۷۴ هزار مسجد درکشور/2000 مسجد در تهران / تهران فقیر ترین شهر در داشتن مساجد است

آمارها می گوید تهران5. 8 میلیون جمعیت دارد و 2000 مسجد . با یک حساب سر انگشتی متوجه می شویم سرانه تعداد مساجد به جمعیت در تهران برای هر 4000 نفر، یک مسجد وجود دارد .حالا اگر میزان مساحت مساجد را به جمعیت شهر تهران تقسیم کنیم به هر تهرانی ۱۵ سانتیمتر می رسد این در حالی است که مساجد در شکل گیری و پیروزی انقلاب نقش اساسی داشتند و مسئولان باید به کمبود مسجد در تهران که فقیر ترین شهر در داشتن مساجد است توجه ویژه کنند .

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در تقویم 31 مرداد ماه با نام روز جهانی مساجد مزین شده است، در چنین روزی در سال 1348 مسجدالاقصی که قبله اول مسلمانان جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.مسجدالأقصی به عنوان یکی از مساجد مهم مسلمانان شناخته می شود و از نظر درجه اهمیت، پس از مسجدالحرام و مسجد‌النبی قرار می‌گیرد.

مساجد یادآور بندگى و کرنش در پیشگاه خداوند متعال هستند و محلی برای اجتماع مسلمانان و عبادت خالصانه محسوب می شوند.همان طور که می دانید عبادت و راز و نیاز با خداوند نیاز فطری هر انسانی است و باعث تقویت شخصیت او می شود. اگر چه عبادت در هر مکانى می تواند انجام شوداما عبادت در مساجد و عبادتگاه ها حال و هوای دیگری دارد به گونه ای که انسان احساس می کند نیاز های روحی او بهتر و کامل تر تامین می شود و به آرامش می رسد. بر همین اساس انسان به طور غریزی مساجد و عبادتگاه ها را دوست دارد.

بیانات مقام معظم رهبری درباره مساجد

مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت مساجد تاکید بسیاری کرده اند.ایشان در این باره معتقدند: باید با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از ابزارهای فرهنگی، هنری، فضای معنوی مساجد را تقویت کرد و از ظرفیت شوق‌آوری و شورآفرینی مساجد برای جذب قشرهای مختلف مردم بهره برد.

به اعتقاد ایشان مسجد کانون‌ موثری است که علاوه بر این که نقش خود را به عنوان یک نهاد موفق اجتماعی در طول حیات ارزشمند خویش به خوبی ایفاء نموده‌ بلکه به صورت فردی نیز زمینه تمسک و بهره مندی از رفتارهای اجتماعی، شخصی و خانوادگی و همچنین بهره مندی از سبک و سیاق زندگی معنوی و اسلامی در این امور را از طریق مبلغان، روحانیان و عالمان وارسته دینی در قالب سخنرانی، وعظ و خطابه در منبر مساجد که یکی از عناصر و اجزاء مهم مساجد در انتقال پیام ها محسوب می‌شوند فراهم کرده است.علاوه بر آن، عمده محتوای متون و منابعی که توسط آنان مورد بهره برداری قرار می گرفت آیات، احادیث و روایات برگرفته از سخنان گهربار پیشوایان، بزرگان و عالمان دینی ست و بسیاری از این مباحث به امور مربوط به سبک و شیوه زندگی یک فرد مسلمان و چگونگی برگزیدن رفتاری مناسب و شایسته برای زندگی در یک جامعه اسلامی است.

تأثیر مساجد بر زندگی و فضای موجود در جامعه

مقام معظم رهبری پیرامون مسجد و تأثیراتش بر زندگی و فضای موجود در جامعه می فرمایند:مسجد، نه فقط در زمان ما و نه فقط در کشور عزیز اسلامى ما، بلکه در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگ و نهضت‌ها و حرکت‌هاى اسلامى بزرگى شده است. به عنوان مثال قیام مردم کشورهاى شمال آفریقا که مسلمان هستند - مثل الجزایر و دیگر کشورهایى که سال‌ها در زیر سلطه نظامى استعمار فرانسوی‌ها بودند - از مساجد شروع شدکه به پیروزى هم رسید و کشورها استقلال پیدا کردند. انقلاب در این کشورها هم، آن روزى رو به شکست رفت و دوباره ملّت‌ها استقلال خودشان را از دست دادند که رابطه خود را با مساجد و با دین و ایمانِ مساجد قطع کردند.

