حال و هوای قم در سالروز شهادت امام جواد(ع)

حرم مطهر حضرت معصومه(س) در سالروز شهادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام جواد(ع) سیاه پوش شده و زائران و مجاوران با حضور در آیین های عزاداری در این شهر مقدس به سوگ نشستند.

به گزارش ایسکانیوز، پرچم های مشکی عزا در سراسر شهر قم به ویژه حرم کبریایی حضرت فاطمه معصومه(س) برافراشته شده است و دلسوختگان مکتب اهل بیت(ع) در این مکان معنوی به سوگواری و عزاداری پرداخته اند.
ویژه برنامه های عزاداری و مرثیه سرایی از شب گذشته در صحن های مختلف حرم بانوی آب و آیینه در حال برگزاری است و مجاوران با شرکت در این آیین ها و عرض تسلیت، ارادت خویش به خاندان کرامت و امامت را به نمایش گذاشته اند.
امروز دسته های عزاداری و هیات های سینه زنی و زنجیر زنی با اجتماع در بارگاه ملکوتی این بانو به سرو سینه زده و نوای یا جوادالائمه(ع) را سرداده اند همچنین دسته عزاداری خادمان حرم حضرت معصومه(س) از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حرکت کرد.
عاشقان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت در کنار ضریح حرم مطهر، زیارتنامه و سوگنامه را قرائت کرده و در غم شهادت این امام بزرگوار اشک ماتم می ریزند.
حضور زائران حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) از نقاط مختلف کشور و طلبه های مقیم به همراه خانواده ها از دیگر جلوه های عزاداری سالروز شهادت پیشوای نهم شیعیان است، برگزاری آیین های سوگواری سنتی و محلی در گوشه و کنار این حرم مطهر و خیابان های منتهی به حرم به چشم می خورد.
امروز مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه امامزادگان، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم و بیوت مراجع تقلید نیز با برگزاری برنامه های مختلف مذهبی و سخنرانی در خصوص زندگانی این امام همام میزبان دلدادگان مکتب اهل بیت(ع) هستند.
امامزاده موسی مبرقع(ع) که فرزند بلافصل امام نهم شیعیان جوادالائمه(ع) و برادر تنی امام هادی(ع) است نیز از شب گذشته، از دسته ها و هیات های عزاداری با برگزاری آیین های مذهبی پذیرایی می کند.
حضرت امام محمد تقی(ع) در سال 195 هجری قمری در مدینه منوره در دامان پدر بزرگوارش حضرت رضا(ع) و مادر ارجمندش بانویی به نام سبیکه چشم به جهان گشود. نام مبارک ایشان محمد و القاب و کنیه‌ های فراوانی دارد که مشهورترین لقب، جواد و معروف ‌ترین کنیه ‌اش ابوجعفر است.
امام نهم شیعیان در بین مردم به «جواد» معروف بود چراکه ایشان با دست بخشنده در شناسایی و کمک رسانی به نیازمندان پیش قدم بود و برای ارتباط گسترده و ترویج دین اسلام و آموزه های آن، در موقعیت های مختلف از مردم دلجویی می کرد.
این امام بزرگوار با تربیت در دریای معرفت امامت و ولایت در سن هفت سالگی به امامت رسید، دوران امامت ایشان مصادف با مامون و معتصم بود و هفده سال رهبری شیعیان را به عهده داشت. امام جواد(ع) با تمام محدودیت های که حاکمان زمانش ایجاد کرده بودند از طریق نصب وکلا و نمایندگان، ارتباط خود را با شیعیان حفظ می‌ کرد.
ایشان دارای خصوصیت های اخلاقی و اجتماعی منحصر به فردی از جمله بردباری، نیکو سخن گفتن، عابد و ایثار، پاسداری از حریم امامت، پارسایی، نبوغ در علم و دانش و سایر رفتارها بود به گونه ای که با شخصیت بی نظیر و جامع کمالات و فضایل علمی و اخلاقی، دوست و دشمن را تحت تاثیر قرار می داد و به اعجاب و تحسین وا می داشت.
به گزارش ایرنا، این امام همام با آن که در سن کودکی به امامت رسید ولی از لحاظ بعد علمی دارای کمالات و اندیشه های سیاسی در مرتبه بالایی قرارداشت، ایشان شاگردانی را تربیت کرد که حدیث های بسیاری از آن امام، در کتاب های مختلفی از جمله عیون اخبار الرضا، تحف العقول، مناقب و بحارالانوار جمع آوری شده است، همچنین این امام معصوم در مناظره ها و گفت و گوهایی که حاکمان دورانش با سایر ادیان و مذاهب برگزار می کردند با بار علمی فراوان شرکت کرده و به پرسش ها پاسخ می داد به گونه ای که دانشمندان در مقابل دریای علم و کمال ایشان زانو می زدند.
سرانجام امام جواد(ع) آخر ماه ذی القعده سال 220 هجری قمری به شهادت رسید و در کنار بارگاه منور جد بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) به خاک سپرده شد.

کد خبر: 829082

وب گردی

وب گردی