سرلشکر باقری :سفر رئیس ستادکل ارتش ترکیه بزودی به ایران / اقدامات ایران و ترکیه در مرزهای مشترک مکمل یکدیگر است

رئیس ستادکل نیروهای مسلح از سفر رئیس ستاد ارتش ترکیه به ایران خبر داد و گفت: این سفر در راستای تکمیل مذاکرات و جمع بندی های دوجانبه خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در حاشیه بازدید از ستاد فرماندهی ناجا و در جمع خبرنگاران در باره سفر اخیر خود به ترکیه گفت:ما در سفر به ترکیه با رئیس ستاد ارتش ترکیه در خصوص مسائل مرزی مشترک بحث کردیم و بحمداله توافقات خوبی در این زمینه انجام شد .

وی اضافه کرد: الحمدلله ترکیه در مرزهای مشترک در زمینه انسداد مرزی، بستن مسیر قاچاقچیان هم از بعد انسانی و هم از لحاظ مهندسی فعالیت هایی را آغاز کرده که ما از این روند استقبال می‌کنیم.

سرلشکر باقری خاطر نشان کرد: در این سفر ما نیز گزارشاتی در خصوص اقدامات، انسداد مرزی و دیگر فعالیت‌ها ارائه کردیم.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح تأکید کرد: اقدامات ایران و ترکیه در مرزهای مشترک برای امنیت بهتر و مقابله با قاچاق انسان، مواد مخدر ، سلاح و ... که مشکلاتی را برای امنیت و مسائل فرهنگی دو کشور ایجاد کرده است، مکمل یکدیگر خواهد بود.

وی ادامه داد: در مسئله مبارزه با تروریسم در مرزهای مشترک و جلوگیری از عبور تروریست‌ها که بعضا اتفاق می افتد و ناامنی ایجاد می‌کند نیز توافقات خوبی صورت گرفت.

سرلشکر باقری ادامه داد: رئیس ستاد ارتش ترکیه به زودی برای تکمیل مذاکرات و جمع بندی به ایران سفر خواهد کرد و ان شاء الله در این سفر مباحث نهایی و کامل خواهد شد.

وی در خصوص حل بحران سوریه نیز عنوان کرد: در سفر اینجانب به ترکیه در خصوص امنیت منطقه صحبت‌های مفید و کاملی صورت گرفت، همچنین درباره سوریه و عراق نیز مباحث خوبی مطرح شد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح اضافه کرد: درباره نقش ایران و ترکیه در برقراری آرامش و امنیت در سوریه و تقویت روند مذاکرات "آستانه" توسط نیروهای مسلح دو کشور موضوعاتی مطرح شد، خصوصا درباره منطقه "ادلب " و همچنین استقرار کامل حاکمیت قانونی دولت سوریه در مناطق مختلف به خصوص در شمال سوریه که متجاوزان آمریکایی بدون کسب مجوز از دولت قانونی سوریه در آنجا حضور دارند توافقاتی صورت گرفت که ان شاءالله عملی خواهد شد.

سرلشکر باقری ادامه داد: در مورد عراق هم در خصوص احتمال وقوع همه پرسی برای استقلال شمال عراق مذاکراتی صورت گرفت که دو کشور در این خصوص اشتراک نظر داشتند که جغرافیای سیاسی کشورهای منطقه از جمله عراق به هیچ وجه نباید تغییر کند و هرگونه مباحثی در مورد اختلافات کردستان و حاکمیت مرکزی بغداد باید در چارچوب قانون اساسی عراق صورت بگیرد و تغییر جغرافیای سیاسی منطقه با توجه به اختلافاتی که بین اکراد و دولت مرکزی درباره کرکوک و سایر مناطق وجود دارد می تواند موجب آغاز تنش‌ها و درگیری‌ها در داخل عراق باشد، که این موضوع به هیچ وجه صرفا در داخل جغرافیای عراق محدود نخواهد شد و ناامنی به کشورهای همجوار از جمله ایران و ترکیه نیز سرایت می‌کند که در این خصوص مذاکراتی صورت گرفت و صحبت‌هایی رد و بدل شد.

301

کد خبر: 828761

وب گردی

وب گردی