خسارت باران به زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تندباد، تگرگ و باران چند روز اخیر به 10 هزار هکتار از مزارع، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی این استان خسارت زده است.

به گزارش ایسکانیوز بیشترین میزان بارندگی‌های چند روز اخیر در شهر لنده به میزان 73 و منطقه ماهور باشت در گچساران در جنوب استان به میزان 50 میلیمتر گزارش شده است.
جعفر گوهرگانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باران‌های سیل آسا، تگرگ و تندباد به‌ویژه در شهرستان‌های گرمسیری گچساران، باشت، لنده و بهمئی به مزارع برنج، ذرت، کنجد، لوبیا، ماش و عدس آسیب زده است.
وی گفت: خسارت درختان شامل کنده شدن درخت از ریشه تا آسیب به سردرختی می‌شود که در مجموع تولیدات باغی امسال این استان 25 درصد کاهش خواهد یافت.
گوهرگانی گفت: بیشترین میزان خسارت بخش باغ‌ها به درختان مرکبات در مناطق گرمسیری و سیب در مناطق سردسیری برآورد شده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد 43 هزار هکتار باغ دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: انبارهای علوفه، مزارع پرورش ماهی، واحدهای مرغداری، دامپروری و ایستگاه‌های پمپاژ آب در حاشیه رودخانه‌ها نیز بر اثر این حوادث تخریب شده است.
وی عنوان کرد: بیش از 20 درصد باغ‌ها، 50 مرغداری و دامداری و 300 ایستگاه پمپاژ آب دچار خسارت شده‌اند.
گوهرگانی بیان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی در حال بررسی ریالی خسارت وارد شده به کشاورزان هستند که بخش‌هایی که زیرپوشش بیمه هستند غرامت آنها پس از طی مراحل قانونی پرداخت می‌شود.
وی ابراز داشت: مواردی که زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی نیستند نیز تلاش می‌شود تا از طریق ستاد بحران اعتباری برای آنها مصوب شود.
کهگیلویه و بویراحمد افزون بر 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و حدود 20 درصد اشتغال این استان نیز مربوط به بخش کشاورزی است.
علی روانگرد رئیس شرکت توزیع نیروی برق گچساران نیز یکشنبه گفته بود که براساس بررسی‌های کارشناسی، وزش تند باد و باران چند روز اخیر 16 میلیارد ریال به تأسیسات برق این شهرستان خسارت وارد کرده است.
سید علی وفایی مقدم مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز روز شنبه به ایرنا گفت که بر اساس برآوردهای اولیه بارش‌های تابستانه همراه با تندباد روزهای اخیر رقمی افزون بر 100 میلیارد ریال به روستاها و بخش کشاورزی این استان خسارت زده است.
همچنین سید مسعود حسینی فرماندار باشت گفت: رعد و برق‌های عصر روز جمعه سبب آتش سوزی در جنگل‌های کوه خامی در این شهرستان شده است و این آتش سوزی پس از چهار روز همچنان ادامه دارد.
منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از 30 هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد میزان بارش عصر جمعه در منطقه ماهور باشت از توابع شهرستان گرمسیری گچساران را 50 میلیمتر ذکر کرد.
ولی بهرمند گفت: بیشترین بارندگی استان در روزهای اخیر با 73 میلی‌متر در شهر لنده، مرکز شهرستان گرمسیری لنده رخ داد.
بیشترین میزان سرعت باد در شهرستان گرمسیری گچساران به میزان 122 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
بارش باران در این فصل از سال در کهگیلویه و بویراحمد کم سابقه است.

900

کد خبر: 828565

وب گردی

وب گردی