از نردبان اسماء الله تا اعلا علیین

مراسم رونمایی از پلاک میدان فرج‌الله سلحشور و بوستانی به نام استاد سبزواری، پدر شعر انقلاب اسلامی و خیابانی به نام ۲ شهید مدافع حرم «قربانی» و «جوانمرد» برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، مجتبی شاکری، رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در مراسم رونمایی از پلاک نامگذاری به نام دو چهره فرهنگی، مرحوم فرج‌الله سلحشور، و استاد حمید سبزواری، شاعر و دو شهید مدافع حرم روح الله قربانی و داود جوانمرد با اشاره به اینکه نام‌ها سنت الهی در عالم خلقت و جهان تجلی اسماء الله است و ما از نردبان اسماء الله تا اعلا علیین بالا می رویم.

وی با اشاره به اینکه خداوند تمام خلقت خود را که از نور وجودی او نشات گرفته، در قالب کلمات و اسامی به ما معرفی کرد، افزود: بیان بلند امام علی (ع) نیز به این موضوع اشاره دارد که در عالم کلمه‌ای به بلندای «لا اله الا الله» وجود ندارد. بنابراین اسامی و کلمات صرفا از قرار گرفتن حروف کنار یکدیگر تشکیل نشده‌اند، بلکه ظاهر و ملکوتی دارند که ملکوت آنها می‌تواند ما را تا نور محض بالا ببرد.

وی ادامه داد: نامگذاری آغازی است برای اینکه از این دریچه ورود کرده و هویتی که شهدا به ما و کشور ما بخشیدند را از دریچه نام آنها به جهان ارزانی کنیم. به عبارت دیگر با این نامگذاری‌ها ما دیگر بدون توجه از معابر عبور نمی‌کنیم، بلکه در زمان عبور، حجم متراکمی از معرفت به وجود ما سرازیر می‌شود که نظر و عمل ما را تحت‌الشعاع قرار داده و به شکلی هدایت می‌کند که برای جامعه مفید باشد.

وی با بیان اینکه ما تنها در شهر نفس نمی‌کشیم تا حیات مادی خود را حفظ کنیم، بلکه در مرتبه‌ای بالاتر به دنبال جلا دادن روح خود زیر سایه همین نام‌ها هستیم، افزود: در شورای چهارم بیش از ۱۵۰۰ نامگذاری در معابر، بوستان‌ها، میادین و دیگر اماکن عمومی شهر صورت گرفته که البته بسیاری از آنها در معابر بدون نام مصوب جانمایی شده و برخی نیز معابر و بوستان‌های جدیدالاحداث بوده است. به عنوان مثال بوستانی که به نام مرحوم سبزواری نامگذاری شده، جدیدالاحداث است و میدان مزین به نام مرحوم سلحشور نیز پیش از این بدون نام بوده است.

شاکری خاطرنشان کرد: در برخی موارد نیز اسامی جدید جایگزین اسامی تکراری شده است. به عنوان مثال ۲۵۰ معبر به نام «لاله» در تهران وجود داشت و یا اسامی دیگری نظیر «گلها» و «یاس» نیز بسیار تکرار شده بود، طوری که بعضا در یک منطقه یا ناحیه شهرداری، شاهد نام‌های تکراری بودیم که موجب سردرگمی شهروندان می‌شد. از این رو با استفاده از این ظرفیت‌ها در راستای هویت‌بخشی به معابر تهران از طریق نامگذاری به نام بزرگان، سردمداران و شهدا در دوره چهارم شورای شهر گام برداشتیم و از این منظر به شهر رمق بخشیدیم. اینها کسانی هستند که مردم با نام آنها خاطره دارند و با یادشان زندگی می‌کنند.

شاکری با بیان اینکه نباید بگوییم مکتب امام (ره) و شهدا پیروز می‌شود، چراکه این مکتب اکنون پیروز شده است، افزود: امروز مدافعان حرم در سوریه انصارالله در یمن، حزب‌الله در لبنان و حشدالشعبی در عراق حرف اول را می‌زنند که همگی برآمده از مکتب امام (ره) هستند. در مقابل بدترین وضعیت متعلق به امریکا و رژیم صهیونیستی است که روز به روز منزوی‌تر می‌شوند. همه این رخدادها نوید تغییراتی است که زمانی امام و شهدا وعده می‌دانند.

