هر کیلو سیب زمینی به چه قیمتی صادر شد؟ + جدول

براساس آمار گمرک در چهار ماهه نخست سال جاری بیش از ۶۰ هزار و ۵۵۵ تن سیب زمینی به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران از تجارت خارجی چهار ماهه نخست سال جاری حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۶۰ هزار و ۵۵۵ تن سیب زمینی به صورت تازه یا سرد کرده به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است.

براساس صادرات این حجم سیب زمینی به کشور‌های مختلف درآمد ۱۳ میلیون و ۸۲۸ هزار و ۷۴۰ دلاری نصیب کشور شده است.

لازم به ذکر است که ارزش ریالی این حجم صادرات بالغ بر ۴۴ میلیارد و ۸۷۶ میلیون و ۹۴ هزار و ۷۵۱ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

با در نظر گرفتن حجم صادرات سیب زمینی در ۴ ماهه ابتدایی سال جاری و درآمد ریالی کسب شده از آن، می‌توان قیمت هرکیلو سیب زمینی صادراتی را حدود ۷۴۰ تومان برآورد کرد.

چندی پیش رئیس هیئت مدیره انجمن سیب زمینی کاران با بیان اینکه قیمت تمام شده سیب‌زمینی برای کشاورز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان است خاطرنشان کرد: در سال گذشته کشاورز سیب‌زمینی را به‌طورعمده بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان عرضه می‌کرد که این رقم هزینه‌های تولید را برای کشاورز جبران نمی‌کرد.

در این میان سیب زمینی به ۱۳ کشور جهان صادر شده که از جمله آن‌ها می‌توان به عراق، ترکمنستان، افغانستان، عراق، روسیه، قطر و امارات متحده عربی اشاره کرد.

در بین خریداران سیب زمینی از ایران، کشور ترکمنستان با خرید بیش از ۲۲ هزار تن سیب زمینی از ایران به بزرگترین مشتری این محصول در این مدت تبدیل شده است که درآمد ۵ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۵۶۶ دلاری را نصیب کشور کرده است.

پس از ترکمنستان، کشور عراق با خرید بیش از ۱۹ هزار تن سیب زمینی دومین خریدار در بین کشور‌های ذکر شده است که درآمد ۴ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۶۸۰ دلاری را نصیب کشور کرده است.

همچنین کشور آذربایجان به عنوان سومین مشتری در ۴ ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۱۱ هزار تن سیب زمینی از ایران خریداری کرده است که درآمد ارزی آن بالغ بر یک میلیون و ۸۰۹ هزار و ۵۲۱ دلار در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

منبع: میزان

403

کد خبر: 828999

وب گردی

وب گردی