مرگ 15هزار و 932 نفر در حوادث رانندگی سال گذشته /کاهش مرگ و میر حوادث  با استفاده از کمربند ایمنی

مدیر کل دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی گفت درسال گذشته 15 هزار و 932 نفر در حوادث رانندگی کشته شده اند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا ، مدیر کل دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی گفت :ضربه به سر عامل اصلی مرگ در حوادث رانندگی است که علت اصلی 49.9 درصد از مرگ ها در حوادث رانندگی را شامل می شود.

عباس مینوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درسال گذشته (1395) 15 هزار و 932 تن در حوادث رانندگی کشته شده اند.
وی خاطر نشان کرد:بعد از ضربه به سر،عامل کشته شدن در حوادث رانندگی 25.5 درصد شکستگی‌های متعدد، 8.7 درصد به دلیل خونریزی و 9.9 درصد به دلیل علل اشتراکی (موارد دارای بیش از یک علت)، 0.9 درصد سوختگی، 2دهم درصد نرسیدن اکسیژن، 4.5 درصد سایر موارد در سال 95 بوده است.

رانندگان،بیشترین قربانی
مینوی گفت : در سال 95 در زمان وقوع تصادف 41.9 درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، 21.6 درصد عابر پیاده و 35.3 درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده اند.
وی ادامه داد :از مجموع تلفات رانندگی سال 95 (15 هزار و 932 تن)، 21.6 درصد یعنی 3 هزار و 440 تن عابر پیاده و 24.1 درصد یعنی 3 هزار و 841 تن موتورسیکلت سوار بودند.

نیمی از متوفیات حوادث رانندگی در محل حادثه کشته می شوند
وی تصریح کرد: محل فوت 51 درصد از افراد در محل حادثه، 6.7درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت 41.4 درصد از افراد در بیمارستان بوده است.
این مسئول سازمان پزشکی قانونی گفت :همچنین نحوه انتقال 88.9 درصد افراد متوفی از طریق آمبولانس ، 8 درصد توسط وسایل نقلیه عبوری، 0.4 درصد خودروی پلیس، 0.8 درصد سایر خودروها و 1.9 درصد نامعلوم بوده است.

استفاده از کلاه ایمنی
مینوی گفت:بیشترین ناحیه ای که موتورسوار آسیب می بینند ناحیه سر است که خسارت جانی جدی یا حتی مرگ را به دنبال دارد .
وی ادامه داد: استفاده از کلاه ایمنی هم برای موتور سوار و هم فردی که ترک او سوار می شود اهمیت دارد به دلیل اینکه از ضرباتی که منجر به خونریزی مغزی می شود جلو گیری می کند .
مدیر کل دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی گفت :برخی از موتورسوار ها و یا حتی خودرو ها رعایت ظرفیت سرنشین را نمی کنند که این امر برای موتور سوار ها علاوه بر اینکه جلوی کنترل وسیله نقلیه رامی گیرد در برخورد با موانع و حوادث احتمالی قدرت واکنش را هم پایین می آورد و موجب افزایش خسارت ها می شود.
وی گفت :رعایت نکردن سرعت مجاز از سوی رانندگان خودرو نیز همیشه به عنوان یک عامل مهم تصادفات مطرح است و هرچه سرعت بیشتر باشد،احتمال وقوع تصادفات هم بیشتر و شدت صدمات ناشی از آن نیز بیشتر خواهد بود و بنابر این رعایت سرعت مجاز همیشه از سوی کارشناسان مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

بستن کمر بند ایمنی
مینوی ادامه داد: یکی از مواردی که رعایت آن از بخش عمده ای از خسارت های جانی حوادث رانندگی می کاهد، بستن کمربند ایمنی است و موجب می شود که هنگام تصادف سرنشین خودرو به جلو و یا خارج از خودرو پرتاب نشود.
وی تاکید کرد: هرچند سفارش به بستن کمربند ایمنی بسیار تکرار شده است ،اما هنوز برخی از سرنشین های خودرو از آن استفاده نمی کنند .
وی در پایان تاکید کرد: اما زمانی که کمربندایمنی بسته می شود هم باید سرعت مطمئنه رعایت شود به دلیل اینکه عده ای فکر می کنند چون کمربندایمنی می بندند می توان با سرعت بالا برانند ،اما باید توجه داشت رعایت سرعت مطمئه اصل است و بستن کمربند ایمنی هم حتی در سرعت های مجاز توصیه شده است و به صرف بستن کمربند ایمنی نمی توان از سرعت مجاز عدول کرد.

705

کد خبر: 828563

وب گردی

وب گردی