رشته خاصی علاقه‌مند هستند، اقدام به انتخاب دوره‌ای غیرروزانه کنند و پس از مدتی از تحصیل در آن رشته، تامین شهریه تحصیلی، برای آنها دردسر شود و در روند تحصیل آنها اختلال ایجاد کند. در ضمن باید توجه داشت که علاوه بر شهریه دانشگاه‌ها، هزینه‌های پنهان دیگری در دوران تحصیل وجود دارد که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند.

تحصیل در دوره شبانه چقدر آب می‌خورد؟
همانطور که در جداول زیر مشاهده می‌کنید، میزان شهریه مصوب دانشگاه‌ها برای مقطع کارشناسی در سال تحصیلی 97 - 96 متفاوت است و معمولا دانشگاه‌هایی که در بین داوطلبان محبوبیت بیشتری دارند، شهریه بالاتری را دریافت می‌کنند. برای مثال، یک دانشجو برای تحصیل در یکی از رشته‌های علوم انسانی دانشگاه تهران، به ازای هر ترم باید حدود 600 هزار تومان شهریه ثابت بپردازد و این در حالی است که شهریه ثابت تحصیل در یکی از رشته‌های علوم انسانی دانشگاه اصفهان 320 هزار تومان تعیین شده است که تفاوت فاحشی با هزینه مصوب تحصیل در دانشگاه تهران دارد.

این تفاوت قیمت نیز در شهریه‌های متغیر دانشگاه‌ها نیز وجود دارد و دانشگاه‌ها شهریه‌های مختلفی را برای نوبت دوم تعیین کرده‌اند. برای مثال دانشجویی که در یکی از رشته‌های علوم انسانی دانشگاه تهران تحصیل می‌کند، به ازای هر واحد دروس تخصصی باید مبلغی بیش از 100 هزار تومان به عنوان شهریه متغیر بپردازد و این مبلغ در دانشگاه الزهرا کمتر از 40 هزار تومان است.

در مجموع اگر دانشجویی در سال تحصیلی جدید در یکی از رشته‌های علوم انسانی دانشگاه تهران تحصیل کند و در ترم نخست 20 واحد(6 واحد تخصصی، 12 واحد پایه و 2 واحد عمومی) اخذ نماید، باید شهریه‌ای در حدود 2 میلیون و پانصد هزار تومان بپردازد، در حالی که دانشجوی دیگری که با این شرایط در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل می‌کند، شهریه‌ای در حدود یک میلیون و 150 هزار تومان پرداخت خواهد کرد.

در ادامه شهریه برخی از دانشگاه‌های کشور که در پایگاه اطلاع‌رسانی آنها درج شده، آمده است:

شهریه نوبت شبانه دانشگاه تهران

شهریه نوبت شبانه دانشگاه الزهرا(س)

شهریه نوبت شبانه دانشگاه فردوسی مشهد

شهریه نوبت شبانه دانشگاه اصفهان

شهریه نوبت شبانه دانشگاه هنر

متاسفانه علی‌رغم توصیه سازمان سنجش آموزش کشور به داوطلبان آزمون سراسری سال 96، مبنی بر مشاهده میزان شهریه تحصیل در دوره غیرروزانه در سایت دانشگاه‌ها، با این حل بسیاری از دانشگاه‌ها هنوز اطلاعیه‌ای درباره شهریه دریافتی در سال تحصیلی 97 - 96 منتشر نکرده‌اند.

200/202

منبع:خبرنامه دانشجویان ایران

کد خبر: 828423

وب گردی

وب گردی