ارتباط با بنگاه های صنعتی خارج از دانشگاه را در دستور کار داریم/ 30 میلیون تومان برای طرح های دانشجویی  اختصاص می دهیم

مدیرکل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی افزود: یکی از جذابیت هایی که در بحث انتخاب رشته داوطلبان متقاضی ورود به دانشگاه آزاد اسلامی می تواند موثر باشد، داشتن ایده و اختراعاتی هست که داوطلبان ممکن است طراحی و یا حتی ساخته باشند که با ورود به دانشگاه آزاد اسلامی و حضور در مراکز رشد این طرح ها ممکن است به تولید انبوه و تجاری سازی نیز بیانجامد.

داوود ثمری مدیرکل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه در این بخش از دانشگاه آزاد چندین کار مهم انجام می پذیرد گفت: اول اینکه ارتباط با بنگاه های صنعتی خارج از دانشگاه را در دستور کار داریم، به این شیوه که ابتدا با تفاهم نامه، سپس تنظیم قرارداد و در آخر، اجرایی شدن ایده ها فعالیت می کنیم، البته ممکن است تفاهم نامه هایی که امضاء می شوند صرفا در موضوع تولید و صنعت نباشند گاهی ممکن است خدمات آموزشی که دستگاهی مختلف می خواهند را در اختیار آن ها قرار می دهیم.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت های ما سوق دادن پایان نامه به سمتی است که منجر به تولید و موضوعات اقتصادی شود که در این راستا دفاتری با عنوان «دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت» این مهم را بر عهده دارد که به صورت 113 مرکز رشد در واحدهای دانشگاه آزاد دایر هستند.

ثمری خاطرنشان کرد: در این مراکز ایده های دانشجویان جذب و به هسته فناور، واحد فناور و در نهایت دانش بنیان تبدیل خواهند شد، به هر حال یکی از مسائل مهم اقتصاد مقاومتی توسعه کمی و کیفی مراکز دانش بنیان است، ما به دنبال آن هستیم که در حوزه فناوری بتوانیم شرکت هایی که اعضاء آن هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی هستند را گسترش دهیم.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی افزود: یکی از جذابیت هایی که در بحث انتخاب رشته داوطلبان متقاضی ورود به دانشگاه آزاد اسلامی می تواند موثر باشد، داشتن ایده و اختراعاتی هست که داوطلبان ممکن است طراحی و یا حتی ساخته باشند که با ورود به دانشگاه آزاد اسلامی و حضور در مراکز رشد این طرح ها ممکن است به تولید انبوه و تجاری سازی نیز بیانجامد.

ثمری تاکید کرد: وقتی شرکت های دانش بنیان کامل شوند به پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد انتقال پیدا خواهند کرد، با توجه به قوانین بالادستی در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان موجود در پارک های علم و فناوری که شامل بحث های معافیت مالیاتی و حمایت های قانونی است، می توانیم از این تیم های دانشجویی در پرورش ایده، ساخت، تولید و جذب سرمایه گذاری حمایت کنیم.

وی افزود: وضعیت به سمت اشتغال های فناورانه در حال حرکت است و در حال حاضر ما بیش از 1000 هسته واحد و شرکت در این مراکز رشد دایر داریم که می توان در بحث توسعه اشتغال گام های اساسی را برداریم.

ثمری عنوان کرد: یکی دیگر از اهداف ما در این مراکز استفاده از دانشجویان نخبه در مگا پروژه هایی است که دانشگاه آزاد در مناقصات برنده می شود مانند پروژه نفت که بتوانیم از این افراد در جهت همکاری استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی ضمن اشاره به اینکه مصداق تولید ایده علم به ثروت در این مراکز انجام شده است گفت: در واحد رشد اصفهان یک طرحی تحت عنوان گیاهان دارویی ارائه شد که با کارشناسی و رشد این طرح خوشبختانه به خروجی تولید دمنوش هایی گیاهی با خاصیت دارویی رسید؛ در بعضی واحدهای رشد تجهیزات آزمایشگاهی تولید شد که در آزمایشگاه ها خصوصا آزمایشگاهی دانشگاه مورد استفاده قرار می گیرد و یا در موضوع پلاسما تعدادی طرح به تولید رسید که بیمارستان ها نیز برای خرید از آن استقبال کردند، در واحد دانشگاه آزاد قزوین خودروهای برقی تولید شده اند که در حال روند استاندارد سازی هستند و امیدواریم در آینده نه چندان دور وارد باز شوند.

ثمری گفت: یکی از نکات ویژه ای که این محصولات دارند، تولید داخل بودن آنهاست البته در بحث کیفیت باید با نمونه های خارجی رقابت داشته و حتما از آن ها بالاتر باشند که بتوان به فروش و تولید علم به ثروت رسید.

وی تاکید کدر: یکی از نکاتی که دانشگاه آزاد اسلامی به آن توجه می کند تجاری سازی همین محصولات است که وابستگی به شهریه نیز کم می شود و از طرفی ورودی دانشگاه افزایش می یابد.

ثمری با اشاره با اینکه این اقدام مخصوص تمام دانشجویان کشور است افزود: اگر دانشجویانی از سایر دانشگاه های کشور اعم از دولتی و غیرانتفاعی نیز طرحی داشته باشند که بتوان به تولید و تجاری سازی آن اهتمام ورزید می توانند به مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کند البته باید یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در تیم آن ها باشد و ما تا 30 میلیون تومان برای تمام طرح های دانشجویی می توانیم در اختیار آن ها قرار دهیم.

کد خبر: 829033

وب گردی

وب گردی