جری لوییس درگذشت

جری لوییس کمدین معروف تاریخ سینما صبح امروز (یکشنبه بیست اوت) در سن ۹۱ سالگی در خانه‌اش در لاس وگاس آمریکا به مرگ طبیعی درگذشت.

به گزارش ایسکانیوز، خانواده لوییس در بیانیه‌ای امروز اعلام کرد: "کمدین معروف، بازیگر و اسطوره سرگرمی جری لوییس در ۹۱ سالگی در خانه‌ خود و در میان خانواده‌اش از دنیا رفت."

او در ابتدا با دین مارتین همبازی بود و بعد در دهه پنجاه و شصت میلادی بتدریج شخصیت فردی لوده و خل با رفتارهای عجیب و بچگانه را پروراند و حدود چند دهه یکی از محبوبترین کمدین‌ها نه فقط در آمریکا بلکه در تمام دنیا و بخصوص فرانسه بود.

او زمانی گفته بود با شکل دادن شخصیت "یک احمق تمام‌عیار به موفقیت رسیده است" و کلید تداوم موفقیتش هم این بوده که ویژگی "بچگانه‌اش" را حفظ کرده بوده است.

لوییس در سال ۲۰۰۲ در مصاحبه‌ای با رویترز گفته بود: "من از چشم یک بچه به دنیا نگاه می‌کنم چون من نه ساله‌ام. من شخصیت حرفه‌ای خودم را اینگونه ساختم."

دامنه فعالیت‌های جری لوییس فقط به بازیگری محدود نبود و نام او بیش از شش دهه به عنوان کارگردان و نویسنده و همچنین انسانی خیر هم مطرح بود.

او در ایران هم چهره‌ای شناخته شده و محبوب بود و بیشتر کارهای او به فارسی دوبله و در تلویزیون و سینما نمایش داده شده بود.

لوییس در ۸۷ سالگی آخرین فیلمش "مکس رُز" را بازی کرد. او در این فیلم نقش یک نوازنده پیانو را بازی می‌کرد که پس از ۶۵ سال زندگی زناشویی متوجه شده بود همسرش به او وفادار نبوده است.

جری لوییس در ابتدا بعنوان همبازی دین مارتین در کلوب‌های شبانه و سپس در فیلم به ایفای نقش پرداخت اما پس از حدود یک دهه فعالیت مشترک این دو به تلخی راهشان از هم جدا شد و جری لوییس بتنهایی شروع به بازی در فیلم کرد.

او در حدود ۴۵ فیلم بازی کرد که تقریبا در تمام آنها شخصیت تقریبا یکسانی داشت و با اینکه منتقدان چندان به او روی خوشی نشان نمی‌دادند اما فیلم‌هایش پرفروش بودند و زمانی یکی از بالاترین دستمزدها را در هالیوود می‌گرفت.

501

کد خبر: 828497

وب گردی

وب گردی