مسجد، هم مدرسه است، هم دانشگاه، هم مرکز تفکّر و تأمل، هم مرکز تصفیه روح

به اعتقاد مقام معظم رهبری مسجد فقط براى اقامه نماز نیست؛ در مسجد انواع عبادات هست. از جمله آن عبادات، تفکّر است که «تفکّر ساعة خیر مِن عبادة سنة»، یا در بعضى از روایات است که «من عبادة اربعین سنة»، یا «سبعین سنة» - البته فکر کردن درست. افراد مسجد برو، این فکر را به وسیله شنیدن سخنان عالم دین و فقیه به دست مى‌آورند. بنابراین مسجد، هم مدرسه است، هم دانشگاه، هم مرکز تفکّر و تأمل، هم مرکز تصفیه روح، هم مرکز خلوص و مرکز اتّصال بنده به خداست. ارتباط زمین و آسمان است. جایى است که انسان خود را به منبع لایزال فیض و قدرت وصل مى‌کند. انسان در مسجد، خود را به خدا متصّل مى‌کند.بنابراین باید قدر مساجد را دانست و باید در مساجد حضور پیدا کرد.

مساجد همیشه پایگاه دیندارى و حرکت مردم در جهت دین بوده است

ما با مساجد و مجالس چه کرده‌ایم و چه مى‌خواهیم بکنیم؟ این سؤالى است که ما باید از خودمان بکنیم. در همه‌ مراحلِ این تاریخ پرافتخار، مساجد همیشه پایگاه دیندارى و حرکت مردم در جهت دین بوده است.

مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: شما خودتان یادتان است که انقلاب از مساجد شروع شد؛ امروز هم در هنگامى که حرکت و بسیج مردم مطرح مى‌شود - چه سیاسى و چه نظامى - باز مساجد کانونند؛ این برکت مساجد است؛ لیکن مساجد که فقط در و دیوار نیست. این سؤال واجبى است که ما باید از خودمان بکنیم، و اگر نکنیم، دیگران از ما سؤال مى‌کنند که شما براى تحول بخشیدن و پیشرفت دادن به مساجد چه کارهایى مى‌خواهید بکنید و چه برنامه‌هایى در پیش دارید؟

به اعتقاد مقام معظم رهبری نمازهای‌ جماعت‌ و مساجد باید کاملا جدی‌ گرفته‌ شود.ایشان دراین باره می فرمایند: مردم‌ با مسجد و نمازهای‌ جماعت‌ روز به‌ روز انس‌ بیشتری‌ پیدا کنند و برای‌ این‌ منظور روحانیان‌ باید منبر، تبلیغ‌ و تبیین‌ را به‌ عنوان‌ یک‌ کار ضروری‌ در نظر بگیرند. روحانیون‌ باید با استفاده‌ از منابر و مساجد، سؤالات‌ موجود در ذهن‌ مردم‌ را بیابند و با دادن‌ پاسخ‌ مستدل‌ و منطقی‌ به‌ آنها خلاء ذهنی‌ زنان‌ و مردان‌ و به ویژه‌ جوانان‌ را پر کنند، زیرا اگر غفلت‌ شود این‌ خلا را دشمنان‌ اسلام‌ آنگونه‌ که‌ خود می‌خواهند پر خواهند کرد.

حدود 74 هزار مسجد در ایران وجود دارد

بر اساس آخرین آماری که خبرگزاری شبستان در سال گذشته ارائه داده است حدود 74 هزار مسجد در ایران وجود دارد، این به معنای آن است که با جمعیت فعلی کشور، به ازای هر 1067 نفر یک مسجد وجود دارد. از این رو است که برخی معتقدند میزان مساجد در ایران کافی نیست. طبق برنامه‌ کشور، قرار است تعداد مساجد در ۱۴۰۴ به رقم ۹۲ هزار باب برسد، با این فرض که جمعیت کشور در آن زمان 92 میلیون نفر است.

برخی کارشناسان از نیاز ایران به تعداد بیشتری از مساجد سخن می گویند. حجت الاسلام تقی قرائتی؛ رئیس موسسه مسجد، معتقد است باید به تعداد مساجد موجود، 250 هزار مسجد افزوده شود، تا پاسخگوی نیازهای همه اقشار کشور باشد.

701

کد خبر: 828752

وب گردی

وب گردی