افزایش رضایت بیماران کلیوی

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح نوسازی مراکز دیالیز کشور با مشارکت بخش خصوصی شروع شده است و تا پنج سال آینده حدود 3 هزار تخت و دستگاه جدید دیالیز در کشور ایجاد می شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا ،محمدآقاجانی در این باره گفت: حدود هزار و 500 تخت دیالیز در کشور فرسوده است و برای ارائه خدمات دیالیز مناسب به افراد دچار نارسایی کلیوی حداقل به افزایش هزار و 500 تخت دیالیز جدید نیاز داریم بنابراین حداقل به سه هزار تخت دیالیز جدید در کشور نیاز داریم که تامین آنها از توان دولت خارج است.
وی گفت: با توجه به این نیاز و محدودیت منابع دولتی، از بخش خصوصی دعوت کردیم، برای ایجاد مراکز دیالیز خصوصی همکاری کنند.. خوشبختانه استقبال خوبی شد و چندین شرکت در مناقصه ها و فراخوان وزارت بهداشت شرکت کردند.
معاون درمان وزارت بهداشت افزود: شرکت هایی که شرایط بهتری داشتند هم اکنون مشغول عقد قرارداد با دانشگاه های علوم پزشکی هستند، البته برای فعالیت این شرکت ها شرایط و اولویت هایی در نظر گرفته شده است از جمله اینکه اولویت ایجاد مراکز دیالیز جدید با جاهایی است که این خدمات وجود ندارد و مناطق کمتر توسعه یافته محسوب می شوند یا جاهایی که بخش های دیالیز خیلی فرسوده هستند.
آقاجانی گفت: بخش خصوصی با سرمایه گذاری خودش مراکز جدید دیالیز را ایجاد و این مراکز بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت فعالیت می کند اما از افراد دچار نارسایی کلیه در این مراکز هیچ هزینه ای دریافت نمی شود.
وی اضافه کرد: هدف وزارت بهداشت از اجرای این طرح این است که 80درصد خدمات دیالیز در کشور را بخش خصوصی ارائه کند و سرمایه گذاری، و مدیریت این مراکز به دست بخش خصوصی باشد، این هدف نهایی است که طی یک دوره پنجساله به سرانجام می رسد.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: نوسازی و خصوصی سازی مراکز دیالیز به سرمایه گذاری بالایی نیاز دارد و از توان دولت خارج است اما بخش خصوصی از این کار استقبال کرده است. قرارداد ایجاد این مراکز در چند شهر بسته شده و چند بخش دیالیز خصوصی نیز راه اندازی شده است.
وی گفت: برنامه ریزی های لازم انجام شده است که تا یکسال آینده تعداد متعددی از این مراکز جدید دیالیز در کشور ایجاد شود.
آقاجانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که با توجه به اینکه بخش خصوصی به سودآوری خود می اندیشد آیا کیفیت خدمات دیالیز و وقت گذاشتن برای این بیماران دچار مشکل نمی شود، توضیح داد: همه این مراکز دیالیز خصوصی زیر نظر وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی فعالیت می کنند و تحت نظارت هستند.
وی گفت: نمی توان گفت کیفیت خدمات درمانی در بخش دولتی از خصوصی بهتر است یا برعکس، در کشور هم مراکز درمانی خصوصی وجود دارند که مردم از خدمات آنها بسیار راضی هستند و هم بخش های دولتی درمانی زیادی وجود دارند که مردم از خدمات آنها رضایت دارند.
معاون وزیر بهداشت افزود: دولتی یا خصوصی بودن، به مالکیت مربوط است. ملاک قضاوت و رضایت مردم نوع خدمات و کیفیت خدمات است و ملاک وزارت بهداشت نیز رعایت استانداردها و اعتباربخشی مراکز درمانی است.
وی گفت: با توجه به نوسازی دستگاه های دیالیز و نظارت هایی که از مراکز دیالیز جدید می شود حتما شاهد افزایش رضایت بیماران کلیوی از خدمات این مراکز خواهیم بود.

705

کد خبر: 828576

وب گردی

وب گردی