وی به شهادت شهید محسن حججی اشاره کرد و با بیان اینکه نوع شهادت و حضور او در عالم، موج سنگینی در فضای مجازی و جامعه به راه انداخت، گفت: این رویداد آینه تمام نمای آیه «کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره» بوده و نشان دهنده عظمت انسانی کسانی است که حتی با وجود اندک بودن تعداد، این گونه پیروز می‌شوند و بضاعت محدود آنها به فضل خدا چند برابر می‌شود.

شاکری در پایان تاکید کرد:دور و دیر نیست که همه ما شاهد تحقق وعده بزرگ الهی و ظهور قائم آل محمد (ص) باشیم به عالمیان نشان دهیم چگونه به استقبال کسی خواهیم رفت که عالم وجود بر پایه او قائم و استوار است.

شعرخوانی علیرضا قزوه در مراسم رونمایی از پلاک بوستان حمید سبزواری

علیرضا قزوه در این مراسم با اشاره به حقی که «فرج‌الله سلحشور» و «حمیدسبزواری» به عنوان دو چهره برجسته انقلاب اسلامی بر گردن هنرمندان دارند، پیشنهاد داد در مراسم نامگذاری معابر به نام شعرا، محفل شعری نیز برگزار شود.

علیرضا قزوه، شاعر انقلاب اسلامی که ظهر امروز در مراسم رونمایی از پلاک نامگذاری اماکنی به نام فرج‌الله سلحشور و حمید سبزواری حاضر شده بود، با اشاره به اینکه مرحوم سبزواری پدر شعر انقلاب است، گفت: این نامگذاری‌ها نوعی قدرشناسی از حقی است که چهره‌های فرهنگی برجسته‌ای نظیر این دو هنرمند، بر گردن جامعه دارند.

وی از سلحشور و سبزواری به عنوان چهره‌هایی که در شکل‌گیری حوزه هنری نقش داشتند، یاد کرد و گفت: هر دو این چهره‌ها در پایه‌ریزی تفکر انقلابی در جامعه نقش داشتند.

وی به ذکر خاطره‌ای از محمدحسین جعفریان، نویسنده پرداخت و گفت: هنگام یکی از عملیات‌های مهم در افغانستان به رهبری احمدشاه مسعود، او مشغول تورق کتاب شعری از یک شاعر ایرانی بوده و در خلال آن، عملیات را هم هدایت می‌کرد. زمانی که فردی به او اعتراض می‌کند و با لحن عتاب یادآوری می‌کند که حین عملیات هستیم، احمد شاه مسعود به او پاسخ می‌دهد: «می‌دانم عملیات است، اما عملیات ما به خاطر حفظ این ادبیات است». این اظهارات نشان می‌دهد که مجاهدان و شهدای ما نیز به نوعی هنرمند بوده‌اند.

قزوه خاطره دیگری از پدر شهیدان امیری اسفندقه نقل کرد و گفت: زمانی که معبری به نام پروین اعتصامی، برای نامگذاری به نام دو برادر شهید انتخاب شد، پدر آنها که یک کارگر ساده اما با بینش و معرفت بالا بود، با این نامگذاری موافقت نکرد و تاکید کرد که فرزندان او به خاطر اعتنا به فرهنگ ایرانی و اسلامی شهید شده‌اند. از این رو نباید نام آنها جایگزین نام پروین اعتصامی شود.

وی در خاتمه این جلسه غزلی را که به یاد شهید مدافع حرم، روح‌الله قربانی سروده بود، در حضور خانواده این شهید که در مراسم حضور داشتند، قرائت کرد که مشروح آن در انتهای این خبر قید شده است:

مگو از مرگ با قربانیان در خدا فانی
که مستان جنون را نیست ترسی از سرافشانی
هراسی نیست در سرها که خنجر آب خواهد داد
به اسماعیل هامان در سماع عید قربانی
مسلمانان حقیقی را به جرم کافری کشتند
مسلمانی اگر این است فریاد از مسلمانی
حریف اکبر و عباس و روح الله و مهدی نیست
صف شمر و سنان و خولی و دجال و سفیانی
میان کوچه خون سنی و شیعه ست می ریزد
زکید داعش و کفر سعود و مکر عثمانی
به دستان شما جز حلقه‌ی دیوان نمی‌بینم
نگین دست ما مهری ست از مهر سلیمانی
به سفاکان سفیانی بگو با تیغ می آیند
به استقبال سرهاتان سرایای خراسانی
شهادت در حرم یعنی دوام ظهر عاشورا
الهی قسمتم کن مثل «روح‌الله قربانی

705

کد خبر: 829152

وب گردی

وب گردی