جایزه مصطفی؛ نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام را بهتر بشناسیم

جایزه مصطفی(ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز،جایزه مصطفی به احترام نام پیامبر اسلام(ص) و به دلیل تأکید بسیار آن حضرت به علم‌آموزی، به نام یکی از القاب ایشان، مصطفی(ص)، به معنای برگزیده نام‌گذاری شده است.

این جایزه با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند. همچنین این جایزه پیشگام توسعه روابط منطقه‌ای نهادهای علمی و فناوری در کشورهای اسلامی است و با تقویت ارتباط علمی میان دانشمندان و پژوهشگران جهان اسلام به رشد و تعالی علمی در کشورهای اسلامی کمک خواهد کرد.

جایزه مصطفی(ص) چهار رشته «علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «علم و فناوری زیستی و پزشکی»، «علم و فناوری نانو» و «کلیه زمینه‌های علم و فناوری» را تحت پوشش قرار می دهد. برگزیدگان در هر رشته علاوه بر دریافت لوح و مدال مخصوص جایزه، مبلغ ۵۰۰ هزار دلار جایزه ویژه نیز دریافت می‌کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جایزه تأمین می‌شود.

جایزه مصطفی(ص) در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. شورای سیاست‌گذاری متشکل از دانشگاه‌ها و مراکز علمی بزرگ ایران و جهان اسلام بر روند اعطای این جایزه نظارت می‌کند. این جایزه به طرح‌هایی تعلق می‌گیرد که زمینه‌ساز بهبود زندگی بشر بوده و در آن‌ها محققان دست به نوآوری‌های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده باشند.

ارکان جایزه عبارت از شورای سیاست‌گذاری و گروه‌های داوران است.

شورای سیاست‌گذاری مسئولیت تصویب سیاست‌های کلان جایزه را به عهده دارد و اعضای آن عبارتند از:

1.رئیس شورا: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران

2.رئیس پارک فناوری پردیس که عضو و دبیر شورای سیاستگذاری است.

3.اعضای حقوقی : وزیر امور خارجه؛ وزیر علوم، تحقیقات فناوری؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ رئیس جامعه المصطفی العالمیه؛ رئیس فرهنگستان علوم؛ رئیس فرهنگستان علوم پزشکی؛ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و روسای کمیسیون آموزش و تحقیقات و بهداشت، درمان مجلس شورای اسلامی، رئیس دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه صنعتی شریف.

4.اعضای حقوقی: رئیس بانک توسعه اسلامی، رئیس کمیته همکاری‌های علمی فناوری سازمان همکاری‌های اسلامی(کامستک) و دو نفر از روسای مسلمان دانشگاه های کشورهای اسلامی

داوری جایزه مصطفی(ص)

متناسب با هریک از اولویت‌های علمی و فناوری جایزه، از یک گروه داوران ۷ نفره متشکل از متخصصین موضوع از ایران و سایر کشورهای اسلامی و مسلمانان سایر کشورها استفاده خواهد شد.

انتصاب هریک از گروه داوران با پیشنهاد رئیس یا ۳ نفر از اعضای شورای سیاست‌گذاری و تصویب شورای سیاست‌گذاری خواهد بود. هریک از گروه داوران وظیفه انتخاب و پیشنهاد نامزدهای دریافت جایزه به شورای سیاست‌گذاری را بر عهده دارند.

ضوابط و نظام داوری بنا به پیشنهاد رئیس شورای سیاست‌گذاری توسط شورای سیاست‌گذاری تصویب می شود.

دبیرخانه نشان علی علم و فناوری جهان اسلام

دبیرخانه، وظیفه پیگیری تصمیمات و اجرای مصوبات شورای سیاست‌گذاری را بر عهده دارد.

شرح وظایف دبیرخانه به پیشنهاد رئیس پارک فناوری پردیس و تایید رئیس شورای سیاست‌گذاری به تصویب شورای سیاست‌گذاری رسیده است.

بخش های مختلف دبیرخانه شامل ارتباطات و اطلاع رسانی، امور بین الملل، برنامه ریزی و مستندسازی، تشریفات و مراسم، صندوق و وقف، علمی است.

کد خبر: 828678

وب گردی

وب گردی