نوزادتان را با شیر مادر مقاوم کنید

این تحقیق نشان داد که شیر برخی مادران حاوی قندهایی است که باکتری را نسبت به آنتی بیوتیک های رایج مانند پنی سیلین و اریترومایسین آسیب پذیرتر می سازند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، نتایج یک مطالعه جدید با مشخص کردن مزیت دیگری از تغذیه نوزاد با شیر مادر، نشان می دهد که قندهای موجود در شیر برخی از مادران می توانند از نوزادان در برابر آلودگی به باکتری 'استروپتوکوکوس گروه بی' (GBS) محافظت کند.

به گفته پایگاه اینترنتی یورک الرت، باکتری استروپتوکوکوس گروه بی (GBS) عامل اصلی بروز عفونت های شدید در نوزادان در سراسر جهان است. اکنون محققان دانشگاه 'واندربیلت' در ایالت تنسی آمریکا متوجه شده اند که این پاتوژن می تواند از طریق شیر مادر به کودکان منتقل شود اما شیر برخی از مادران قندهای محافظت کننده ای دارد که به پیشگیری از بروز این عفونت کمک می کند.
محققان برای آزمایش این فرضیه در یک مطالعه پایلوت، پنج نمونه از شیر مادران اهدا کننده را گرفتند و قندهای پیچیده آن را که همچنین به ' الیگوساکاریدها' معروف هستند، جدا کردند و باکتری GBS را در حضور این قندها پرورش دادند.
به گفته محققان، زمانی که باکتری می خواهد به انسان آسیب بزند، ماده محافظتی خنثی به نام 'بیوفیلم' تولید می کند که اجازه می دهد مکانیسم های دفاعی انسان بی اثر شود.
براساس نتایج این مطالعه، اما این قندها می توانند به عنوان عامل های ضدبیوفیلم عمل کنند و اولین نمونه کربوهیدرات ها در شیر انسان به شمار می روند که چنین عملکردی دارند.
محققان که نتایج مطالعه خود را دیروز در دویست و پنجاه و چهارمین نشست انجمن شیمی آمریکا (ACS) ارائه دادند، می گویند: وجود باکتری GBS در زنان باردار عمدتا باعث ابتلای آنها به بیماری نمی شود اما برای نوزادان عفونت ناشی از باکتری GBS اغلب به سپسیس ( که به آن مسمومیت خونی یا باکتری در خون نیز گفته می شود) یا ذات الریه منجر می شود و در موارد شدید باعث مرگ می شود زیرا نوزادان مکانیزم های دفاعی تکامل یافته ندارند.
با این حال، عفونت های ناشی از باکتری GBS در نوزادان زیر یک هفته قابل پیشگیری است. همچنین زن بارداری که نتیجه آزمایش باکتری GBS وی در سه ماه آخر بارداری مثبت باشد، می تواند با دریافت آنتی بیوتیک در جریان زایمان خطر بیمار شدن نوزاد خود را در بدو تولد به اندازه چشمگیری کاهش دهد. این یک راهکار موثر برای پیشگیری از ابتلا به بیماری در هفته اول زندگی است، اما برخی اوقات یک عفونت می تواند دیرتر و در فاصله هفته اول و سه ماه بعد از تولد نوزاد، بروز کند.
محققان حدود 10 سال پیش به رغم فواید شناخته شده ایمونولوژیک شیر مادر، در مطالعه ای در زمینه نحوه آلوده شدن نوزادان کم سن و سال به باکتری GBS، موفق به کشف مواردی شدند که این باکتری از طریق شیر مادر منتقل می شد. اما از آنجا که اکثر نوزادان به این باکتری آلوده نمی شوند، محققان درصدد بررسی این موضوع برآمدند که چرا شیر برخی از مادران حاوی مولفه های محافظت کننده ای است که به ویژه با این باکتری مبارزه می کند.

در صورتی که تحقیقات آتی نیز چنین نتایجی را تایید کنند، این قندها می توانند به طور بالقوه به بخشی از یک درمان آنتی باکتریال برای کودکان و بزرگسالان تبدیل شود.
این قندها همچنین می توانند به کاهش وابستگی انسان به برخی از آنتی بیوتیک های رایج کمک کند.

705

کد خبر: 828769

وب گردی

وب گردی