ناشران از طرح تابستانه کتاب می گویند

طرح تابستانه کتاب با شعار «این چنین دوست کتاب است از او دست مدار» از پانزدهم مرداد ماه سال جاری در سراسر کشور اجرایی شده است. 

به گزارش ایسکانیوز، با گذشت تقریبا بیست روز از اجرای طرح تابستانه کتاب، شاهد استقبال گسترده افراد از این طرح هستیم به ‌گونه‌ای که در این مدت 302 هزار جلد کتاب به فروش رفته‌ است. در این مدت 10 ناشر به عنوان ناشران برتر به لحاظ تعداد فروش کتاب، معرفی شدند که به ترتیب میزان فروش عبارتند از مؤسسه انتشارات قدیانی، نشر افق، نشر چشمه، هوپا، نشر ققنوس، نشر مرکز، مؤسسه انتشارات نگاه، نشر آموت، انتشارات نیلوفر و مؤسسه انتشارات امیرکبیر هستند.

در این میان با دو تن از مدیران انتشارات نیماژ و آموت که پر فروش ترین کتابهای این طرح جزو محصولات این انتشارات بودند به گفت و گو نشستیم.

** طرح تابستانه کتاب برای ناشران چندان قابل لمس نبوده است

محمد گنابادی مدیر اجرایی نشر نیماژ درباره استقبال مخاطبان از طرح تابستانه کتاب گفت: طرح تابستانه کتاب تاکنون برای کتابفروشان و مراکز پخش مفید بوده است. البته طرح تابستانه کتاب برای ناشران چندان قابل لمس نبوده و اتفاق خوب در بخش کتابفروشی های عضو این طرح رخ داده است.

وی با بیان اینکه کتاب «قهوه سرد آقای نویسنده» جزو آثار پر فروش انتشارات نیماژ بوده گفت: این کتاب در بخش رمان های ایرانی فروش خوبی داشته همچنین دربخش ترجمه، رمان «بیا گم شویم» که در سال 2015 جزو رمان های برتر معرفی شد با استقبال زیاد مخاطبان روبرو شده به طوریکه در طی مدت کمی به چاپ دوم رسید.

وی درمورد زمان یک ماهه این طرح عنوان کرد: کوتاه بودن این طرح معایب و محاسن مخصوص به خود را دارد. با توجه به شناخت روانشناسی که به مصرف کننده ایرانی داریم در فرصتهای تخفیف زیاد، افراد خرید را به روزهای آخر موکول می کنند به طوریکه در فرصت کم یک ماهه عملا استقبال بهتری از سوی مخاطب صورت می گیرد.

گنابادی افزود: هر طرحی که باعث ارتقای سرانه مطالعه کشور شود قاعدتا برای اهالی نشر قابل پذیرش است و امیدوارم طرح های این چنینی به بهانه های بیشتری ادامه یابد.

** برای طرح یارانه کتاب، سقف بودجه در نظر گرفته نشود

همچنین در این رابطه یوسف علیخانی، مدیر انتشارات آموت، گفت: طرح یارانه کتاب، در چند دوره گذشته بسیار موفق عمل کرده است. و از طرح های ارزشمند کتاب است و امیدوارم با وزارت سید عباس صالحی این طرح بسیار قدرتمندتر از گذشته، وارد عرصه فرهنگ کشور شود زیرا بنیانگذار طرح حمایتی کتاب و ارائه مستقیم یارانه کتاب به مردم، وی بوده است.

علیخانی درباره میزان تخفیف 20 الی 25 درصدی طرح تابستانه کتاب گفت: بنا به تجربه شخصی ام هر مقدار تخفیف برای کتاب قائل شویم مردم باز هم تخفیف می خواهند و این مقدار تخفیف برای کتاب مناسب است.

وی در رابطه با مشکلات پیش روی طرح یارانه کتاب اظهار کرد: سایت خانه کتاب، یکی از مشکلات اساسی پیش پای طرح یارانه کتاب، است. گله کتابفروشان از کندی سایت و نبودن برخی از کتاب ها در فهرست سایت خانه کتاب است.

مدیر نشر آموت در رابطه با کمبود میزان سهمیه تخفیف که به هر کتابفروش اختصاص پیدا می کند اظهار کرد: این کسر بودجه باعث می شود علی رغم اعلام یک ماهه طرح تابستانه کتاب، این سهمیه در همان هفته آغازین طرح، به کف می رسد و بسیاری از کتابخوانان در سراسر کشور بی نصیب می مانند.

وی درباره حل مشکل کمبود بودجه طرح های حمایتی خرید کتاب گفت: بهتر است برای چنین طرحی، سقف بودجه در نظر گرفته نشود زیرا این امر سبب می شود تحرکی در میان کتابفروشان برای رقابت در فروش اتفاق بیفتد و تلاش بیشتری در این زمینه انجام دهند.

علیخانی با توجه به عدم بازرسی از کتابفروشی ها ابراز کرد: عنوان کتابفروشی های بسیاری، در فهرست کتابفروشان عضو طرح تخفیف در سایت خانه کتاب وجود دارد اما وقتی به آنان مراجعه می شود اعلام می کنند که جزو این طرح نیستند. همچنین بسیاری از کتابفروشی ها، برای اینکه سهمیه شان زود تمام نشود و اصطلاحا برای مشتری های خوب شان این سهمیه باقی بماند، بسیاری از مشتریان را به بهانه اینکه فلان کتاب در سایت خانه کتاب یا فلان ناشر اصلا حضور ندارد، دست به سر می کنند.

وی افزود: از سویی کتابفروشان گله دارند که سودشان خیلی دیر از سوی وزارت ارشاد واریز می شود و این باعث می شود دست و دل شان در همراهی با این طرح بلرزد البته طرح یارانه کتاب، طرحی ماندگار است و تکانی بسیار قوی به بدنه کتاب و کتابفروشی ها و نشر و پخش کشور بوده و امیدوارم همیشه ماندگار باشد.

به گزارش ایسکانیوز، طرح «تابستانه کتاب» با شعار «این چنین دوست کتاب است از او دست مدار» از پانزدهم مردادماه آغاز شده است. از بین ۸۲۷ کتابفروشی تأییده شده در این طرح ۶۳۰ کتابفروشی از مراکز استان‌ها و ۱۹۷ کتابفروشی از شهرستان‌ها عضو طرح شده‌اند. علاقه‌مندان و خریداران کتاب با همراه داشتن کارت ملی می‌توانند با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو طرح (به مدت ۲۰ روز برای مراکز استان‌ها و به مدت ۳۰ روز برای شهرستان‌ها) از تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی خرید کتاب در این طرح تا سقف ۱۰۰ هزار تومان استفاده کنند.

502

کد خبر: 828645

وب گردی

وب گردی