جاسازی بمب در باربی و چرخ گوشت

وزیر کشور لبنان می‌گوید اعضای یک "تیم تروریستی" که قصد داشتند چندی پیش یک هواپیمای مسافربری از مبدا سیدنی در استرالیا را ساقط کنند، بمب‌های دست‌ساز را در عروسک باربی و چرخ گوشت جاسازی کرده بودند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بی بی سی، این پرواز پانزدهم ژوئیه (۲۴ تیر) از سیدنی به ابوظبی در امارات متحده عربی می‌رفت و ۴۰۰ مسافر داشت. نهاد مشنوق، وزیر کشور لبنان گفته است عامر خیاط، یکی از عاملان این حمله نافرجام، سعی داشت بیست دقیقه بعد از بلند شدن این هواپیما، بمب را منفجر کند.

این نقشه زمانی برملا شد که کیف حاوی بمب کمی سنگین‌تر از معمول به نظر رسید. به گفته نهاد مشنوق، عامر خیاط بعد از ناکامی نقشه مجبور شد بدون کیف حاوی بمب به لبنان برگردد.

دو نفر بعدها آزاد شدند اما خالد خیاط ۴۹ ساله و برادرش محمد خیاط ۳۲ ساله که هر دو شهروندان با تابعیت دوگانه لبنانی-استرالیایی بودند به "تدارک یا برنامه‌ریزی برای حمله تروریستی" متهم شدند.

مقام‌های استرالیایی در همان زمان (ژوئیه) تایید کرده بودند که این بازداشت مرتبط با حملات برنامه‌ریزی شده‌ای برای ساقط کردن یک هواپیما بوده است.

بعد مشخص شد که هدف این حمله، پرواز هواپیمایی الاتحاد از مبدا سیدنی بوده است. نیروهای امنیتی استرالیا ساعاتی پس از بازداشت این افراد، گفتند که یک حمله دیگر را نیز خنثی کرده‌اند.

مایکل فلان، معاون رئیس پلیس فدرال استرالیا گفته است که حمله نافرجام اخیر "پیشرفته‌ترین طرحی بود که تاکنون برای اجرا در خاک استرالیا برنامه‌ریزی شده است."

پلیس استرالیا پیشتر گفته بود که مظنونان با کسب دستور از یک عضو ارشد داعش، بمب را ساخته بودند و تجهیزات لازم در محموله‎ای هوایی از ترکیه به دست آنها رسیده بود.

ادعا شده که طارق، برادر چهارم خانواده خیاط یکی از اعضای ارشد داعش در رقه، سوریه است.

802

کد خبر: 829128

وب گردی

وب گردی